• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • Andelle
    Astro skrev 2010-04-21 18:46:24 följande:
    Men har jag missat nåt? Om det står kavaj behöver man väl inte ha kostym? Det räcker väl med udda finbyxor och kavaj/blazer?
    Ja du har missat något, om du googlar klädkod kavaj eller läser tbx lite i tråden så ser du att kavaj=kostym.
  • katten89

Andelle skrev 2010-04-20 23:03:46 följande:
    Jo tänk att jag har det Men mörk kostym betyder just kostym i mörk färg alltså mörkgrå, mörkblå och numera även svart kostym. Till skillnad från klädkod kavaj som betyder kostym i valfri färg, dock anpassad efter årstid. Alltså funkar t ex. ljusgrå på sommaren men helst inte på vintern.

En kavaj med ett par fina byxor som inte nödvändigtvis är köpta tillsammans som en kostym passar utmärkt till klädkod kavaj. En snygg blazer till exempel. har man ett par fina byxor och inte har råd med en hel kosym, går det jättebra att köpa en kavaj till byxorna om klädkoden är kavaj.

• Lara C
    katten89 skrev 2010-04-21 20:48:09 följande:
      En kavaj med ett par fina byxor som inte nödvändigtvis är köpta tillsammans som en kostym passar utmärkt till klädkod kavaj. En snygg blazer till exempel. har man ett par fina byxor och inte har råd med en hel kosym, går det jättebra att köpa en kavaj till byxorna om klädkoden är kavaj.
    Klädkoder är ju just koder, och sedan kan man ju välja att tolka det hur man vill. Kavaj betyder normalt sett kostym (ej nödvändigtvis en mörk sådan, som någon skrivit ovan), men tolkar man fritt kan det ju vara kavaj och shorts... Eller?
  • Andelle
    katten89 skrev 2010-04-21 20:48:09 följande:
    Jag kan hålla med om att man kan ha ett par svarta finbyxor och en svart kavaj som inte nödvändigtvis är köpta ihop, ingen ser ju skillnad iaf. Men blazer och ett par byxor i avikande färg är inte vad som avses med klädkoden kavaj, sorry.

Och visst kan man tolka koderna som man vill, kostym kanske betyder piratkostym i min värld, tyvärr var det nog inte det som inbjudaren menade {#lang_emotions_tongue_out}

• Lara C

Jeanskavaj... Den perfekta kompromissen!

• Andreas flicka

Hahaha, ni är faktisk så himla roliga!

Piratkostym och jeanskavaj haha!

Vi kommer ha mörk kostym som klädkod i alla fall. Egentligen känner jag viss motvija till kalla det för mörk kostym - i min lilla akademiska värld, pluggade i Uppsala, hette det kavaj. Kavaj innebar att mannen skulle klä sig i en kostym som korresponderade med årstid och tillfälle. I Uppsala fanns även klädkoden udda kavaj - som är vad det låter som udda kavaj och byxor - även här fick man använda sitt omdöme dvs färg efter årstid.

• Sebastiána
    Andreas flicka skrev 2010-04-21 17:39:09 följande:
    Usch jag tycker att det är så HIMLA TRÅKIGT med människor som inte vill klä upp sig - så nu har jag det sagt! Och bröllop är inte vilken fest som helst - var det så skulle vi alla inte sitta här och skriva, leta, fundera, planera dagarna i ända. Varför måste man jämt och ständigt gå omkring i samma gamla jeans och tröja - även då det är bröllop - jag fattar inte????? Har mysbyxorna fastnat på kroppen, har jeanskjolen växt fast - eller vad? Förlåt att jag låter väldigt sur och otrevlig. Men jag fattar inte vad det är med folk. Man har iofs alltid en möjlighet att tacka nej om man inte gillar upplägget. Och nej, det är inte enklare för kvinnor att klä sig fint på bröllop... Har din man ett par svarta byxor? Då är det bara att köpa en svart kavaj till så är han färdig sen. Skjorta och slips kanske han har sedan tidigare?    
    Håller med till fullo. Jag tycker att ett bröllop är finare än en vanlig fest. Jag undrar också hur brudarna passar in i all vardagsklädsel. Om gästerna klär sig "sommarfint", chinos och en skjorta t.ex för killarna, då ser det jätteknasigt om bruden har hellång klänning i "aftonmodell" som jag sett att många har.
  • Sebastiána
    Astro skrev 2010-04-21 18:46:24 följande:
    Men har jag missat nåt? Om det står kavaj behöver man väl inte ha kostym? Det räcker väl med udda finbyxor och kavaj/blazer?   Brothers har iaf här i Linköping ett erbjudande med kostym skjorta o slips för 1995:- just nu vad jag vet, såhär inför konfirmation och student... Bara ett tips om man känner att det är tajt budget.
    Det är lätt att förstå att folk missförstår den, men koden "Kavaj" innebär hel kostym, men till skillnad från koden "Mörk kostym" kan den vara något ljusare om det passar tillfället. Alltså om man har en mellangrå kostym kan man ta det.
  • Tunsji

I vår inbjudan stod det, kläder är inget måste men uppskattas =)
    På så sätt fick var och en ta på sig det dom ville ha utan att vara tvungna att ge sig ut och handla nytt

• Lara C
    Tunsji skrev 2010-04-21 22:30:23 följande:
    I vår inbjudan stod det, kläder är inget måste men uppskattas =) På så sätt fick var och en ta på sig det dom ville ha utan att vara tvungna att ge sig ut och handla nytt

Hade det verkligen känts ok om någon kommit naken, eller med en extrem klädsel?

Visst kan man tramsa till hela sin fest om man vill, men det skulle inte vi välja.

Svar på tråden Så trött på klädkoder!!