• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • Sebastiána
    Påfågeln skrev 2010-04-21 13:16:13 följande:
    dressman har kostymer för en tusenlapp nu! Dessutom så har de ombyggnadsrea!
    Har Dressman ombyggnadsrea i hela Sverige?
  • Blivande präst

Det verkar så... Och en kostym för 500 kr har nog de flesta råd med, även utan att äventyra bröllopsresan (om inte bröllopsresan är två nätter i tält på en äng...)!

För övrigt är hemmasnickade klädkoder absolut värdelösa! Använd etablerade koder, så vet man vad som gäller. Inget "valfritt", inget "sommarfint", inget "fredagsmys", inget "herrgårdsklädsel"! Däremot "kavaj", "mörk kostym", "smoking", eller "högtidsdräkt". Tack!

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/04/21/herrgardskladsel-7022

• Niini
    Blivande präst skrev 2010-04-21 17:11:34 följande:
    Det verkar så... Och en kostym för 500 kr har nog de flesta råd med, även utan att äventyra bröllopsresan (om inte bröllopsresan är två nätter i tält på en äng...)!   För övrigt är hemmasnickade klädkoder absolut värdelösa! Använd etablerade koder, så vet man vad som gäller. Inget "valfritt", inget "sommarfint", inget "fredagsmys", inget "herrgårdsklädsel"! Däremot "kavaj", "mörk kostym", "smoking", eller "högtidsdräkt". Tack!   www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/04/21/herr...
    Måste bara säga vilket lustigt sammanträffande med länken, gissa vems bok jag nyss satt o bläddrade i :)
  • Andreas flicka

Usch jag tycker att det är så HIMLA TRÅKIGT med människor som inte vill klä upp sig - så nu har jag det sagt!

Och bröllop är inte vilken fest som helst - var det så skulle vi alla inte sitta här och skriva, leta, fundera, planera dagarna i ända.

Varför måste man jämt och ständigt gå omkring i samma gamla jeans och tröja - även då det är bröllop - jag fattar inte????? Har mysbyxorna fastnat på kroppen, har jeanskjolen växt fast - eller vad?

Förlåt att jag låter väldigt sur och otrevlig. Men jag fattar inte vad det är med folk. Man har iofs alltid en möjlighet att tacka nej om man inte gillar upplägget.

Och nej, det är inte enklare för kvinnor att klä sig fint på bröllop...

Har din man ett par svarta byxor? Då är det bara att köpa en svart kavaj till så är han färdig sen. Skjorta och slips kanske han har sedan tidigare?

• Andreas flicka

Har förresten varit på ett bröllop där en kvinna/tjej hade vita byxor, röd topp och svarta tant- sandaler. Klädkoden var mörk kostym. Det syntes att hon kände sig besvärad kan jag säga...

Genom att bry sig om sin klädsel tycker jag att man hedrar brudparet - man visar att deras dag är viktig.

Och kom inte och säg att kläder inte betyder något, att det är ytligt - genom kläder visar man tillhörighet, attityd etc. Fråga vilken punkare/emo/hårdrockare/bratt/vanlig svenson som helst.

Dessutom ser det inte lite konstigt ut när bruden har värsta klänningen och gästerna typ jeans och skjorta?

Ser i ditt galleri att du själv ska ha en ganska prinsessig brudklänning - vad ska din man ha på sig för att matcha dig?

• Gnistra mera

Jag fick precis sms och mms av en av gästerna som skall komma. Hon har letat efter "den rätta klänningen" i veckor till bröllopet. Nu skickade hon en bild på den. Den är superfin, lång siden klänning i orange/guld tyg med matchande sjal.

Jag blev så glad att hon engagerade sig att hitta en riktig fin klänning. Jag tycker den är vacker, hon tycker detsamma och hon kommer säkert trivas super i den.

Hon pratar dessutom om att hon skall ha brun utan sol dusch bara för att vara tipptopp inför bröllopet. Super kul!!

Det är jätte trevligt att folk engagerar sig och anstränger sig lite extra. Själv älskar jag att klä upp mig och skulle hata att vara underklädd på ett bröllop.

• Andreas flicka

Ja, visst blir man glad!

• Astro

Men har jag missat nåt? Om det står kavaj behöver man väl inte ha kostym? Det räcker väl med udda finbyxor och kavaj/blazer?

Brothers har iaf här i Linköping ett erbjudande med kostym skjorta o slips för 1995:- just nu vad jag vet, såhär inför konfirmation och student... Bara ett tips om man känner att det är tajt budget.

• Flotten

Jossebosse skrev 2010-04-20 22:19:18 följande:
    Har dom vakter som kollar klädseln på bröllopet?

Ja, alla kyrkvaktmästare måste kolla klädseln på vigslarna! Äh, kanske inte men vi har ju ögonen öppna när vi jobbar.{#lang_emotions_cool}För det mesta alltså!

• Lara C

Kul tråd detta. Att vi är olika är rätt tydligt.

Själv är jag glad över vedertagna klädkoder så jag vet vad jag ska ha på mig. Jag gillar att klä upp mig i långklänning till den årliga högtidsdräktsmiddagen vi brukar gå på, och snygg cocktailklänning till smokingfesterna.

Vi kommer att "bli tvungna" att ha högtidsdräkt på bröllopet eftersom m2b vill ha sin paraduniform på sig (och vi vill inte vara klädda över gästerna då vi tycker att det skulle kännas fånigt). Men dels vet vi att de flesta gästerna inte har några problem med det och dels så om någon inte har möjlighet att klä sig i frack eller långklänning så är den personen välkommen ändå (och om någon sådan finns kommer denne att klä upp sig som han/hon har möjlighet till).

Samtidigt tänker jag att om man känner alla inbjudna väl och vet att de flesta inte vill klä upp sig i kostym och man själv inte ska ha det (eller en tjusigare klänning) så behöver man ingen klädkod. 

Förstår dock inte hur man som man inte kan ha en enda kostym? Det finns tillfällen där det är i det närmaste oundvikligt, begravningar t ex. Men då kanske man känner sig bekväm i chinos eller jeans även vid sådana tillfällen?

Svar på tråden Så trött på klädkoder!!