• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore

Nenne: Grattis till två eskimåer!!! (Du verkade också vara hög på choklad igår, trevligt )

Tinga: Neeej, det skulle ju framåt med Piff och Puffs ätande... Stackare, det låter helt överjäkligt jobbigt...

EA: Trevligt att spottings håller sig borta, förstår klämmandet, men snart är nog brösten ömma av att du klämmer på dem så mycket. Håller tummarna för att du och Nenne får hålla varandra sällskap med symptom, barnvagnsletande och dylikt under nio månader framöver

• Ore

Cicci: Kram till sig! Skönt att höra att du får hjälp. Angående namnet så är ju båda namnen superbra, så oavsett vilket det blir så kommer namnet att vara fint!!!

Victory: Jag tror att jag kom med i tråden ungefär när du försvann, men en KRAM till dig. Läste precis ditt minnestal, och fick gåshud och rysningar om vartannat - jättefint.

• passionsblomman

BS, Nä barnverkstaden har jag inte alls hunnit ta tag i härnere än. Jag var på VC för att få mitt sjukintyg förlängt-jag har dragit på mig rejält ont i ffa höger arm och axel, inte långt från inflammation, så läkaren hemma sjukskrev mig till den 16/9. Då behövde jag alltså få det förlängt från den17 såvida jag inte skulle in och påanmäla mig på AF istället. Eftresom armen värkte så jag grät och inte kunde sova trots attjag var så trött så tyckte jag att förlängning vore rimligt.

Jag fick inte ens träffa en doktor och blev rejält uppläxad för min otroligt dåliga framförhållning och hur korkat det var att tro att man bara kunde komma sådär samma dag etc etc. Hon ville inte ens lista mig där för jag skulle bevisa att jag var folkbokförd här osv. Hon var en riktig typisk sådan där kärring som såg precis så död ut i blicken och helt totalt saknade all form av empati eller någon som helst mildhet. Ni vet, en sådan som hållit på i vården i alla sina dagar och snart snart ska sluta men tyvärr inte än på två år. En sådan som killar brukar säga "hon har inte fått sig nåt på länge" om.
    Jag hade iallafall kraft nog kvar att få ur mig

"Ja, jag kan ju inte gärna komma hit innan jag flyttat till att börja med och vad gller er personals olika ledigheter så kan det knappast komma an på mig och min framförhållning, så någon skuld vad den saken beträffar tänker jag faktiskt inte ta på mig. Jag måste också säga att jag är väldigt förvånad över hur oerhört krångligt ni verkar ha det här och jag kan ju inte gärna veta av mig själv att ert system är helt annorlunda än det jag är van vid hemifrån.
    Jag känner mig mycket ivägen och väldigt besvärlig för er och jag undrar om det inte är NÅN här som ens är i närheten av att klara av att sätta sig in i hur det är för mig att komma ny hit?"

Jag försökte leta upp en privatläkare istället, men det visade sig raskt att det inte existerar någon sådan förrän i Kalmar, vilket ligger 6 mil härifrån. Surt, för då lär jag ju vara illa tvungen att i framtiden gå till den jävla vårdcentralen. Kanske därför de kan kosta på sig att bete sig som as? För att ingen kan konkurrera med dem om patienterna?

• Ore

Puh, ikapp. Har säkert missat hälften av allt jag skulle kommentera...

BS: Är helt säker på att man får börja ta av föräldradagarna 60 dagar innan BF. Fast man blir ju av med dagar i andra änden, så man kanske inte vill ta alltför många innan...

• nennesjuttioåtta

Passionsblomman
    Avslutade hon med "Computer says no"? Jävla surfitta!

• Lapinette

Förstår inte folk som jobbar med människor som helt saknar empati!! Byt jobb!

• passionsblomman

Nenne: Ganska exakt vad man har lust att kläcka ur sig till sådana människor, men den här gången började jag patetiskt nog gråta istället. När jag kom till AF så kom plötsligt min granne ut och det visade sig att hon jobbar där. Hon log och var ett bekant ansikte, så då grät jag ännu mer...Herregud! Snacka om att bryta ihop!

Fast hon förstod, och tyckte inte att det var ett dugg konstigt och hon höll med om att systemet glappar rejält mellan AF och vården.
    Man får nämligen inte ha några glapp mellan sjukskrivning och påanmälan på AF eller för den delen mellan studier och AF eller vad som helst. Då kan F-kassa och A-kassa glatt nolla ens SAGI och A-kassenivåer, istället för att de baseras på ens tidigare lön. Det handlar alltså om ekonomiska katastrofer för den som inte får sitt intyg.

Så, utsagan att det inte är ett akut ärende tycker jag nog kan diskuteras. Det är ju synnerligen brådskande och det är ju dessutom omöjligt att veta i förväg om man behöver ett nytt intyg eller ej! Kunde man veta det så hade ma n ju kunnat säga till läkaren direkt att det är för kort med fem dagar, jag behöver åtta tillexempel.

• kängu

Brunch 11 okt??? Då är jag i Sthlm!!! JIPPIE!!

• BrudSommar2006

Passionsblomman, men vilket bra svar du gav, jag är helt imponerad! Jag kommer bara på sådant att säga efteråt. Tänk om du hittat en bra kontakt på AF, i så fall blir du den första någonsin tror jag! Vilken otur att det bara verkar finnas en vårdcentral så att ni blir tvungna att gå just dit.

• BrudSommar2006

Ore, jaha så det är 60 dagar, då vet jag. Tänkte ta så få som möjligt innan förstås men det är bra att veta.

Vi bara måste ju sätta oss ner och planera hur vi ska göra med föräldraledigheten snart.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor