• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • nennesjuttioåtta

PB
    Vad kul att det klickade med makarna också, så de slapp stirra i varsin ände av bordet.

• Fru FruLLan

Hej tjejer
    Kul att se så många gamla raringar härinne
    Fast det är ju säkert inte ovanligt att ni är här... men jag har ju inte varit det så... för MIG är det kul att ser ER...
    fattar ni???
    lurvigt eller????
    Kul iallafall.

har en snabb fråga.
    Lappis och andra som reser en massa. Vilket kort är bäst att betala en resa med? Dvs vilket ger bäst försäkrings osv. Är det stora skillnader mellan de olika korten?
    är det skillnad om ret bara gäller tex flygbiljetter eller en typ charter?

jag läste en artickel i tidningen om att det är helt onödigt att köpa sig vare sig reseförsäkrningar eller avbokningsskydd hos flygbola och resebolag. Man får samma skydd genom sin hemförsäkring elelr om man betalar med kort.

hur gör ni andra? körper ni något extra?

Mugglan: Hur trivs ni i huset? Har ni kommit i ordning? Fortfarande kartonger? Behövde Moa byta dagis? Hur trivs hon?

• passionsblomman

Vickan, ge tusan i att pumpa ur - det blir bara ännu mer mjölk då. Du ska bara pumpa ur ifall du märker att det börjar stocka sig för att bebis inte tömmer tillräckligt. Var glad att det överflödiga kommer ut! Bädda med plastad frotté och inse att min BM hade rätt "njut av graviditeten, sedan är torrperioden slut"

Visst bör mjölktillgången stabiliseras, men du kan lika gärna vara som syrran och jag som fått ligga i sjöar av mjölk.

Lappis, jaså sav var verkligen sav. Då var jag inte så obildad som jag trodde.

• Telis

Tack, Vickan och Vänner. Jag kollade med HR och fick veta att jag får elva dagar, plus att jag har ett gäng sparade. Så det är bara en tredjedel och inte hälften av ordinariesemester, men men, bättre än inget. Vårt semesterår går förresten från 1 januari till 31 december, kanske därför?

Tinga, tror inte vi kommer så långt söderut men om vi gör det så tvångsinbjuder jag oss!

• Tinga

FruLlan - efter att ha avbokat (med läkarintyg) en resa betald med Visa och en betald med MasterCard kan jag konstatera att MasterCards försäkring är något bättre, för där slapp man betala någon självrisk; hela beloppet ersattes. Vi betalar aldrig extra för avbeställningsskydd, eftersom man i de flesta fall ändå krävs på ett läkarintyg, dvs man kan inte bara avboka för att man ändrat sig och inte längre vill åka. Då har man ändå samma skydd om man betalat resan med kort; man slipper betala extra utan får det på köpet istället. Vi gör så oavsett om det gäller charter eller bara flygbiljetter.

• Lapinette

pb - låter som en lyckad "tråddate" !

frullan - vi köper aldrig extra försäkring utan betalar alltid med kort. Antingen mitt VISA eller makens Amex eller VISA. När vi fick besöka sjukhus i USA så betalade vi aldrig på plats utan de skickade notan hem till oss och vi den vidare till vårt försäkringsbolag. När man reser inom Europa så har jag alltid det där koret med mig. Visa det och ni behöver inte betala något (så gjorde jag när jag behövdes sy mitt knä i Grekland). Som sagt, har aldrig haft något problem trots att jag aldrig köper extra försäkring.

• Telis

Frullan, vi har köpt en resetilläggsförsäkring till hemförsäkringen. Kostar 400 per år och gäller alla resor man gör under året både inrikes och utrikes för alla i hushållet. Den är iaf bättre än försäkringen som följer med Visa-kortet, övriga kort har jag ingen aning om.

• Lapinette

Sen har vi även fått ersättning pga att våra väskor inte kommit i tid med makens Amex en gång och från KLM själva en gång. Tyvärr var jag så dum att jag endast köpte underkläder och en ful t-shirt med en panda på (i HK) medan maken köpte svindyra Bossskor.

• viktualia

Telis - intressant med svar på frågan om semestern. Själv har jag 31 dagar i mitt grundavtal och det går över kalenderår precis som hos dig. Vad jag förstod på vår personalnisse så beror semesteruträkningen på hur mycket föräldrarpenning jag tar ut (eftersom jag får tillskott från jobbet upp till 90% av min faktiska inkomst, så grundar sig semesterhistorien på den avancerade uträkningen)... kom jag på nu när jag grubblat lite mer på saken...

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge