• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • Tunsji

Lara C skrev 2010-04-21 22:38:19 följande:
    Hade det verkligen känts ok om någon kommit naken, eller med en extrem klädsel? Visst kan man tramsa till hela sin fest om man vill, men det skulle inte vi välja.  

Hela vårt bröllop var extremt och jag och min man hade de mest extrema kläder och folk kom i allt från medeltidskläder till kostym. Ingen kom naken eller i tex jeans.
    Jag känner mina vänner bättre än du gör och vet att ingen av dom har råd att köpa ny kostym eller långklänning därför gav vi dom valet att komma i det dom har hemma. Bättre att dom kom än att dom måste stanna hemma pga klädkoder

• Tunsji

Dessutom försvinner bröllopsdagen med fest och allt snabbare än du anar och när allt är över står man och undrar över hur allt kunde gå så fort. Då finns det ingen anledning att ruinera sina vänner.

• Sebastiána

Nej man ska inte ruinera sina vänner. Vad jag vet har alla mina vänner åtminstone en kostym och de kvinnliga gästerna har fina klänningar som passar är jag övertygad om. Många av mina väninnor gifter sig inte alls - av princip. Så så många bröllop i bekandskapskretsen har det inte blivit. Därför tror jag att alla blir glada över en inbjudan

Det ju som tidigare påpekats inte heller en lag med klädkod utan en fingervisning om finhetsnivån på festen och vad de flesta andra på festen kommer att klä sig i. Vet man det kan man sedan ta ställning. Om man inte har något emot att klä sig avvikande - t.ex om man ALLTID har jeans och i bästa fall en vit skjorta till, och det har blivit en utpräglad stil kanske man känner sig bekväm med att ha det trots att majoriteten har kostym. Då kan man ju ha det (även om jag personligen tycker det är trist att vissa har jeans och t-shirt jämt, såväl på bå vardagen som på bröllop och begravningar)! Man blir ju inte portad från festen för att man inte har kläder enligt klädkoden. Det är inte som på finare restauranger som inte släpper in killar som inte har skjorta och slips!!!!!

• KatjaB

Jag har varit på ett borgerligt, väldigt enkelt bröllop. Ingen klädkod och alla var bara medbjudna till en restaurang efter vigseln då de vigdes med bara sina vittnen och inte vänner och släkt. Klädseln var valfri "sommarfin" och jag tog på min en sommarkjol som är fotsid med massor av volanger och vidd, och ett vitt linne till. Det är absolut ingen balklänning eller liknande, utan bara en fin sommarkjol från bikbok. Jag kände mig mer uppklädd än bruden, tyckte det var pinsamt

• Soldemor

aikidoaasa skrev 2010-04-21 22:44:46 följande:
    Jag måste börja med att hålla med flera andra här trådstartaren: att som vuxen man inte ha en kostym låter aningen konstigt. Det finns ett flertal tillfällen då det nästan är ett måste att ha en, som vid begravningar. (då menar jag en svart då färger utöver det är bannlysta )

Känns som om ganska många borde bli bannlysta då...speciellt sommartid.

• Påfågeln

Sebastiána skrev 2010-04-21 17:00:46 följande:
    Har Dressman ombyggnadsrea i hela Sverige?

Japp i hela sverige!

• Sebastiána
    Påfågeln skrev 2010-04-22 09:42:19 följande:
      Japp i hela sverige!
    Då ska vi nog passa på att köpa examenskostymer till sönerna!
  • Trasan99
    Soldemor skrev 2010-04-22 09:09:00 följande:
      Känns som om ganska många borde bli bannlysta då...speciellt sommartid.
    Öhm, antyder du att det är okej att gå på begravning i något annat än vart kostym???? Pinsamt nog gick en i min familj på en begravning i rutig kavaj till svarta kostymbyxor pga att han ahde vuxit ur sin svarta kostym, i kombination med ekonomiskt krisläge, jag skäms fortfarande!!!
  • passionsblomman

Trasan99 skrev 2010-04-22 17:32:23 följande:
    Öhm, antyder du att det är okej att gå på begravning i något annat än vart kostym???? Pinsamt nog gick en i min familj på en begravning i rutig kavaj till svarta kostymbyxor pga att han ahde vuxit ur sin svarta kostym, i kombination med ekonomiskt krisläge, jag skäms fortfarande!!!

Jag tror Soldemor "antyder" att eftersom hon arbetar som präst har hon sett vad folk kommer i till begravningarna och att det vore rätt många som skulle bli portade om bara de med mörk kostym blev insläppta. Typ.

Om man läser dödsannonser och önskemålen från de anhöriga så är det för övrigt väldigt vanligt idag att man skriver "ljus klädsel" eller "valfri kläsel" i annonsen. I synnerhet när det är yngre människor som gått bort. Då vill familjen ofta ha en så ljus känsla i kyrkan som möjligt.

Svar på tråden Så trött på klädkoder!!