• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Liten med Mindre

BS - jag skulle pröva ett annat muffinsrecept (andra proportiner smör/mjöl/ägg), men behålla smaksättningen om det var lyckat.

Hos oss blir det någon form av lasagne ikväll. Har en jättesats tomat/morotsås som skulle funka fint i lasagne. (pastasås "första" dagen) Men jag funderar på att komplettera med kycklingbitar, eller blanda kyckling med typ spenat eller keso, eller nåt sånt, för att få lite omväxling.

Ore - jag vill för allt i världen inte ha kant i bakluckan. Vi svor över gamla bilens kant, och all dykutrustning som alltid skulle lyftas o bånglas. Har du inte en liten lätt vagn är det nog rätt surt efter ett tag, att lyfta snöslaskig lerig vagn högre än nödvändigt. (För den är ju inte alltid så ren o fin som jag tänker på den i huvudet. )

• snaily

Fredagshej!

Har inte hunnit läsa ikapp ordentligt, kom hem från kursen sent igår kväll.

BS
    Du bör kunna kastrera Elsa när hon är 6 månader.

Nenne
    Nancy låter som en lustig katt Kliar hon sig annars också, förutom att hon rullar sig och så? Är hon ute på egna äventyr ibland så kan det ju hända att hon får någon loppa (oftast från andra djurslag, alltså inte såna som förökar sig på katten).

Vi har fått tid för ivf-samtal den 15 oktober, och så hade doktorn skickat med en MASSA remisser för blodprover - har ni andra ivf-are också fått ta en massa såna? HIV, hepatit, rubella, syfilis (!) med mera.

• BrudSommar2006

Snigeln, aha, så man kan kastrera honkatter tidigare än åtta månader alltså. Vore skönt att få det gjort, hon driver oss till vansinne.

Snart dags för samtal alltså! Har för mig att det brukar vara ganska många blodprov väl? En del av dem tar man ju när man skriver in sig på MVC också.

• Lapinette

snaily - tog också en massa blodprover inför IVF, så det är normalt. Spännande med IVF-samtal. Får ni åka långt eller har ni läkare i "byn" där ni bor?

• Fru E

BS-var det aluminiumformar som muffinsformar som du använde?? De kan rent allmänt vara svåra att få ut muffins ur, brukar fungera bäst till kladdkakemuffins eller mazariner. Pappformar eller silikonformar är nog allra bäst att använda. Blir muffinsen smuliga så är de ofta lite för torra, kan ha för lite fett i sig eller gräddats för länge. Jag tycker de amerikanska recepten oftast är bäst eftersom de blir saftigast

• Fru E

Snaily-jag och maken ska också ta de blodproverna innan vi sätter igång. Tar man dem på VC eller hur fungerar det?? Jag tänkte ringa gyn i mitten av denna månaden kanske för att få en remiss till IVF-samtal i början på december och då kanske man kan ta proverna redan i oktober så är de klara

• Fru E

Kan meddela att det inte var helt lätt att öppna de där vaxbollarna med piller. Först var det ett cm tjockt vaxhölje som var fodrat på insidan med ett plasthölje. När man kommit in vax och plastkulan fanns det ytterligare en liten kula som man kunde öppna med en liten plopp för att få ut pillerna. Inuti var 50 svarta runda piller som var stora som en halv tictac ca. Är nog lättast att svälja dem med yoghurt men det stod med varmt vatten så får väl följa det.....

• Fru E

BS-om ni använder matpumpa så kan ni baka bröd på pumpaköttet som ni gräver ut

• Liten med Mindre

Pumpa är även gott att koka soppa på. Koka lök, 2-3 mjöliga potatisar, pumpakött och buljongtärning i vatten så det täcker bitarna. Mixa när det är mjukt, späd med vatten/grädde och smaka av med salt/peppar/grädde/annat. Gott med röra på crème fraîche och fetaost i.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor