Fru sy skrev 2010-05-07 19:40:41 följande:
Vad blev det för knas då? Jag kanske kan hjälpa dig...Nu skall vi ner och ge fåren mat eller jag skall kela med lammen medan mannen ger dem mat
Snällt.
Jag ska försöka förklara:
I klänningsmönstret ingår att man ska ha foder, men eftersom jag syr i så pass grovt tyg har jag (på inrådan av min textillärarkompis) struntat i det. Det betyder att jag måste komma på en egen lösning till ärmarna. Aha, tänkte jag då, jag använder lösningen de hade i mitt andra mönster: Man lägger en remsa dubbel och syr fast den räta mot räta, viker in och kantstickar fast den.
Gjorde så och så klippte jag ner sömsmånen till ca ½ cm och skulle precis till att börja jacka när jag insåg att det här tyget är för grovt. Det blir hur bylsigt som helst. Inte snyggt.
Jag tror att jag borde ha lagt en enkel remsa och sicksackat den
. Möjligen gjort ett mellanlägg också.
Så nu funderar jag över hur jag ska göra: sprätta bort remsan och sedan sy fast en enkel remsa trots att jag bara har ca ½ cm sömsmån (det kanske egentligen inte är något problem?), eller om jag ska klippa ner den tre lager tjocka sömsmånen i etapper, så att åtminstone det ena av lagren är i det närmaste obefintlig.
Jag har bara gjort det ena ärmhålet än.