• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • muggles

(Det är inte så att jag är emot snitt i allmänhet. Jag förstår tex AMs beslut att välja snitt och i hennes sits hade jag nog också gjort det.)

• fru AM

Åh Telis - jag förstår precis hur velig du känner dig! Men det är massor av frågor jag skulle vilja ställa till dig ändå. Men tråden kanske inte är rätta forumet om man säger så. Vi kanske ska luncha någon dag om du vill prata om detta?

• Lapinette

Telis - hoppas det är som AM säger att du alltid kan ändra dig. Själv har jag ju tyvärr inga större erfarenheter på området .

Mugglan - maken undrade vad du menade på FB ... så nu har han lärt sig ett nytt uttryck. Han tyckte det/du var skoj!

• passionsblomman

EA, var försiktig med att överdosera näring! Det kan bränna växten och döda den. Gula blad kan komma sig av många olika orsaker och övergödning är en.

Hibiskus vill stå så ljust det går och det är inget konstigt att den inte är så glad nu i mörkret.
    Det kan hända att du måste ta bort de där pinnarna och tom ev plantera om ditt skott, om näringskoncentrationen är för hög nu.

Tillråga på allt är det ju viloperiod nu för de flesta växter och då ska de verkligen inte ha mycket näring.
    Vattna heller inte för mycket! Ge den en rejäl royblöta och låt dens sedan torka upp ordentligt till nästa vattning.

• Lapinette

passionsblomman - jag har en hibiskus som har följt med mig sen min första lägenhet och för något år sedan så trodde jag att den hade gett upp. Klippte ned den (och så blödig som jag är så satt jag och grät när jag gjorde det). Maken övertalade mig dock att inte kasta den och nu är den sååå fin igen .

• Telis

Liten, jo det är säkert bra att se saker från andra håll! Jag är nog bara lat som vill ha hjälp med svaren också.

Kan ni inte göra en badtunna och fylla den med en massa nonstop?

• Fru E

PB-gul var bladen redan innan jag satte i pinnarna , den får vatten varannan vecka ca nu har den bara lite blad kvar i toppen men den blommade tidigare i höstas ändå. Då ska jag inte sätta i fler pinnar förrän till våren och vattna ännu mindre. Men brukar de tappa bladen under hösten/vintern? Kan man ha den i självvattnande kruka för då är risken mindre att jag dödar den

• Fru E

Trevlig kväll på er!

Nu ska jag mysa med två månaders bebis och tjejsnack!

• passionsblomman

EA, ge den tid! Som Lappis säger så tål den tom att klippas ner rejält. Just Hibiskus har jag inte specialkoll på och jag har inte packat upp mina kursböcker än, men generellt sett är det vanligt att växter fäller en hel del blad på höst/vinter för att sedan komma igen till våren. Benjaminfikus är ett exempel på växt som kan bli tämligen kal vintertid.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter