Fru sy skrev 2010-05-07 16:34:52 följande:
Kanske en dum fråga men hur skulle ni ställa er till att er man jobbar iväg mån-tors när ni har små barn?Mannen kommer troligen bli erbjuden att jobba i finland, då med ruggigt bra lön. Jag är egentligen jätte emot veckopendling men får ju erkänna att pengarna lockar endel. Vi skulle då kunna totalrenovera huset under det året han är iväg samt att jag jobbar halvtid, så jag hinner med både gården och våra förhoppningsvis framtida barn?Han har inte blivit erbjuden något än men vi vill ändå veta var vi står i detta, eftersom det är riktigt möjligt att det blir aktuellt...Det är svårt med eftersom vi inte vet hur vårt liv ser ut om något år, är det barn med i bilden ser det ju väldigt annorlunda ut mot idag...
Här kommer jag! Hejhej Passionsblomman!

Precis så där har vi det, vi bor i Småland fast min man jobbar i Stockholm. På söndagkväll skjutsar jag honom till tåget som går 18:05 och på torsdag förmiddag hämtar jag honom vid tåget klockan 10:05.
Att han inte är borta längre beror på att han bara jobbar 80% just för att inte behöva vara borta så länge. Allt detta funkar jättebra för oss. Fast jag har en liten fördel i och med att min mamma bor i samma hus, så jag har ju en del avlastning. Just nu har jag inget jobb heller så det är bara ta hand om hus och sånt.
Vad gäller barnen så funkar det jättebra, speciellt sedan vi började använda videochatten via gmail. Förutom att det är gratis så kan ungarna visa upp sina teckningar och se sin pappa. Den minsta vill ibland videochatta med pappa när han är hemma till och med. 
Det blir alltid så att min man sköter läggning av barnen de kvällar han är hemma, dels för att han får vara mer med dem då, men även så att jag får sitta och slöa i soffan och se på TV/spela datorspel/läsa en bok i lugn och ro.
Vi tycker båda att det funkar superbra och är riktigt lyckliga. Man saknar ju varandra lite under veckorna och det tar man gärna igen när han äntligen är här och ungarna sover. 
Min man har det egentligen värst eftersom han saknar ungarna ibland. Den ena är 6 år och den andra 2,5 år. Min man tillägger här att samtidigt så har han det väldigt bra, för han får sova om nätterna och göra vad han vill på kvällarna när han är i Stockholm.