• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • aikidoaasa

Jag måste börja med att hålla med flera andra här trådstartaren: att som vuxen man inte ha en kostym låter aningen konstigt. Det finns ett flertal tillfällen då det nästan är ett måste att ha en, som vid begravningar. (då menar jag en svart då färger utöver det är bannlysta )

Påståendet om att allt ser lika dant ut stämmer absolut inte det heller! Skulle du lyssna på de flesta män så skulle de säga samma sak om kvinno kläder. De ser ingen skillnad på dem heller, kanske att de är olika färger och kanske längd. Mer än så ser de inte. Kostymer finns i tusentals olika stilar och modeller, även om man själv inte intresserar sig för det så finns skillnaderna där. Samma sak kan sägas om det mesta: hundar, filmer, danser, färger etc...

Sedan "klädkoden fredagsmys". Jaha, en myskväll en fredag är för mig och sambon en påse chips framför tvn och en gammal pyjamas på mig. Jag tror INTE att jag skulle gå ut bland folk i den utstyrseln... Sorry, men du som vill använda den där klädkoden får nog antingen byta namn på den eller ha med en beskrivning om vad som menas.

Nej, har man hittat på en egen klädkod så får man faktiskt beskriva vad man isåfall menar med den klädkoden. Sommarfin kan för en person menas med att man har en snygg solbränna och ett par snygga badkläder, för en annan en fin t-shirt och shorts, för en tredje en fin klänning eller liknande.Här har man läst om då speciellt brudar som blivit upprörda efteråt att någon tolkade klädkoden på "fel" sätt. "Fattar han inte vad som menas med klädkoden vardagsfest?!"

Jag har själv varit med om att kommit både överklädd och underklädd till fester då det inte funnits en tydlig klädkod. Det är lika pinsamt åt båda hållen kan jag säga. Det känns nästan lika illa som det man har sett i filmer om personer som blir lurade att det är maskerad och de är då den enda som kommer till festen utklädd till en nalle eller liknande.

Det värsta jag varit med om är att på en militärbal så kom en av tjejerna till festen i den mest "slinkiga" kort korta klänningen med superhöga stövlar ?! Hon stannade inte ens till efterrätten då hon mådde så dåligt över alla blickar... vi tjejer tyckte att hon var pinsam som inte läst på inbjudan ordentligt, killarna var väl bara glada över att få chansen att se ett par ben och ana en rumpa som skymtade fram. Den klänningen hade passat mycket bättre på en klubb fest eller liknande, inte på grand hotel.
    Här kan det påpekas att alla männen hade uniform och det var såååå snyggt med dem.

Året efter kom en tjej i liknande mundering. Hon blev inte ens insläppt genom dörren.

Nej, det finns många bra orsaker till att ha en klädkod. Vi har själva smoking, men har i informationen skrivit att det viktigaste är att man kommer och delar vår dag. Förhoppningarna är att så många som möjligt kommer i smoking men att de som inte kan av olika orsaker ska ha chansen att klä sig så fint som möjligt.
    Dessutom så tycker vi att det kommer att bli hur roligt som helst att få chansen att se alla våra vänner och familjer riktigt snyggt uppklädda. Det är halva nöjet. Jag har haft hur kul som helst med flera av dem då jag hängt med ut på stan för att hitta deras kläder de som inte redan haft vill säga.

Dessutom skulle det vara en mardröm om någon av våra manliga gäster skulle komma i en frack! Genom att göra det så ger den personen en stark signal av att "Jag är bättre än brudgummen!" Snacka om att han då skulle håna brudparet på ett så grovt sätt och det utan att ens ha öppnat munnen.
    För min del så känns det bara bra att ha den klädkoden även när det gäller kvinnorna. Det skulle kännas så hemskt om jag var den enda som hade en hellång klänning och hela kittet och de andra skulle komma i en "vanlig bjuda över på middag klädsel". Då skulle jag även om jag är bruden känna mig helt bortgjord. Det är ändå inte meningen att man ska behöva känna så. Skulle jag då ha valt en vanlig klänning ur garderoben bara för att inte behöva ha en klädkod som någon gäst skulle bli sur över... tror inte det.

Väljer man att inte klä sig enligt klädkoden så får man nog skylla sig själv om andra gäster tittar snett på en, speciellt om man inte ens bemödar sig om att klä sig upp till den första klädkoden. Tänk även här på att kläderna antyder också om vad man har för ekonomi. Kommer man på en fest i trasiga jeans så kan man nog tänka sig att det är flera där som tänker: "stackaren har inte ens tillräckligt med pengar för att köpa nål och tråd för att laga sina trasiga kläder..."

Varför ska inte bröllopet få vara en lite finare fest än den vanliga fredagsölen? Man gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång och då kan man väl få ha rätten på sin sida att få klä upp sig fint och se sina gäster klä sig fint de också.

Dessutom så är det alltid frivilligt att komma på ett bröllop eller en fest, men kommer man så får man faktiskt rätta sig lite efter de förutsättningar som därmed ges. Däremot så är det inte en orsak för ett bröllopspar att styra och ställa med alla saker. Jag har hört om fester där brudparet har sagt till alla gäster att "Ni måste bära kläder i den färgen/av det märket etc..." där är det att gå för långt. klädkod är det däremot inget fel på att ha, just för att det är en fingervisning om vad alla andra kommer att ha så att man slipper göra bort sig.
    Visst, sen kan man som brudpar kanske fundera över hur de man bjuder är som personer: tyccker de flesta av gästerna om att klä upp sig så är det enklare att ha en högre klädkod. Däremot är de flesta inte så intresserade av det eller man vet att många inte har råd så ska man kanske välja en av de lägre. Men Kavaj kan man ändå alltid "kräva" som minimum, de som inte har en kavaj finns det inte många av. Kanske någon enstaka person.

Det blev ett långt inlägg det här.

• nollåtta

Vi har valt att skriva sommarfin på inbjudningarna. Vi ville inte ha en formell klädkod, då vi inte tycker det finns någon klädkod som speglar våra förväntingar på gästerna. Vad som är fina kläder är subjektivt och därför får våra gäster själva fatta beslut gällande klädseln. Det är helt valfritt med andra ord. Jag skulle inte blir ett dugg besviken om någon dök upp i jeans, vad spelar det för roll?

• katten89

nollåtta skrev 2010-04-21 23:09:43 följande:
    Vi har valt att skriva sommarfin på inbjudningarna. Vi ville inte ha en formell klädkod, då vi inte tycker det finns någon klädkod som speglar våra förväntingar på gästerna. Vad som är fina kläder är subjektivt och därför får våra gäster själva fatta beslut gällande klädseln. Det är helt valfritt med andra ord. Jag skulle inte blir ett dugg besviken om någon dök upp i jeans, vad spelar det för roll?

Kan man inte vara sommarfin trots en klädkod som till exempel kavaj? Sommarfin klär man väl sig ändå om bröllopet är på sommaren! Klädkoden handlar ju inte bara om brudparets förväntningar på gästernas klädsel, utan även för att gästerna ska slippa råka ut för pinsamheter som aikidoaasa beskrev, att någon dyker upp avvikande klädd och mår dåligt över detta, trots att ni som brudpar inte reagerar på det eller tycker att det är fel. Klädkoden är ju till för gästerna!

• nollåtta
    katten89 skrev 2010-04-21 23:44:01 följande:
      Kan man inte vara sommarfin trots en klädkod som till exempel kavaj? Sommarfin klär man väl sig ändå om bröllopet är på sommaren! Klädkoden handlar ju inte bara om brudparets förväntningar på gästernas klädsel, utan även för att gästerna ska slippa råka ut för pinsamheter som aikidoaasa beskrev, att någon dyker upp avvikande klädd och mår dåligt över detta, trots att ni som brudpar inte reagerar på det eller tycker att det är fel. Klädkoden är ju till för gästerna!
    Tolkningen sommarfin är ju betydligt mer öppen för egna alternativ än vad kavaj är. Ingen av våra gäster har motsatt sig vår "dresscode" utan snarare tyckt att det är roligt att få välja klädsel fritt utifrån egna preferenser och smak.

Vi kanske rör oss i olika kretsar helt enkelt.

• katten89

nollåtta skrev 2010-04-22 00:02:59 följande:
     Vi kanske rör oss i olika kretsar helt enkelt.  

Problably:)

• passionsblomman

nollåtta skrev 2010-04-21 23:09:43 följande:

Just för att det är subjektivt önskar jag som gäst veta "finhetsnivån" på den tillställning jag är inbjuden till. Likaväl som jag vill ha andra uppgifter, som vägbeskrivningar och info om man kommer att vara utomhus  (paraply, varmare kläder, myggmedel...) Det är ingen som helst hjälp för mig i mina klädbryderier när värdparet med olika omskrivningar säger "ta på dig vad du vill, det skiter väl vi i" Jag kommer ändå att undra vad de flesta andra ungefär lägger sig på för nivå och jag vill inte komma vare sig mycket flådigare snajdad än alla andra eller mindre finklädd än övriga. I det ena fallet är det oerhört skämmigt att ha klätt upp sig så andra tycker att "vad fan är det där för påfågel som ska gå och överglänsa alla" i synnerhet om brudparet själva har valt en enklare klädsel och man trumfar bruden...

..i det andra fallet är det väldigt tråkigt att upptäcka att alla andra är sittvackraste jag i långköänning, håruppsättningar och hela baletten och man själv plötsligt blev en grå mus och missade en chans att få vara lite extra fin.

Så, ge mig en riktig och informativ klädkod tack. Det visar på omsorg om MIG. Så jag slipper känna mig som en {#lang_emotions_tomte}

• katten89

Tar mig friheten att klistra in denna krönika ang. klädkoder som etikettsexperten Magdalena Ribbing skrivit för DN:s hyfs och stil-sida.

Etikettspalten: Onödiga klädkoder är pretentiöst trams

Skrivet av Magdalena Ribbing 00:00, 13 september 2009 i kategori Klädsel, Etikettspalter

Vadå klädkoder? Varför ska en bjudning eller sammankomst av något slag medföra ett påbud från inbjudaren om deltagarnas eller gästernas klädsel? Kan man inte få komma som man vill utan krav på att man ska klä sig si och inte så?

Jo, det borde man få. Jag tycker också att det förekommer alltför många onödiga och alltför ofta rent löjliga klädkoder. Till en icke formell bjudning eller en vanlig sammankomst behövs inte någon klädselangivelse. En konferens eller ett arbetsmöte som ges exempelvis klädkoden ”business casual” är pretentiöst och krånglar till det. Varför misstro deltagarna? De kommer knappast i mörk kostym eller i joggingbyxor, utan klädda på nivån ”snygg vardag”, vilket är helt rätt. Till en lättsam bjudning hos vänner behövs verkligen ingen klädkod, alla vet hur klädnivån brukar vara och anpassar sig därefter. Nu verkar det som om en del inte ens vågar bjuda på kaffekalas utan att ange klädkod.

Bara när bjudningen har någon grad av formalitet är klädkoden befogad därför att den anger nivån på kalaset. En bjudning med ”Högtidsdräkt” är en annan sak både vad gäller arrangemang och förväntan hos gästerna än en bjudning med klädsel ”Kavaj”. Hela tanken med klädselangivelse är att ingen gäst ska behöva känna sig fel klädd, varken för uppklädd eller för enkelt klädd. Sådana skillnader förbättrar inte den gemenskap som är bjudningens egentliga syfte. Däremot ska inbjudaren inte detaljbestämma gästernas klädsel, det är en missuppfattning om vad värdpersoner, alltså inbjudare, kan avkräva sina gäster. Och alla begrepp som ”Valfri”, ”Festlig”, ”Höstfin” eller liknande är ohjälpsamma och meningslösa eftersom de inte kan tolkas rimligt samstämt.

Men de som ryter ”löjligt” om klädkoder i alla sammanhang vill jag gärna påminna om att klädseln är viktig så gott som överallt i samhället. Inom sporten på tävlingsnivå är en bestämd klädsel regel, och avsteg från den betyder uteslutning. Klädseln är mycket ofta en markering av ämbetet eller yrket: präster, läkare, taxichaufförer, påvar, militärer, piloter, receptionister och så vidare. Där är det vanligen mycket noga med exakt klädsel.

Blandade klädkoder ska undvikas
    , som det nu inte ovanliga till bröllop ”Frack/Mörk kostym”. ”Eller Frack/Smoking”. Bäst är att inbjudaren väljer den klädsel som en majoritet av gästerna har tillgång till. Blandad klädkod brukar få de gäster som inte har den ”högre” klädseln att känna sig lite utpekade, lite ”stackare”. Och det är precis motsatsen till en klädkods mening.

Magdalena Ribbing

• Blivande präst
    Astro skrev 2010-04-21 18:46:24 följande:
    Men har jag missat nåt? Om det står kavaj behöver man väl inte ha kostym? Det räcker väl med udda finbyxor och kavaj/blazer?
    Nej, kavaj betyder faktiskt att man som man har kostym på sig, men att det inte behöver vara en mörk kostym, utan kan även vara i ljusare färger (om årstiden medger det). Likaså förutsätter kavaj skjorta och slips...
  • Trasan99

Är jag den enda som suttit kvällen före en fest och ringt runt till tjejkompisar som ska på samma fest för att kolla vad de ska ha på sig, så att det ska bli lagom? Det värsta är om man ä medbjuden som respektive och inte känner några andra tjejer att fråga.... Blä! Klädkod, tack!

• Sebastiána

Jag har, som jag nämnt någon gång tidigare, varit på en del bröllop med klädsel "Valfri". Eftersom jag tycker att ett bröllop är en finare fest än en vanlig fest har jag vid alla dessa tillfällen klätt mig lite finare än jag skulle gjort just på en vanlig fest, med resultatet att jag alltid varit överklädd (att jag aldrig lär mig) och känt mig pinsam, som en snobb. De övriga gästerna vid dessa bröllop har haft vanlig festklädsel. Några har till och med haft jeans och rutig skjorta. Brudparet däremot har undantagslöst klätt upp sig till tänderna. Brudgummen har visserligen inte haft frack, men mörk kostym eller frock coat, och alla brudar har haft överdådiga klänningar med släp och slöja. Jag tycker att det ser lite konstigt ut.

Själv skulle jag vilja ha åtminstone klädkoden "Mörk kostym" eftersom jag vill ha lång klänning, handskar och slöja. Dessvärre tyckte varken min BM eller de gäster som hittills vet om bröllopet att det var en bra idé och jag tror att de har rätt:

1) Vi gifter oss på sommaren

2) En del av gästerna är vana vid bröllop med klädseln "Valfri" (se ovan)

3) Lokalen som vi ska vara i är mer rustik än pampig

Så det blir "Kavaj" och förhoppningsvis känner jag mig inte alltför utklädd. Jag tror att såväl min BM som min tärna och min mor kommer att bryta etiketten genom att ha lite finare kläder än övriga gäster och då behöver jag inte känna mig så ensam

Svar på tråden Så trött på klädkoder!!