• Long engagement

Barnfritt utan mer tjafs tack

Är det fler som har fått synpunkter på Inbjudan och om barnfritt? Jag sa adjö vill min bästa väninna efter 20 års bekantskap när hon tjafsaade om allt

www.finest.se/userBlog/&beid=1346012

www.finest.se/SannaE

• Svar på tråden Barnfritt utan mer tjafs tack
  • Skuggan

Long engagement skrev 2010-04-21 13:16:41 följande:
      Du har rätt FLOTTEN Jag slarvläste...Håller inte med SKuggan

Får man fråga varför? För att jag tycker att även brudpar bör vara hyffsade?

• Skuggan

Rufsas skrev 2010-04-21 11:08:05 följande:
    Det är precis så jag menar. Det handlar om när det blir en princip. Och jag blir inte heller arg om någon tackar nej till vårt bröllop, bara besviken.   Sorry om jag är så otydlig. Känner mig lite missuppfattad men jag får vara tydligare nästa gång. Det är dessutom mycket med barn i bekantskapakretsen just nu som gör att jag har hornen i pannan gällande detta ämne.

Ja det är ju självkalrt något annat om någon tackar nej av ren princip. Sådana kommentarer kan man högaktiningsfullt skita i tycker jag, dessa personer missar ju en kul fest och möjligheten att fira med vänner bara för att göra en poäng. Det är mest fånligt.

Men när man som gäst gör sitt yttersta för att kunna delta och ändå inte kan få till den  och sen får höra att ens vänner ifrågasätter ens vänskap och verkliga intentioner för att man itne kan delta i deras stora dag. JA då är det någon som tappat både hyffs och fason och det är inte gästen. Även om det är ens egen dag så finns det saker som inte är så lämpliga och även brudpar kan gå över gränsen.

• Skuggan

Hm, det lät ju rätt snorkigt. Det var inte mening. Mest nyfiken på varför.

• Long engagement

Skuggan skrev 2010-04-21 13:27:33 följande:
      Får man fråga varför? För att jag tycker att även brudpar bör vara hyffsade?

Nej, För att du säger att man ska strunta i sina principer ibland. Stolthet och princip har "dödat" förut.

• Skuggan

Long engagement skrev 2010-04-21 20:51:57 följande:
      Nej, För att du säger att man ska strunta i sina principer ibland. Stolthet och princip har "dödat" förut.

Men det har jag väl aldrig sagt. Du får gärna visa mig var.

Jag har däremot sagt att man som brudpar måste respketera att folk inte kan komma om man sätter upp en regel som barnfritt. Och då måste man vara tillräckligt hyffasd för att inte börja tjasa om det. Det är någont helt annat.

Du får ju själklart gör som du vill med hur ni förhålla er till era gäster, men jag får samma känsla som jag ofta får på BT, frågorna ställs för att man vill att alla andra ska svara precis det man vill höra vilket är "Gör precis som ni vill det är eran dag".

Det är ju sant, det är ens egen dag. Men det finns ett liv efter den dagen då man ska kunna se sina vänner  och släktingar (tidigare gäster) i ögonen. Har man då betett sig som ett svin bara för att det är ens egna dag så kan det skada mer än man hoppast på.

Jag tycker jag så här. Be folk respketera era val. Men respektera också deras. På så vis kan man ha en relation även när brudklänningen åker av och man är "vanlig dödlig" ingen.

• fru AM

Så här gjorde vi:

Vår fest var utomhus i en stor, vacker trädgård. Dock dukades middagen fram i snygga tält med orientaliska mattor och kandelabrar osv och det fans en maxgräns för hur många vi kunde vara. Därför kände vi att vi ville prioritera våra vuxna vänner.

Vi skickade ut inbjudningar - utan att nämna barn alls, bara adresserade inbjudningarna till de vuxna. Det funkade - i de fall det fanns små barn (ammande barn under året) så hörde folk av sig och frågade om det var ok att ta med bebisarna. Och då sa vi som det var: gör det om ni vill men vi kommer vara utomhus hela kvällen och det kommer inte kunna ordnas ngt speciellt för barnen. Så det var fyra bebisar med under kvällen. Vi vigdes först kl 17 så jag märkte inte ens av de små. De sov sina vagnar under olika träd. De enda övriga barnen på bröllopet var våra egna (en 10 år och en 10 månader. 10-månaders hade en inhyrd barnvakt så henne märkte vi inte heller av ) .

Inga sura miner över huvudtaget! Inte som nådde oss i alla fall!

• Long engagement

Skuggan skrev 2010-04-21 13:34:28 följande:
      Ja det är ju självkalrt något annat om någon tackar nej av ren princip. Sådana kommentarer kan man högaktiningsfullt skita i tycker jag, dessa personer missar ju en kul fest och möjligheten att fira med vänner bara för att göra en poäng. Det är mest fånligt.Men när man som gäst gör sitt yttersta för att kunna delta och ändå inte kan få till den  och sen får höra att ens vänner ifrågasätter ens vänskap och verkliga intentioner för att man itne kan delta i deras stora dag. JA då är det någon som tappat både hyffs och fason och det är inte gästen. Även om det är ens egen dag så finns det saker som inte är så lämpliga och även brudpar kan gå över gränsen.

Skuggan - du verkar väldigt arg/bitter i dina svar mot alla i jämförelse med övriga som för denna diskussionen. Vad beror det på? Eller är det bara ett sätt för dig att uttrycka dig på?

Och hur kan man bete sig sig som ett svin på sin bröllopsdag och skada andra?
    Det du kallar för svineri är åter mycket hårda ord i denna debatten och det var inte det jag menade när jag la upp tråden. Jag säger inte att det vi gör är rätt utan att om bröllopsparet själva är mycket empatiska och sympatiska personer som alltid tänker på andra, så förväntar man sig det tillbaka på sin egen bröllopsdag! Det är olika för alla par. Men i vår fall är det så. Punkt.

• Long engagement

fru AM skrev 2010-04-22 09:22:13 följande:
    Så här gjorde vi: Vår fest var utomhus i en stor, vacker trädgård. Dock dukades middagen fram i snygga tält med orientaliska mattor och kandelabrar osv och det fans en maxgräns för hur många vi kunde vara. Därför kände vi att vi ville prioritera våra vuxna vänner. Vi skickade ut inbjudningar - utan att nämna barn alls, bara adresserade inbjudningarna till de vuxna. Det funkade - i de fall det fanns små barn (ammande barn under året) så hörde folk av sig och frågade om det var ok att ta med bebisarna. Och då sa vi som det var: gör det om ni vill men vi kommer vara utomhus hela kvällen och det kommer inte kunna ordnas ngt speciellt för barnen. Så det var fyra bebisar med under kvällen. Vi vigdes först kl 17 så jag märkte inte ens av de små. De sov sina vagnar under olika träd. De enda övriga barnen på bröllopet var våra egna (en 10 år och en 10 månader. 10-månaders hade en inhyrd barnvakt så henne märkte vi inte heller av ) . Inga sura miner över huvudtaget! Inte som nådde oss i alla fall!

Underbart!!

• Skuggan

Long engagement skrev 2010-04-25 23:49:05 följande:
      Skuggan - du verkar väldigt arg/bitter i dina svar mot alla i jämförelse med övriga som för denna diskussionen. Vad beror det på? Eller är det bara ett sätt för dig att uttrycka dig på?Och hur kan man bete sig sig som ett svin på sin bröllopsdag och skada andra?Det du kallar för svineri är åter mycket hårda ord i denna debatten och det var inte det jag menade när jag la upp tråden. Jag säger inte att det vi gör är rätt utan att om bröllopsparet själva är mycket empatiska och sympatiska personer som alltid tänker på andra, så förväntar man sig det tillbaka på sin egen bröllopsdag! Det är olika för alla par. Men i vår fall är det så. Punkt.

Hm, nä egentligen är jag nog varken arg eller bitter men väl lite fundersam (och antagligen färgad av tidigare debatter på området) .

Jag tycker man stöter på allt för många bridezillas på forumet som förväntar sig/kräver respekt från sina gäster för alla deras val, men som själv anser att det är fritt att göra ungefär vad som helst under devisen "MIN DAG". Det kan gälla allt från att prata skit bakom ryggen, till att klippa kontakten med de gäster/tärnor/kompisar/släktingar som inte har barnvakt, inte har rätt kläder, inte är beredd att lägga ner tillräckligt mycket tid på bröllopet osv.

Hade jag haft vänner som börjar ifrågasätta om jag verkligen försökt hitta barnvakt, eller ifrågasatt om jag verkligen var glad över att de skulle gifta sig osv för att jag inte kunde komma på deras bröllop så hade jag blivit otroligt beskiven och ledsen. Jag tycker att det är ett ohyffsat och fult sätt att bete sig mot sina nära. Respekt ska gå åt båda håll.

Jag måste erkänna att av de svar jag hitills fått av dig hitills har gett mig den känslan. Jag säger att man bör respektera gästen och bete sig hyffsat jag får till svar att du inte håller med eftersom det innebär att rucka på principer. 

När jag läser ditt sista inlägg så ger du ett helt annat typ av svar nämligen att när man som brudpar visar andra respekt så vill man få det tillbaka och det är ju det som är min poäng. Självklart ska gästerna respektera brudparet men brudparet måste också respektera sina gäster och de val de gör (alt tvingas göra). Gör man det inte så tror jag inte att man skadar sina gäster, men väl en relation som man antagligen värderar och jag tycker inte att det är värt att skada relationer om det enda som krävs är lite ödmjukhet och respekt.  

• Long engagement

Skuggan skrev 2010-04-26 14:27:38 följande:
      Hm, nä egentligen är jag nog varken arg eller bitter men väl lite fundersam (och antagligen färgad av tidigare debatter på området) . Jag tycker man stöter på allt för många bridezillas på forumet som förväntar sig/kräver respekt från sina gäster för alla deras val, men som själv anser att det är fritt att göra ungefär vad som helst under devisen "MIN DAG". Det kan gälla allt från att prata skit bakom ryggen, till att klippa kontakten med de gäster/tärnor/kompisar/släktingar som inte har barnvakt, inte har rätt kläder, inte är beredd att lägga ner tillräckligt mycket tid på bröllopet osv.Hade jag haft vänner som börjar ifrågasätta om jag verkligen försökt hitta barnvakt, eller ifrågasatt om jag verkligen var glad över att de skulle gifta sig osv för att jag inte kunde komma på deras bröllop så hade jag blivit otroligt beskiven och ledsen. Jag tycker att det är ett ohyffsat och fult sätt att bete sig mot sina nära. Respekt ska gå åt båda håll.Jag måste erkänna att av de svar jag hitills fått av dig hitills har gett mig den känslan. Jag säger att man bör respektera gästen och bete sig hyffsat jag får till svar att du inte håller med eftersom det innebär att rucka på principer. När jag läser ditt sista inlägg så ger du ett helt annat typ av svar nämligen att när man som brudpar visar andra respekt så vill man få det tillbaka och det är ju det som är min poäng. Självklart ska gästerna respektera brudparet men brudparet måste också respektera sina gäster och de val de gör (alt tvingas göra). Gör man det inte så tror jag inte att man skadar sina gäster, men väl en relation som man antagligen värderar och jag tycker inte att det är värt att skada relationer om det enda som krävs är lite ödmjukhet och respekt.  

Jag är inte principfast utan tvärtom. Jag ogillar fyrkantigheter som kan skada andra. Man får lära sig att vara flexibel i livet, så att du tror att jag är principfast förstår jag inte.

Då är vi överens.

Svar på tråden Barnfritt utan mer tjafs tack