• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • passionsblomman

En klädkod anger man faktiskt av omsorg om GÄSTEN inte som en regel tatt "klä dig så här eller stanna hemma". Man må bestämma om både det ena och andra inför sitt bröllop, men man kan faktiskt-och jag hoppas ingen tycker att man borde-tvinga någon att ha vare sig ditten elelr datten på sig.

Det är värt att upprepa: det är för att vägleda GÄSTEN man anger koden. Dvs, ingen ska behöva stå hemma och undra vad som är lämpligt och vad andra kan tänkas ha på sig. Hela den hjälpen är egentligen oftast satt ur spel numera. Dels för att folk inte kan koderna så väl när det gäller de "riktiga" och dels för att det ju är så himla poppis med de "hemsnickrade" såsom valfri/festfin osv.

Sålunda: du kan visst gå iväg till den tjusiga festen i vad du nu vill, men hur bekväm känner du dig som gäst när du är "underklädd"? Och det motsatta: hur kul är det att komma i långklänning och värsta stassen när det visar sig att bröllopet är en picknick på stranden med folköl och dunka-dunka och du egentligen hade haft roligare i lite rejälare och varmare kläder?

Man kan ju också som festarrangör ibland fundera över hur väl klädkoden passar in dels på själva festens nivå i övrigt OCH ifall den kod man satt begränsar gästernas möjlighet att näsrvara. I min knegarsläkt vore det vansinne att ställa till med frack-bröllop. Ingen jäkle skulle ha råd att komma...

Och HAR man tjusig kod, ja då tycker jag resten av festen ska leva upp till den nivån. Dvs, visst kostar det att få gå på Nobelfesten, men så är det ju Nobelfesten också. Här på BT ttycker jag väldigt ofta att allt går ut på billilgt billigt. De som inte tänker slå på stort bör ju rimligen hålla förväntinignarna nere både på sina gäster OCH ligga lågt med vad man skapar för förväntningar.

• AlaM
    Optimia skrev 2010-04-20 17:23:40 följande:
    Sorry, men jag tycker faktiskt att en vuxen man bör äga minst 1 st kostym att ha vid festligare tillfällen.
    Har hört detta förut och det kan säkert vara bra någon gång när det finns ekonomi till det. Är väl praktiskt då detta är en av de traditioner i samhället som inte får ifrågasättas.

Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att vara på samma finnivå. I alla andra sammanhang försöker vi lära barn och ungdomar att våga vara sig själva och inte bara följa strömmen. Men vuxna på bröllop finner det plötsligt hemskt pinsamt att inte se likadan ut som alla andra.
  • nikitakatt

H&M har billiga kostymer. Ett alternativ är att ringa och prata med brudparen i fråga och höra lite försiktigt vad klädkoden innebär. Det finns tydligen flera tolkningar och har ni tur är deras tolkning just att gästerna inte behöver bära kostym utan att det räcker med chinos och kavaj tex. Det beror ju på hur bra ni känner brudparet kanske men hade det varit mina gäster som frågade (nu har ju inte vi någon klädkod iof) så hade jag tyckt att kavaj med udda byxor vore helt ok. Hoppas det löser sig så att ni kommer iväg på er resa!

• Eriane

Håll utkik i butiker ibland finns kostymer på rea för 500-100kr köpte full kostym med väst till mitt ex på Gunters för 500:- några år sen ordinarie pris skulle varit 2000:-

• Flotten
    nikitakatt skrev 2010-04-20 17:32:31 följande:
    H&M har billiga kostymer.
    H&M kostymer passar inte ens vår 18-åring som är 190cm lång. Storlekarna är "kinesiska"! H&M:s personal rekommenderade oss att gå till Dressman!
    Tips, efter studenten så kommer massor av kostymer ut på Blocket och de är använda minimalt.
  • nikitakatt
    Flotten skrev 2010-04-20 17:46:40 följande:
    H&M kostymer passar inte ens vår 18-åring som är 190cm lång. Storlekarna är "kinesiska"! H&M:s personal rekommenderade oss att gå till Dressman! Tips, efter studenten så kommer massor av kostymer ut på Blocket och de är använda minimalt.
    HM är ett bra alternativ för dem som inte kan ha kostymer från tex Dressman eftersom de är större i storlekarna. Mq har snygga kostymer men då blir prislappen lite större än på HM.
  • Superstarfia

SÅ här i studenttider har alla och då menar jag verkligen alla butiker som säljer kostymer studenterbjudanden.. vi köpte en kostym åt min sambo förra våren när vi skulle på bröllop i NYC för 1500 inkl skjorta, slirre och näsduk..

• happytoaster

HM:s kostymer är inte så små i storlekarna, men ganska slimmade i modellen. Min sambo som är nästan 190 cm och drar typ L i vanliga kläder kan ha dem. Är man lång så ska man titta efter tex 150 istället för 50.

Ett tips på billig kostym är att titta på blocket och tradera. Och som nämnts så brukar det komma bra erbjudande till studenten. En kavaj och byxa som ser likadana ut men inte är köpta ihop kan också vara en kostym så har han ett par finbyxor kanske ni kan leta efter en matchande kavaj?

• KatjaB

Fast alla kostymer ser ju faktiskt inte likadana ut, visst det är byxor och en kavaj, men sen finns ju massor av olika snitt, slim fit, vanliga och lite större modeller, dubbelknäppning, olika material. En kvinna väntas ju ha en klänning av viss längd, inte i vissa färger, i vissa klädkoder inte baraxlat osv.

Exakt vad menar du med finkläder som hanhar då? Är det finbyxor kan han ju köpa till en kavaj i matchande färg.. det kostar ju inte så mycket. Eller vill ni vara riktigt ekonomiska så köper ni en kostym nu som han kan ha till ert bröllop sen, om han tänkt ha just en kostym.

Sen kan man ju faktiskt fråga brudparet vad de tycker, min sambo som ägde världens fulaste kavajer frågade om det var okej med svarta byxor, vit skjorta, slipr och en svart väst. Och det gick bra, plus att han var riktigt fin och inte alls nedklädd

• Flotten

H&M har åtminstone inte 100 storlekarna i de butiker vi besökte
    Kristianstad, Trelleborg, Malmö eller Lund. Deras 56 slutade på sonens underarm ,han är 190cm lång, 85kg tung elitsimmare allt sitter där det skall men inte kostymerna. Dressman passar inte hans pappa som är lite! tyngre och lite längre men det fanns storlekar från c46 och uppåt + att man kunde få kavajen extra lång i ärmarna och ryggen. Priset 999:- var överkomligt för en studentklädsel tyckte jag men ekonomin kan vara ett gissel för folk då vi har olika förutsättningar.

Svar på tråden Så trött på klädkoder!!