• Long engagement

Barnfritt utan mer tjafs tack

Är det fler som har fått synpunkter på Inbjudan och om barnfritt? Jag sa adjö vill min bästa väninna efter 20 års bekantskap när hon tjafsaade om allt

www.finest.se/userBlog/&beid=1346012

www.finest.se/SannaE

• Svar på tråden Barnfritt utan mer tjafs tack
  • mitas79

Självklart så tycker jag man ska respektera om det är barnfritt. Men å andra sidan kan ni nog inte förvänta er att alla kan komma eftersom alla inte har någon som kan vara barnvakt.

• Rufsas
    mitas79 skrev 2010-04-19 19:53:37 följande:
    Självklart så tycker jag man ska respektera om det är barnfritt. Men å andra sidan kan ni nog inte förvänta er att alla kan komma eftersom alla inte har någon som kan vara barnvakt.
    Hoppas att ingen tar det här fel nu, men HAR man inte barnvakt eller har man inte sett till att skaffa någon?

Visst, jag inser att man kanske flyttat till ny stad och bla bla, inga släktingar bla bla. När jag var 15 år var jag barnvakt åt flera familjer i grannskapet som inte hade släkten på samma ort. Och om OSA-tiden är typ 6 veckor har man ju tid på sig.

och så var barnfri-diskussionen igång igen.
  • Skuggan
    Rufsas skrev 2010-04-19 21:05:02 följande:
    Hoppas att ingen tar det här fel nu, men HAR man inte barnvakt eller har man inte sett till att skaffa någon?Visst, jag inser att man kanske flyttat till ny stad och bla bla, inga släktingar bla bla. När jag var 15 år var jag barnvakt åt flera familjer i grannskapet som inte hade släkten på samma ort. Och om OSA-tiden är typ 6 veckor har man ju tid på sig.och så var barnfri-diskussionen igång igen.
    Det är ju en fråga om hur gamla barn man har. Med lite större barn så är det nog ofta inga problem. Då kan säkert en kompis eller någon lite mer avlägsensläkting ställa upp. Med små barn är det ju en annan sak, men det är ju rätt självklart.

Men, ställer man kravet barnfritt så tycker jag man ska vara försiktig med sådana frågeställningar. Det hör liksom till att endel inte kan komma om det inte går att lösa med barnvakt och det får man tugga i sig som värd.
  • Rufsas
    Skuggan skrev 2010-04-19 21:08:28 följande:
    Det är ju en fråga om hur gamla barn man har. Med lite större barn så är det nog ofta inga problem. Då kan säkert en kompis eller någon lite mer avlägsensläkting ställa upp. Med små barn är det ju en annan sak, men det är ju rätt självklart. Men, ställer man kravet barnfritt så tycker jag man ska vara försiktig med sådana frågeställningar. Det hör liksom till att endel inte kan komma om det inte går att lösa med barnvakt och det får man tugga i sig som värd.
    Absolut! Skulle aldrig säga det "out loud" men faktum är att de barn jag har passat har varit alltifrån 1,5 år till 15. Men, men. Jag tycker som jag tycker och andra tycker som dem gör.sina barn.
  • P3E

Vi har barnfritt, bortsett ifrån spädbarn (ville inte skriva ammande för jag förstår att man inte vill lämna en 4-veckors även om man flaskmatar) och en kompis 2-åring, de flyger hit ifrån USA så då tycker jag att det är mer än ok att ta med sonen Hitills har vi inte fått några komentarer om detta, tror att de flesta tycker det är skönt med en barnfri kväll.

• Flotten
    Hoppas att ingen tar det här fel nu, men HAR man inte barnvakt eller har man inte sett till att skaffa någon?Visst, jag inser att man kanske flyttat till ny stad och bla bla, inga släktingar bla bla. När jag var 15 år var jag barnvakt åt flera familjer i grannskapet som inte hade släkten på samma ort. Och om OSA-tiden är typ 6 veckor har man ju tid på sig.och så var barnfri-diskussionen igång igen.
    Det är precis såna här reaktioner som jag vänder mig emot, om man vill eller ej ha barnvakt. Mina föräldrar lever inte och mannens skulle ALDRIG passa några barn till någon. Vi har vänner som gärna passar våra barn men problemet uppstår när man är bjudna på samma fest som de är. Vi har själv satt våra barn till världen, alltså stannar vi hemma och umgås med våra barn för i vår värld skulle vi aldrig ta med barnen om de inte är bjudna.
    Problemet består fortfarande i att en del brudpar är lite ego och vill att alla andra skall tycka att deras bröllop är årets händelse och att alla skall göra som de(brudparet) vill annars är man inte deras "riktiga" vänner. DÅ vet man inget om äkta vänskap vill jag lova.
  • Flotten
    Det är precis såna här reaktioner som jag vänder mig emot, om man vill eller ej ha barnvakt. Mina föräldrar lever inte och mannens skulle ALDRIG passa några barn till någon. Vi har vänner som gärna passar våra barn men problemet uppstår när man är bjudna på samma fest som de är. Vi har själv satt våra barn till världen, alltså stannar vi hemma och umgås med våra barn för i vår värld skulle vi aldrig ta med barnen om de inte är bjudna.
    Problemet består fortfarande i att en del brudpar är lite ego och vill att alla andra skall tycka att deras bröllop är årets händelse och att alla skall göra som de(brudparet) vill annars är man inte deras "riktiga" vänner. DÅ vet man inget om äkta vänskap vill jag lova.
  • Rufsas
    Flotten skrev 2010-04-19 21:33:56 följande:
    Det är precis såna här reaktioner som jag vänder mig emot, om man vill eller ej ha barnvakt. Mina föräldrar lever inte och mannens skulle ALDRIG passa några barn till någon. Vi har vänner som gärna passar våra barn men problemet uppstår när man är bjudna på samma fest som de är. Vi har själv satt våra barn till världen, alltså stannar vi hemma och umgås med våra barn för i vår värld skulle vi aldrig ta med barnen om de inte är bjudna. Problemet består fortfarande i att en del brudpar är lite ego och vill att alla andra skall tycka att deras bröllop är årets händelse och att alla skall göra som de(brudparet) vill annars är man inte deras "riktiga" vänner. DÅ vet man inget om äkta vänskap vill jag lova.
    Oj, oj, oj. Okej, sorry. Var inte meningen att provocera så mycket. De personer jag menar är de som ifrågasätter varför deras barn inte är bjudna och sedan vägrar komma på bröllopet. Gärna med ursäkten att de inte hittar barnvakt. Tro mig, det har hänt ofta. Och då blir den ursäkten för mig lite platt.

Sedan skule jag vilja vända på ditt resonemang. Bröllopet ÄR för oss årets viktigaste händelse och om våra vänner inte förstår det är DE inga riktiga vänner. Det är ju inte så att vi har massor av specialregler på vårt bröllop, men det är de facto VÅRT bröllop. Det betyder dock inte att vi ångar på i Stalinanda och leker facister. Men all den tiden och pengarna det krävs för ett bröllop hoppas vi få tillbaka i en rolig fest med gäster som uppskattar att de blivit bjudna.
  • ThereseR
    Rufsas skrev 2010-04-19 21:41:08 följande:
    Oj, oj, oj. Okej, sorry. Var inte meningen att provocera så mycket. De personer jag menar är de som ifrågasätter varför deras barn inte är bjudna och sedan vägrar komma på bröllopet. Gärna med ursäkten att de inte hittar barnvakt. Tro mig, det har hänt ofta. Och då blir den ursäkten för mig lite platt.Sedan skule jag vilja vända på ditt resonemang. Bröllopet ÄR för oss årets viktigaste händelse och om våra vänner inte förstår det är DE inga riktiga vänner. Det är ju inte så att vi har massor av specialregler på vårt bröllop, men det är de facto VÅRT bröllop. Det betyder dock inte att vi ångar på i Stalinanda och leker facister. Men all den tiden och pengarna det krävs för ett bröllop hoppas vi få tillbaka i en rolig fest med gäster som uppskattar att de blivit bjudna.
    Jag håller med dig Rufsas. Vill man ha ett barnfritt bröllop ska man få ha det.

Jag har förståelse för att det är svårt att få barnvakt, men är man ute i ett halvår i förväg bör det gå att ordna. Vi har också barnfritt och de vi bjudit tycker bara det är positivt att komma iväg och få en kväll att få roa sig utan att fundera över vart barnen är.

Jag gillar verkligen barn, men för mig är att man ALLTID räknar med att barnen skall kunna följa med som att man alltid skulle räkna med att kunna ta med sig hunden överallt. Man får acceptera att någon vill ha en tillställning utan barn.

(Och jag som INTE skulle in i en sådan här diskussion)
  • Flotten

Jag blir trött, jag hör inte till dem som vill ha barnen med på bröllop de inte är bjudna på. Jag trodde det framgick med all tydlighet!!!
    Däremot så kan jag kanske inte delta på ett sådant bröllop pga barnvaktsfrågan men det har faktiskt brudparet inte med att göra hur jag väljer att lösa.
    Du har rätt i EN sak Rufsas, bröllopet är årets händelse för ER MEN inte för era gäster, för dem är det kanske det sjunde bröllopet den sommaren inom deras bekanskapskrets. Jag som gäst är glad att bli bjuden men det är precis vad det är ,BJUDEN, kan jag inte delta så skall inte detta tas personligen.

Svar på tråden Barnfritt utan mer tjafs tack