• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • Flotten

Hade en begravning idag på jobbet, 20 pers varav 11män,
    de klädde sig så här
    1 svart kostym
    1 blå kostym
    3 grå kostymer
    1 kritstrecksrandig
    2 svarta jeans + mörk blazer
    1 svarta byxor med grå kofta
    1 svarta byxor + vit skjorta
    1 jeans o rutig skjorta
    detta är absolut vanligt på en begravning, bara folk klädda i kostym är väldigt ovanligt,faktiskt så pass så att jag efter uppskattningsvis 5-600 begravningar ALDRIG sett det.

• krest
    Sebastiána skrev 2010-04-20 22:21:45 följande:
    OK, klädkod fredagsmys. Då måste jag nog köpa nya mysbrallor för mina är lite slitna...

man får alltså komma i det man har. sönder eller helt det spelar ingen roll. Jag vill inte att folk ska köpa nya kläder för min dag. Tyvärr. Jag vet att jag har kompisar som tycker om att "klä upp" sig...

• Trasan99
    Flotten skrev 2010-04-22 17:45:48 följande:
    Hade en begravning idag på jobbet, 20 pers varav 11män, de klädde sig så här1 svart kostym1 blå kostym3 grå kostymer1 kritstrecksrandig2 svarta jeans + mörk blazer1 svarta byxor med grå kofta1 svarta byxor + vit skjorta1 jeans o rutig skjortadetta är absolut vanligt på en begravning, bara folk klädda i kostym är väldigt ovanligt,faktiskt så pass så att jag efter uppskattningsvis 5-600 begravningar ALDRIG sett det.
    Ok, jag har haft turen att inte behöva gå på så många begravningar de senaste åren. Men jag hade aldrig gått med på att någon av de närmare i mitt sällskap gick i något annat än svart kostym, om det inte står angivet i inbjudan förstås!
  • aikidoaasa
    Flotten skrev 2010-04-22 17:45:48 följande:
    Hade en begravning idag på jobbet, 20 pers varav 11män, de klädde sig så här1 svart kostym1 blå kostym3 grå kostymer1 kritstrecksrandig2 svarta jeans + mörk blazer1 svarta byxor med grå kofta1 svarta byxor + vit skjorta1 jeans o rutig skjortadetta är absolut vanligt på en begravning, bara folk klädda i kostym är väldigt ovanligt,faktiskt så pass så att jag efter uppskattningsvis 5-600 begravningar ALDRIG sett det.
    Där har de iaf försökt hålla färgtonerna nere. Även om de kanske inte hade en helsvart kostym. Det värsta är väl ändå om någon skulle komma i ett par ljusa byxor och en vit t-shirt. (Om det nu inte är så att familjen som sörjer en ung person önskat sig annat förstås.)
  • Soldemor

passionsblomman skrev 2010-04-22 17:36:44 följande:
      Jag tror Soldemor "antyder" att eftersom hon arbetar som präst har hon sett vad folk kommer i till begravningarna och att det vore rätt många som skulle bli portade om bara de med mörk kostym blev insläppta. Typ.Om man läser dödsannonser och önskemålen från de anhöriga så är det för övrigt väldigt vanligt idag att man skriver "ljus klädsel" eller "valfri kläsel" i annonsen. I synnerhet när det är yngre människor som gått bort. Då vill familjen ofta ha en så ljus känsla i kyrkan som möjligt.

Precis! Alla har olika uppfattning om vad som är fint och värdigt och ibland helt enkelt inte råd att skaffa något speciellt för att man skall på en begravning. Då får man ta vad man har. Det viktigaste måste ändå vara att man kommer för den dödes skull och för de anhörigas. Sedan kan det ju också vara så, att man inte alltid har riktig koll på vad man skall ha på sig och inte...

• vågen75

Nu har jag inte läst genom alla svaren, men finns det inte snygga kostymer på HM? Som dessutom är ganska billiga? Och kostym är väl alltid bra att ha? Se det som en investering!

• fibobs

Hel och ren -  No obscen!
    kanske kan räcka för många?{#lang_emotions_undecided}

• Andreas flicka

Jag undrar fortfarande vad TS blivande man ska ha på sig på deras bröllop - med tanke på klänningen hon har i sitt galleri!

• Superstarfia

Andreas flicka skrev 2010-04-30 16:14:23 följande:
    Jag undrar fortfarande vad TS blivande man ska ha på sig på deras bröllop - med tanke på klänningen hon har i sitt galleri!

Jeans och skjorta och en väst kanske? Eftersom det enligt henne är snygga festkläder.. ;)

• Oktoberbrud2010

Det där med klädkoder tror jag nog är rätt avhängigt vilka kretsar man umgås i.

Vi har medvetet valt klädkoden: Vårdad klädsel.  Detta på grund av att vi vet att samtliga i vår umgängeskrets förstår den koden, plus att minst 2 av de inbjudna manliga gästerna inte äger någon kostym och vi vill inte att de ska känna sig tvungna att köpa någon, speciellt inte som de dessutom skulle vantrivas nåt fruktansvärt i det... 

Min blivande har skaffat sig 2 kostymer (en ljus och en mörk) sedan han träffade mig, men hans behov av kostym har ökat sen han engagerat sig mer fackligt. Innan dess ägde han inte någon, och han var över 30 när vi träffades. Han hade helt enkelt inte något behov av att äga någon, eftersom han inte umgicks i kretsar där det är normalt att bära kostym.  Han kommer inte heller köpa någon ny till bröllopet. Han har bara haft den ljusa en enda gång sen han köpte den för 3 år sedan....  

Personligen tycker jag att det varit en hel del nedlåtande kommentarer i den här tråden gentemot dem som inte äger någon kostym. Men folk har ju en tendens att döma andra efter sin egen måttstock, för det som är självklart för en själv måste ju vara självklart för andra eller?!  

• Trasan99

Från min sida kommer nog den kanske lite nedlåtande tonen av den redan ganska nedlåtande tonen hos TS som anklagar alla som tycker att en kostym är trevlig uppenbarligen inte lever "i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva". Är vi så trångsynta bara för att vi har klädkod på våra bröllop? Därav tonen....

• aikidoaasa
    Andreas flicka skrev 2010-04-30 16:14:23 följande:
    Det kan bli lite av att kasta sten när man är i glashus med den typen av kommentarer... men...

Från början var det faktiskt rent ettikett mässigt väldigt ofint om man själv klädde sig över klädkoden om man var den som bjöd in. Vill man inte ha en finare klädkod ska man alltså inte själv ha en finare klänning, smoking, etc än vad gästerna har heller. (Sen att den delen har glömts bort de senaste åren av bruden som gärna ska klä sig minst 3 gånger finare än alla anadr även brudgummen vill visst en hel del strunta i...)

Måste då bara påpeka att jag gör det säkert själv genom att ha den klänningen som jag valt. Men det var en av orsakerna till att vi valde den högre klädkoden så att jag och älsklingen ska slippa känna oss så mycket finare än alla andra. Jag tror nog att de kommer att märka vilket par det är som gifter sig även om vi klär oss så mycket finare.

• superman9000
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-04-30 19:30:51 följande:
       Personligen tycker jag att det varit en hel del nedlåtande kommentarer i den här tråden gentemot dem som inte äger någon kostym. Men folk har ju en tendens att döma andra efter sin egen måttstock, för det som är självklart för en själv måste ju vara självklart för andra eller?!  
    Måste bara hålla med om detta kan inte för mitt liv förstå denna attityd.

• Andreas flicka

Jo, jag erkänner att det var en dum kommentar! Förlåt (jag menar det uppriktigt).

• Sebastiána
    Oktoberbrud2010 skrev 2010-04-30 19:30:51 följande:
    Det där med klädkoder tror jag nog är rätt avhängigt vilka kretsar man umgås i. Vi har medvetet valt klädkoden: Vårdad klädsel.  Detta på grund av att vi vet att samtliga i vår umgängeskrets förstår den koden, plus att minst 2 av de inbjudna manliga gästerna inte äger någon kostym och vi vill inte att de ska känna sig tvungna att köpa någon, speciellt inte som de dessutom skulle vantrivas nåt fruktansvärt i det...  Min blivande har skaffat sig 2 kostymer (en ljus och en mörk) sedan han träffade mig, men hans behov av kostym har ökat sen han engagerat sig mer fackligt. Innan dess ägde han inte någon, och han var över 30 när vi träffades. Han hade helt enkelt inte något behov av att äga någon, eftersom han inte umgicks i kretsar där det är normalt att bära kostym.  Han kommer inte heller köpa någon ny till bröllopet. Han har bara haft den ljusa en enda gång sen han köpte den för 3 år sedan....   Personligen tycker jag att det varit en hel del nedlåtande kommentarer i den här tråden gentemot dem som inte äger någon kostym. Men folk har ju en tendens att döma andra efter sin egen måttstock, för det som är självklart för en själv måste ju vara självklart för andra eller?!  
    Jag föredrar definitivt klädkoden "Vårdad klädsel" framför t.ex valfritt. "Vårdad klädsel" är ju något krogarna brukar köra med och man kan väl säga att det är en "vanlig" festklädsel - som man till exempel kanske skulle haft på en födelsedagsfest eller jul-nyårsfest. Som jag tidigare skrivit har jag varit på ett antal bröllop med klädkoden "valfritt" som i praktiken inneburit att de flesta klätt sig i "vårdad" klädsel/vanlig gåbortsklädsel - utom jag som klätt mig lite finare och ett par som kommit i jeans och t-shirt.
Svar på tråden Så trött på klädkoder!!