• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • Fjosok

Vill bara säga att Kyrie eleison kan översättas på många sätt. Herre var med mig, var med oss, var nådig etc ...

• Panzerfaust
    Fjosok skrev 2010-02-25 23:51:41 följande:
    Vill bara säga att Kyrie eleison kan översättas på många sätt. Herre var med mig, var med oss, var nådig etc ...
    Vanligaste översättningen till svenska är väl Herre förbarma dig?
  • Fjosok

Japp, såklart.

Försökte mest hitta det som kan ha syftats på i denna låt :)

• Panzerfaust

Kyrie eleison, down the road that I must travel
    Kyrie eleison, through the darkness of the night
    Kyrie eleison, where I'm going will you follow
    Kyrie eleison, on a highway in the light

Herre förbarma dig över vägen jag måste vandra
    Herre förbarma dig genom nattens mörker
    Herre förbarma dig kommer du följa mig på vägen?
    Herre förbarma dig på ljusets motorväg

Så skulle jag tolka/översätta den med reservation för sista strofen.

• Panzerfaust

Poesi, texter och dylikt gör sig sällan särskilt bra på ett annat språk än det det skrevs på, synd bara att så mycket är så uselt redan på originalspråket.

• Panzerfaust

Ortodox Kyrie Eleison, riktigt läckert.

• Aleta

Hahaha!
    Kyrie Eleison minsann, det där är en låt man minns från sin ungdom. Jättebra, men aldrig har då jag begripit vad de sjunger.
    Jag brukade sjunga typ: Kyrie-Irie, lazing down the road that I must follow. Trodde det var någon tjej med mystiskt namn som släntrade omkring på gatorna.

Nu väntar jag ivrigt på Blomman!

• Aleta

Välkommen att stanna förresten Snaily!

Du heter inte möjligtvis Kyrie-Irie egentligen och brukar gå väldigt långsamt?

• snaily

Aleta
    Nä, jag är snarare känd för att gå ganska snabbt Fast liksom du har jag alltid undrat vad de egentligen sjunger!
    Lycka till med snö- och isskottningen!

• Im yours

Godmorgon mina gulliga vänner!

Fyndade några böcker igår, Sju sorters kakor, Diana biografin, Marilyn handbook, Historiens underbara värld, Den som inte tar bort luddet ska dö, Behandla dig sjäv.

Har även drabbats av bröllopsgrejs- sjukan Vilket gav följande resultat, allt från Lightinthebox.

www.lightinthebox.com/Long-Sleeves-Faux-Fur-Bridal-Wedding-Jacket---Wrap--WHPJ0052-_p67193.html

www.lightinthebox.com/Long-Sleeves-Organza-Bridal-Jacket---Wedding-Wrap--WSM0404-_p64946.html

www.lightinthebox.com/Gorgeous-Clear-Crystals-Wedding-Bridal-Tiara--HG0869-_p72110.html

www.lightinthebox.com/Gorgeous-Clear-Swarovski-Crystal-Wedding-Bridal-Tiaras--WH086-_p60980.html

www2.victoriassecret.com/commerce/onlineProductDisplay.vs&origin=onlineProductDisplay.jsp&event=display&prnbr=GK-238497&cgname=OSKEYBRPZZZ&rfnbr=8

Idag blir det värsta slappardagen, känns absolut nödvändigt.

Hoppas ni oxå får en bra början till helg. Kramar

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången