• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • Superstarfia
    AlaM skrev 2010-04-20 16:56:29 följande:
    Kavaj innebär enligt etikett mörk kostym. Annars är det möjligtvis udda kostym. 2000 är sjukt mycket pengar när man har en inkomst på drygt 7500 i månaden. Vi unnar oss inget utöver vad som krävs och bröllopsresan som låg under bröllopsbudgeten har sparats till länge även om det inte var tänkt att bli en dyr sådan. Vi är inte precis några jetsetare.Det är klart att vi kommer prioritera bröllopet men det känns surt att så mycket pengar försvinner iväg på ingenting. Att lägga tusentals kronor på kläder övergår mitt förstånd.
    Att kavaj skulle betyda mörk kostym är en urgammal sed, vilken för länge sen är avlivad.. det är snyggare kavaj med passande byxor eller kostym i valfri färg som gäller nu för tiden...
  • AlaM

Ska kanske kolla runt lite. Han har ju en rätt normal storlek. Tyvärr är ju hans familj bjuden annars hade han ju haft bröder att låna av...

Andelle skrev 2010-04-20 16:57:40 följande:
    Kan han inte låna en kostym av någon?
  • Niini

Sen finns det inget som säger ni måste tacka ja! Har brudparet valt den klädkod de valt så är det bara att följa den eller tacka nej.

• Andelle
    AlaM skrev 2010-04-20 16:58:48 följande:
    Den bilden kommer väl av den väldigt smala och tråkiga tradition som lever kvar. Tjejer har hur mycket som helst att välja på medan en kille är dömd att synas så lite som möjligt och vara så lik alla andra som det bara är möjligt. Andra finkläder kan ju vara ett par snygga byxor/skjorta/väst/snygga assecoarer - Egentligen vad som helst som känns fint!
    Jag tycker absolut att en kostym kan vara fin och rolig, den behöver inte alls vara tråkig.

Är klädkoden kavaj har man ju dessutom mer valfrihet. En läcker rutig kostym med näsduk och fluga i nått färgglatt tyg. Adderar man väst blir det allt annat än tråkigt.
  • AlaM

Men det är fortfarande VÄLDIGT likt. Det är ungefär som om alla tjejer skulle komma i klänningar av exakt samma design men där men kan variera färgen lite om man vill.

Andelle skrev 2010-04-20 17:02:34 följande:
    Jag tycker absolut att en kostym kan vara fin och rolig, den behöver inte alls vara tråkig.Är klädkoden kavaj har man ju dessutom mer valfrihet. En läcker rutig kostym med näsduk och fluga i nått färgglatt tyg. Adderar man väst blir det allt annat än tråkigt.
    [/citat]

Som jag redan sagt så är det klart att vi tänker gå på bröllopet då det är traditionen och inte brudparet vi har något emot. Det är alltid en ära att bli bjuden på bröllop och självklart kommer vi hitta något sätt att kunna respektera deras önskemål.
    Niini skrev 2010-04-20 17:00:29 följande:
    [citat]
    Sen finns det inget som säger ni måste tacka ja! Har brudparet valt den klädkod de valt så är det bara att följa den eller tacka nej.
  • Gnistra mera

Klädkoder är jätte bra för att ge gästerna en indikation på vad som förväntas. Då slipper de känna sig fel klädda och värdarna slipper känna sig förolämpad.

En vänninan till mig som gifte sig några år sedan skrev inte någon klädkod i inbjudan.
    Flera en av de manliga gästera dök upp i T-shirt!!!!
    Det är inte ok.
    Brudparet och alla andra gäster tyckte det var fruktasvärt förolämpande.

Själv fattar jag inte hur han tänkte, men någonstans trodde han väl att det var ok. Hade det funnits en klädkod hade man sluppit pinsamheten.

För övrigt innebär det frack eller högtidsdräkt när det inte är någon klädkod angiven....

• Gnistra mera

Det var en gäst i T-shirt, inte flera. (började skriva något annat först)

• Eriane

Vi skrev valfri festklädsel på våra inbjudningar. Vi vill att folk ska vara upklädda men inte vill vi tvinga in någon i Kostym eller långklänning

• Optimia

Klädkoder är ju en av de bästa uppfinningar världen kommit på!
    Som gäst uppskattar jag en tydligt angiven klädkod; står det "mörk kostym" på inbjudan så vet jag på ett ungefär vad resten av gästerna kommer att ha på sig. Man vet vilken finhetsnivå man ska klä sig för, och slipper förhoppningsvis känna sig under- eller överklädd.

Sorry, men jag tycker faktiskt att en vuxen man bör äga minst 1 st kostym att ha vid festligare tillfällen.

Magdalena Ribbing skriver såhär om klädkoden kavaj:
    "Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym"."

Svar på tråden Så trött på klädkoder!!