• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • krest

Jag håller med. Klädkoder tycker jag är dumt. Jag kommer att ha klädkod fredagsmys. Jag vill inte att alla ska behöva klä upp sig och hålla på att köpa nya kläder bara för att jag gifter mig. Förr i tiden kan jag förstå eller om man ska på bröllop när en kunglighet gifter sig men annars. Det är väl ändå inte ofta vi alltid köper nya kläder när vi går på "vanlig" fest? Och de som inte har råd att köpa nytt ska de känna sig "utanför" och "fula" bara för det. Det finns till och med de som inte går på bröllop för att de inte har de "rätta" kläderna eller inte har råd att köpa något nytt. Tyvärr...

• Optimia
    AlaM skrev 2010-04-20 17:31:00 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att vara på samma finnivå. I alla andra sammanhang försöker vi lära barn och ungdomar att våga vara sig själva och inte bara följa strömmen. Men vuxna på bröllop finner det plötsligt hemskt pinsamt att inte se likadan ut som alla andra.
    För mig personligen är det viktigt att smälta in i gruppen, men det betyder inte att jag saknar personlighet eller inte vågar vara mig själv för det.

Om ni har det knapert kan jag förstå att det känns "onödigt" att köpa en kostym, men det är faktiskt ett plagg som man har användning för i många år, speciellt om man köper en av klassiskt snitt och i en klassisk färg (mörkgrå, mörkblå). Ni kanske kan börja spara en hundring i månaden för att så småningom kunna köpa en kostym till din sambo/man. Det finns många snygga kostymer att fynda för en billig peng på second hand-ställen också.

Egentligen är det ju mycket billigare/enklare för männen att gå på fest; de har sina kostymer och kan dyka upp i samma kostym fest efter fest. Dammodet ändrar ju rätt fort, så kvinnor har ju inte riktigt samma "nu kan jag använda den här klänningen tills jag inte ryms i den längre"-möjlighet som männen har.
  • Optimia
    krest skrev 2010-04-20 19:07:22 följande:
    Jag håller med. Klädkoder tycker jag är dumt. Jag kommer att ha klädkod fredagsmys. Jag vill inte att alla ska behöva klä upp sig och hålla på att köpa nya kläder bara för att jag gifter mig. Förr i tiden kan jag förstå eller om man ska på bröllop när en kunglighet gifter sig men annars. Det är väl ändå inte ofta vi alltid köper nya kläder när vi går på "vanlig" fest? Och de som inte har råd att köpa nytt ska de känna sig "utanför" och "fula" bara för det. Det finns till och med de som inte går på bröllop för att de inte har de "rätta" kläderna eller inte har råd att köpa något nytt. Tyvärr...
    Varför behöver man köpa nya kläder bara för att man ska gå på bröllop? Som kvinna kan man köpa ett par-tre snygga klänningar när det är rea, och så alternerar man mellan dessa tre. Då slipper man ju köpa dyra kläder varje gång man blir bjuden på bröllop.
    Väldigt många män har ju redan en kostym, och borde ju rimligtvis klara sig utan betungande klädinköp om klädkoden är 'kavaj' eller 'mörk kostym'.

Bröllop är (åtminstone i min värld) en festligare tillställning än en "vanlig" fest hemma hos någon. Då tycker jag man ska klä sig snyggare än vanligt också. Jag går gärna på fest iklädd en trendig topp och ett par jeans, men skulle inte drömma om att dyka upp i det till ett bröllop.
  • rottizz1

Vi hade ingen klädkod på vårt bröllop, tycker inte folk ska behöva gå o köpa grejer för 1 tillställning. En kom i jeans men det gick alldeles utmärkt och dagen var lika underbar ändå!

• Mlle M

Märkligt denna "revolution" mot klädkoder som passionsblomman skriver ovan är det ju faktiskt för gästens skull man anger en klädkod. Tycker faktiskt det är rakare och enklare samt definitivt mer omtänksamt att ange en klädkod istället för att antingen utelämna detta eller knåpa ihop en hemsnickrad variant som troligtvis får de flesta gäster att fråga brudparet i alla fall vad som avses. Som någon annan påpekade ovan skall ju dessutom en avsaknad av klädkod innebära högtidsdräkt och det är väl knappast tanken att gästen på eget initiativ skall veta att här frångås den regeln och de flesta dyker upp i jeans. Snacka om pinsamt för både de som kommer i frack samt jeans-gänget!

Vid vårt bröllop angav vi klädkoden mörk kostym och undvek att skriva kavaj just för att det inte skulle föreligga några missförstånd, planen var dessförinnan frack och en utelämnad klädkod men eftersom mer än hälften av våra gäster var inresta från utlandet kändes det enklare med mörk kostym. Oavsett hur man gör blir det altid någon som blir besviken, tjejerna vill ha långklänning, killarna som jobbar i kostym dagligen dags suckar och vill ha frack och männen som sällan bär kostym konstaterar att den blivit för trång och behöver köpa en ny. Vad jag försöker säga är att hur man än gör så kan klädkoden ställa till problem men antagligen mångt färre sådana än en hemsnickrad variant säkerligen gör!

• katten89
    AlaM skrev 2010-04-20 17:31:00 följande:
    Har hört detta förut och det kan säkert vara bra någon gång när det finns ekonomi till det. Är väl praktiskt då detta är en av de traditioner i samhället som inte får ifrågasättas.Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt att vara på samma finnivå. I alla andra sammanhang försöker vi lära barn och ungdomar att våga vara sig själva och inte bara följa strömmen. Men vuxna på bröllop finner det plötsligt hemskt pinsamt att inte se likadan ut som alla andra.
    Har du aldrig kommit till en fest och känt dig pinsamt över/underklädd? Att ha en personlig stil är ju inte samma sak som att inte kunna klä sig fint. Tänk om en person kommer till ett bröllop klädd i jeans och tofflor medan någon annan har frack, bara för att de "vågar vara sig själva". Och tänk om brudparet ska ha ett lite enklare bröllop där brudgummen har vanlig kostym, är det då inte lite knäppt om gästerna bär frack?
  • katten89

Dessutom är det common sense att äga en kostym! Och om klädkoden är kavaj, så räcker det ju med en kavaj och ett par udda men fina byxor. Detta är väl ändå lägsta acceptabla nivå? Vad skulle vara steget under, blåställ?

• Andelle
    katten89 skrev 2010-04-20 19:56:54 följande:
    Dessutom är det common sense att äga en kostym! Och om klädkoden är kavaj, så räcker det ju med en kavaj och ett par udda men fina byxor. Detta är väl ändå lägsta acceptabla nivå? Vad skulle vara steget under, blåställ?
    Överallt där man läser om klädkoder betyder kavaj att kavajen och byxan ska vara av samma tyg och i samma färg, alltså en kostym, så de räcker inte alls med kavaj och udda byxor. Jag håller med om att klädkoden kavaj är förvirrande, det borde heta kostym istället så att alla fattar.
  • Superstarfia
    Andelle skrev 2010-04-20 20:18:59 följande:
    Överallt där man läser om klädkoder betyder kavaj att kavajen och byxan ska vara av samma tyg och i samma färg, alltså en kostym, så de räcker inte alls med kavaj och udda byxor. Jag håller med om att klädkoden kavaj är förvirrande, det borde heta kostym istället så att alla fattar.
    fast det beror på sammanhang... vid formella tillställningar är det desamma som kostym, medans informella tillställningar tillåter kavaj och udda byxa...
  • AlaM

Varför skulle det vara pinsamt att vara över/underklädd? Jag har ju själv valt vilka kläder jag valt och då valt kläder som jag känner mig fin i. Vad någon annan har påverkar ju inte mina kläder. De är ju fortfarande det jag känner mig fin i.

Det har aldrig varit något problem på de bröllop där jag varit och folk klätt sig olika. Var för något år sen på ett bröllop där det fanns allt ifrån snyggare jeans till långklänningar - allt beroende på vem gästen va. Alla fick själv avgöra vad de klassar som fint.

katten89 skrev 2010-04-20 19:54:11 följande:
    Har du aldrig kommit till en fest och känt dig pinsamt över/underklädd? Att ha en personlig stil är ju inte samma sak som att inte kunna klä sig fint. Tänk om en person kommer till ett bröllop klädd i jeans och tofflor medan någon annan har frack, bara för att de "vågar vara sig själva". Och tänk om brudparet ska ha ett lite enklare bröllop där brudgummen har vanlig kostym, är det då inte lite knäppt om gästerna bär frack?
Svar på tråden Så trött på klädkoder!!