• Long engagement

Barnfritt utan mer tjafs tack

Är det fler som har fått synpunkter på Inbjudan och om barnfritt? Jag sa adjö vill min bästa väninna efter 20 års bekantskap när hon tjafsaade om allt

www.finest.se/userBlog/&beid=1346012

www.finest.se/SannaE

• Svar på tråden Barnfritt utan mer tjafs tack
  • jazzie78

Det är samma hos oss. Vi har valt att ha barnfritt vilket har lett till ramaskrik. Min morbror med tre barn, min moster med ett barn OCH min mormor och morfar säger att de inte ska komma då det blir problem.... eh... varför mina morföräldrar inte kommer har jag inte fått kläm på - men det är nog för att hennes barnbarn inte får komma med.
    Jättetråkigt men det är vårt beslut och det får folk respektera OCH acceptera. Jag har varit på bröllop där barn har varit medbjudna och trots en inhyrd barnvakt har barnen sprungit omkring, gäster och brudpar har inte hört tal då det har gapats av missnöjda barn.
    Jag har dock vänner med barn som ska lämna dem hemma och passar på att ha en myshelg på tu man hand. Många av mina släktingar och vänner måste åka 60 mil för att infinna sig på vårt bröllop.

Förstår inte varför det ska bli sådant rabalder om barnfritt - man ska bli glad om man får en inbjudan överhuvudtaget...

• ProjectX

Ju mer jag läser här desto gladare blir jag att endast två av våra tilltänkta gäster har barn.

Min syrra (som faktiskt var den som förslog barnfritt och erkände för mig att enda anledningen hon inte hade det var eftersom han själv hade barn), och min BM's ena kusin, som vi just nu inte ens vet om vi ska bjuda. 

Bjuder vi kusinen och det visar sig att hon inte kan skaffa barnvakt kan vi nog göra ett undantag då jag känner att en 5-åring troligtvis inte kommer att förstöra hela kvällen (och grabben är faktiskt rätt söt)  Jag vet iallafall att min syrra inte kommer ta illa upp isåfall eftersom hon skulle uppskatta en barnfri kväll, och hennes ex (barnens pappa) utan problem kan vara barnvakt.

• Long engagement

jazzie78 skrev 2010-06-17 21:40:06 följande:
    Det är samma hos oss. Vi har valt att ha barnfritt vilket har lett till ramaskrik. Min morbror med tre barn, min moster med ett barn OCH min mormor och morfar säger att de inte ska komma då det blir problem.... eh... varför mina morföräldrar inte kommer har jag inte fått kläm på - men det är nog för att hennes barnbarn inte får komma med.Jättetråkigt men det är vårt beslut och det får folk respektera OCH acceptera. Jag har varit på bröllop där barn har varit medbjudna och trots en inhyrd barnvakt har barnen sprungit omkring, gäster och brudpar har inte hört tal då det har gapats av missnöjda barn.Jag har dock vänner med barn som ska lämna dem hemma och passar på att ha en myshelg på tu man hand. Många av mina släktingar och vänner måste åka 60 mil för att infinna sig på vårt bröllop.Förstår inte varför det ska bli sådant rabalder om barnfritt - man ska bli glad om man får en inbjudan överhuvudtaget...

Vet du vad det sjukaste är med deh hela? Det är att det är de som står oss närmast som krånglar mest! De som vi trodde vi hade mest respekt för och vice verca.
    Jag tror man har varir för snäll i relationen!
    Jag deletade nyss mailet där jag skriver till min väninna att jag aldrig kan acceptera att någon annan sätter sig själv främst på min bröllopsdag.
    Sen kände jag efter och jag ångrar inte ett dugg vad jag gjorde!
    Usch för sådan vännner!

• Long engagement

ProjectX skrev 2010-06-17 22:16:41 följande:
    Ju mer jag läser här desto gladare blir jag att endast två av våra tilltänkta gäster har barn. Min syrra (som faktiskt var den som förslog barnfritt och erkände för mig att enda anledningen hon inte hade det var eftersom han själv hade barn), och min BM's ena kusin, som vi just nu inte ens vet om vi ska bjuda. Bjuder vi kusinen och det visar sig att hon inte kan skaffa barnvakt kan vi nog göra ett undantag då jag känner att en 5-åring troligtvis inte kommer att förstöra hela kvällen (och grabben är faktiskt rätt söt)  Jag vet iallafall att min syrra inte kommer ta illa upp isåfall eftersom hon skulle uppskatta en barnfri kväll, och hennes ex (barnens pappa) utan problem kan vara barnvakt.

En 5 åring förstör naturligtvis inte kvällen, men är kusinens barn viktigare än sin systers?

• ProjectX

Long engagement skrev 2010-06-28 22:40:37 följande:
      En 5 åring förstör naturligtvis inte kvällen, men är kusinens barn viktigare än sin systers?

Haha, lät det som att jag menade så?  Det gör jag såklart inte, men syrran vill inte ha med sina barn, och tar kusinen med sig sonen får hon helt enkelt ta hand om honom själv. Men just nu är det en icke-fråga eftersom hon inte kommer att bli bjuden.

• Long engagement

ProjectX skrev 2010-06-29 06:48:25 följande:
      Haha, lät det som att jag menade så?  Det gör jag såklart inte, men syrran vill inte ha med sina barn, och tar kusinen med sig sonen får hon helt enkelt ta hand om honom själv. Men just nu är det en icke-fråga eftersom hon inte kommer att bli bjuden.

Nej! Det lät inte som att du menade så utan jag menare att andra inte får tro att deras barn är viktigare än tex din systers

• ProjectX

Jaha, då förstår jag. Tror inte att den här tjejen skulle tro det, hon vet inte ens om hur många syskon jag har, än mindre om de har barn.

• Nåvah

Jag tycker att det är så skönt att gå på fest (bröllop och annan fest) utan att ta med barnen. De blir ju så lätt uttråkade och vill åka hem lagom till förrätten kommer. De har det mycket roligare med en barnvakt.

• Vickymb

Bröllop är en vuxenfest för vuxna....vi har barnfritt med ett undantag...syrrans prinsessa på 1 år...och det är för att alla potentiella barnvakter är i sverige och festen hålls i danmark...men annars barnfritt tack!

• anzana

Jag har ett dilemma om detta om de ska vara barnfritt eller ej.

Vi vill gärna ha barnfrit efter kyrkan, men vet inte om jag tycker de är okej att skriva barnfritt men ändå ha med våra barn (På då 3 resp 1 år) ?Jag kommer inte kunna ordna barnvakt åt dom eftersom alla jag skulle kunna tänka mig som barnvakt kommer att komma på bröllopet. Där emot har barnens farmor erbjudit sig att gå hem med barnen efter middagen. Är de okej att inte andras barn få komma men själv ha mina med?

Vi kommer inte att ha bröllopet på orten vi bor och övernattning kommer vara aktuellt.

Nu till ett annat problem, min mamma har en "ny" familj med 3 barn tillsammans med sin nya man. Hennes barn kommer att vara 7, 4 och 1 när bröllopet äger rum och jag vet att hon kommer INTE att försöka skaffa barnvakt, jag är rädd för att hon hellre hoppar bröllopet. Och jag vill inte att hon ska ha dom med sig, för de första är han som är 3 nu JÄTTE elak mot min son på 2 och vill inte ha slagsmål på mitt bröllop + att jag vill att min mamma ska vara där för mig den dagen.
    Sedan berättade jag om vett och ettiket i kyrkan och sa att även om man är skilld sitter man ihop med pappa då och att nya partnen sitter länge bak då sa hon högt att : NEJ jag tänker inte sitta där med din pappa och låta han sitta där bak. Då sa jag att hon fick sitta där bak med honom då. Min mamma och pappa är på någotvis inte ovänner och förstår inte varför hon inte kan göra detta?
    hur skulle ni gjort? Hålla på barnfritt och låtit henne stanna hemma?
    oj vad långt detta blev och känner att de blev lite osammanhängande kanske men hoppas ni förstår =)

• Pokaloo

När min storebror gifte sig 2004 så var barn välkomna.. Vi, familjen, som stog för bröllopet fick betala skador som barnen orsakade i restaurangen.. Krossade tallrikar, glas o en hel del andra saker..

På min o min partymans bröllop är det barnförbjudet och jag håller med dig Long Engagement om det du skrev..

Vet du vad det sjukaste är med deh hela? Det är att det är de som står oss närmast som krånglar mest! De som vi trodde vi hade mest respekt för och vice verca.
    Jag tror man har varir för snäll i relationen!

Jag sa till blivande svärmor om barnförbjudet men svarar emot att det kan jag fet glömma eftersom hennes dotter som har en unge aldrig kommer att acceptera det.

Jag svarade med att eftersom jag o min partyman står för skiten (bröllopet) så är det vi som bestämmer o VI har bestämt att inga barn får komma. Nu vägrar min partymans familj att komma o vill inte ha med oss att göra (ligger en massa annat skit bakom spakarna till att hon heller inte vill ha med oss att göra) jag säger bara en sak ETT PROBLEM MINDRE ATT TÄNKA ELLER ENS BRY MIG OM I RESTEN AV MITT LIV!!

• sun moon

Jag kan inte förstå varför vissa ska krångla så väldigt bara för att det är bröllop. Vill brudparet ha barnfritt så ska det vara så.

• Long engagement

sun moon skrev 2010-06-29 23:00:53 följande:
    Jag kan inte förstå varför vissa ska krångla så väldigt bara för att det är bröllop. Vill brudparet ha barnfritt så ska det vara så.

Sun moon- vi två tillhör tydligen en liten skara av människor som "rättar in sig i ledet" utan tajfs och förväntar oss detsamma tillbaka. Men tyvärr är inte alla så och det är ju lite synd att man måste vänta tills man gifter isg förrän man upptäcker vem som egenltigen är ens äkta vänner....

Svar på tråden Barnfritt utan mer tjafs tack