• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • Flotten
    Trasan99 skrev 2010-04-20 21:34:31 följande:
    För min del är finkläder ett sätt att komma bort från vardagen, genom att klä upp sig kommer man bort från det som är jämnt. !
    Jag tror att de flesta har finkläder. MEN man tolkar finkläder olika och man umgås i väldigt olika kretsar. Min man har en kostym och det är mycket knorrande innan den åker på, han känner sig obekväm i den, det är inte den han är menar han. Smoking och frack är totalt onödigt i våra kretsar, vi umgås gärna och mycket med våra vänner men vi klarar av detta utan att "uniformer" skall tas på.
    Därmed inte sagt att vi går i samma?? kläder 7 dagar i veckan(vem gör det?).
    Jeans på ett bröllop är i mina ögon helt fel men ni skulle bara veta hur många som är klädda i jeans på bröllop och begravningar. Jag är kyrkvaktmästare och har sett mer än tillräckligt av nerklätt och för mycket uppklätt.
  • Jossebosse

Har dom vakter som kollar klädseln på bröllopet?

En klädkod är ju en vägledning inte ett krav...
    Så har man inte råd att köpa kostym, kom i nåt snyggt som han redan har då...

De flesta bröllop som jag vart på så åker själva kavajen av så fort som möjligt ändå.

• Sebastiána
    krest skrev 2010-04-20 19:07:22 följande:
    Jag håller med. Klädkoder tycker jag är dumt. Jag kommer att ha klädkod fredagsmys. Jag vill inte att alla ska behöva klä upp sig och hålla på att köpa nya kläder bara för att jag gifter mig. Förr i tiden kan jag förstå eller om man ska på bröllop när en kunglighet gifter sig men annars. Det är väl ändå inte ofta vi alltid köper nya kläder när vi går på "vanlig" fest? Och de som inte har råd att köpa nytt ska de känna sig "utanför" och "fula" bara för det. Det finns till och med de som inte går på bröllop för att de inte har de "rätta" kläderna eller inte har råd att köpa något nytt. Tyvärr...
    OK, klädkod fredagsmys. Då måste jag nog köpa nya mysbrallor för mina är lite slitna...
  • Sebastiána
    Optimia skrev 2010-04-20 19:11:54 följande:
    Varför behöver man köpa nya kläder bara för att man ska gå på bröllop? Som kvinna kan man köpa ett par-tre snygga klänningar när det är rea, och så alternerar man mellan dessa tre. Då slipper man ju köpa dyra kläder varje gång man blir bjuden på bröllop. Väldigt många män har ju redan en kostym, och borde ju rimligtvis klara sig utan betungande klädinköp om klädkoden är 'kavaj' eller 'mörk kostym'. Bröllop är (åtminstone i min värld) en festligare tillställning än en "vanlig" fest hemma hos någon. Då tycker jag man ska klä sig snyggare än vanligt också. Jag går gärna på fest iklädd en trendig topp och ett par jeans, men skulle inte drömma om att dyka upp i det till ett bröllop.
    Hear hear!
  • katten89
    Flotten skrev 2010-04-20 22:17:43 följande:
    Jag tror att de flesta har finkläder. MEN man tolkar finkläder olika och man umgås i väldigt olika kretsar.
    Det är ju just därför det finns klädkoder! För att alla tolkar finkläder olika, och därför ger klädkoderna vägledning för att ingen ska känna att han/hon missuppfattat.
  • Sebastiána

Så jobbigt med klädkoder som "valfritt". Jag klär mig helst lite finare än vanligt festklädsel på bröllop, men har märkt att jag alltid är överklädd när det är "valfri" klädsel. Bättre då att skriva "Vårdad klädsel" som brukar gälla på en del uteställen.

• Jossebosse

Har hänt mig flera ggr med...
    Men när man inte får klä upp sig så ofta så vill jag göra det rejält när jag får chansen!

Sebastiána skrev 2010-04-20 22:31:36 följande:
    Så jobbigt med klädkoder som "valfritt". Jag klär mig helst lite finare än vanligt festklädsel på bröllop, men har märkt att jag alltid är överklädd när det är "valfri" klädsel. Bättre då att skriva "Vårdad klädsel" som brukar gälla på en del uteställen.
  • Doffsingen82

Kolla in kavaj nr 4 från vänster; med matchande byxor till blir det totalt 750 kr för hela kostymen!

Tyckte den såg riktigt fräsch ut och en snygg klädsel på ett bröllop. Dessutom lite "lättare" med blandning av linne och bomull.

shop.hm.com/se/shoppingwindow&shoptype=S

Bara ett litet tips
    Eller som någon annan sa; Blocket/Tradera efter alla studenterna... Där kan du få en riktigt billigt!

• Sebastiána
    Jossebosse skrev 2010-04-20 22:40:57 följande:
    Har hänt mig flera ggr med...Men när man inte får klä upp sig så ofta så vill jag göra det rejält när jag får chansen!
    Precis! Jag har ett par klänningar som bara väntar på att jag ska använda dem :-9
  • iregnet2010

äger han inte en kostym redan är det nog dags att skaffa sig en (sorry 0 sympati), jag är nog insnöad i min egen värld men jag skulle tycka det var jättetölpigt att komma i jeans på ett bröllop om inte inbjudaren uttrycklig hade skrivit JEANS som klädkod (vilket inte ens finns men ni fattar poängen...)

Svar på tråden Så trött på klädkoder!!