• AlaM

Så trött på klädkoder!!

Tycker det är så trist med alla dessa klädkoder i ett modernt samhälle där man i alla andra avseenden anses kapabla till att tänka själva. Vi är till slutet av sommaren bjudna på bröllop (vilket i sig är jättekul) som har klädkod "kavaj". Eftersom det enda (enligt alla klädkoder) som finns att välja på för killar är då kostym, kostym och kostym.
    1. Tråkigt
    2. Dyrt

Vi måste alltså nu gå och köpa en helt ny kostym till min man som har gott om finkläder i övrigt. Det i sin tur innebär att vår egna bröllopsresa får flyttas fram till nästa sommar istället. Förstår verkligen inte varför denna kvarleva klädkod fortfarande härskar =(

• Svar på tråden Så trött på klädkoder!!
  • Bride in leather

Kolla Dressman eller liknande.

Så dyrt kan det ju inte vara så ni får flytta hela er bröllopsresa?

• Trasan99

Ähm, en kostym kostar väl inte mer än 2000:- på typ Dressman, eller? Måste ni skjuta upp bröllopsresan för det?

Jag tycker att det är jättebra att det finns klädkoder, vi ville ha en fest i viss stil och angav detta. (Trots detta kom en 20-årig släkting i svarta jeans med kedjor....) Och det gör att man slipper komma överklädd!

• Superstarfia

Va? kavaj innebär just kavaj...

Han kan ha ett par ljusa snygga chinos ch en kavaj med skjorta under...

• Andelle

Ursäkta om jag frågar men vad är det för "finkläder" han har som inte är en kostym? I min värd är finkläder=kostym eller möjligtvis frack/smoking, vad mer kan man ha?

• Superstarfia
    Andelle skrev 2010-04-20 16:53:43 följande:
    Ursäkta om jag frågar men vad är det för "finkläder" han har som inte är en kostym? I min värd är finkläder=kostym eller möjligtvis frack/smoking, vad mer kan man ha?
    tänkte precis fråga samma sak.. ;)
  • Andelle
    Superstarfia skrev 2010-04-20 16:52:45 följande:
    Va? kavaj innebär just kavaj...Han kan ha ett par ljusa snygga chinos ch en kavaj med skjorta under...
    Kavaj innebär alltid hel kostym. Det finns ingen klädkod för udda kavaj och chinos.

www.brollopstorget.se/Traditioner/gaster.php
  • AlaM

Kavaj innebär enligt etikett mörk kostym. Annars är det möjligtvis udda kostym. 2000 är sjukt mycket pengar när man har en inkomst på drygt 7500 i månaden. Vi unnar oss inget utöver vad som krävs och bröllopsresan som låg under bröllopsbudgeten har sparats till länge även om det inte var tänkt att bli en dyr sådan. Vi är inte precis några jetsetare.

Det är klart att vi kommer prioritera bröllopet men det känns surt att så mycket pengar försvinner iväg på ingenting. Att lägga tusentals kronor på kläder övergår mitt förstånd.

• Andelle

Kan han inte låna en kostym av någon?

• Niini
    AlaM skrev 2010-04-20 16:56:29 följande:
    Kavaj innebär enligt etikett mörk kostym. Annars är det möjligtvis udda kostym. 2000 är sjukt mycket pengar när man har en inkomst på drygt 7500 i månaden. Vi unnar oss inget utöver vad som krävs och bröllopsresan som låg under bröllopsbudgeten har sparats till länge även om det inte var tänkt att bli en dyr sådan. Vi är inte precis några jetsetare.Det är klart att vi kommer prioritera bröllopet men det känns surt att så mycket pengar försvinner iväg på ingenting. Att lägga tusentals kronor på kläder övergår mitt förstånd.
    Kavaj är inte samma som mörk kostym. Refererar till tidigare länk: www.brollopstorget.se/Traditioner/gaster.php
  • AlaM

Den bilden kommer väl av den väldigt smala och tråkiga tradition som lever kvar. Tjejer har hur mycket som helst att välja på medan en kille är dömd att synas så lite som möjligt och vara så lik alla andra som det bara är möjligt.

Andra finkläder kan ju vara ett par snygga byxor/skjorta/väst/snbygga assecoarer - Egentligen vad som helst som känns fint!

Andelle skrev 2010-04-20 16:53:43 följande:
Svar på tråden Så trött på klädkoder!!