• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Liten med Mindre

Telis - goda bullar nedan. Fast jag tog 50 g jäst o jäste 2 ggr så att de inte skulle bli så fluffiga.

Gateaus vetebröd
    5 längder eller 40 bullar

5 dl ljummet vatten (37*C)
    100 g jäst
    2 L vetemjöl
    200 g rumsvarmt smör eller margarin
    1 st ägg
    1 tsk salt
    2 msk mald kardemumma
    3 dl socker

Rör ner hälften av mjölet i vattnet, smula ner jästen & blanda. Tillsätt övriga ingredienser & kör assistenten i 5-7 min. Baka ut bullar eller längder direkt och jäs i en timme. Pensla med ägg och strö på pärlsocker. Sätt i ugnen på 225*C & sänk till 200*C, grädda bullar i 15-20 min & längder i 20-25 min.

Förslag till fyllning:
    200 g smör eller margarin
    1/2 dl socker
    1/4 dl kanel eller 1 msk kardemumma

• Liten med Mindre

September - grattis!!

Snigeln - lycka till!

AM- hoppas på jobbtur.

Här svänger humöret fortf friskt - särskilt mornar känns deppiga när man är som tröttast och har en hel dag med barn att ta sig igenom. Trist att det bara handlar om att ta sig igenom...
    blev extra sur då ingen av mina nätköp från boob var bra och fick returneras.

Nåväl - får besök av kompis i em, samt toa-reparatören. Alltid något...

• Telis

Tack, Liten! Jag visste väl att man kunde lita på dig. Gataeubröd, mums! Nu har jag iofs bara 50 gr jäst hemma men vill man inte ha dom fluffiga då?

• Lapinette

Telis - absolut! Älskar bullar ... men har aldrig tyckt att det varit någon idé att baka när jag för det mesta har bott själv (eller varit två i hushållet). Ska börja baka bullar när vi fått våra lilla "chien".

• Lapinette

Själv sitter jag och googlar på recept på röding, köpte en rackare igår som jag tänkte tillaga ikväll. Kanske blir det lite gratinerad chevre innan .. perfekt till vinet .

• nennesjuttioåtta

tebax!
    helt svettig, jösses!

nu har vi testat
    Emmaljunga Citycross
    Teutonia Spritis S3
    Brio Go

vad har ni andra för vagnar och varför då? (ungefär nu hade jag själv börjat scrolla)

• nennesjuttioåtta

lapinette
    ooh röding! ad ska du göra med den? Fylla med en fräs av svamp och örtkryddor, vitlök och schmööör, kanske?

• Lapinette

nenne - funderade lite på att bara fylla den med lite kryddor och citron och sedan servera den med en romsås och gräslök.

• Lapinette

Annars gillar jag lite mer medelhavstema på fisk dvs med soltorkade tomater, oliver och så en citronrisotto ... fast det kanske inte passar till röding.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge