• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • fru AM

Trevligt att alla gillar storsonens namn! Vi tackar och bockar! Nenne: även trevligt att maken gillar Livias namn. Varsågod fritt fram att "låna" om ni vill!

Hektor har plötsligt fått för sig att han ska vara vaken på natten och dessutom äta tre gånger per natt ... Helt galet! Han utvecklas baklänges ju. Hoppas jag kan göra ngt åt eländet. Man är lite mör idag ...

• viktualia

Varför jag inte skaffar några tabletter är enkelt - trilskande barnmorska och projektet att gå till doktorn tar minst en halvdag troligen mer.

Nenne - håller ALLA tummar som går!!!!!!!!!!!

Brudsommar - håller med de andra. Utnyttja barnvaktserbjudandet till en helg på tu man hand!! Åk till nåt bekvämt ställe lagom nära hem - Grisslehamn är jag nyfiken på tex.

Här - pågår sopkörning. Dvs vi packar ett hyrsläp tokfullt och kör till sopstationen. Här i hålan stänger sopstationen 11.45 på lördagar så man får skynda sig. Maken sliter lite lagom stenhårt.. hm.. tur att mina föräldrar kommer om två veckor och att pappa då tänker hjälpa till. Jag får lite ångest av att inte orka bidra.... men å andra sidan jobbar jag ju rätt friskt för familjens framtid också.. maken slipper ju vara gravid!

• viktualia

Ore förresten - det där med att tapeter och golv går fort.. mjaaa säger nog jag. Även om underarbetet är fixat så tar det rätt lång tid. Tapetsera ett vanligt sovrum gör man på en heldag om man har easyup. Lägga golv tar nog 1,5 dag. Fixa taket beror ju på hur, ska man bara måla så tar det väl 2 x2 timmar - dvs med torkning emellan.

Så med god planering kan man nog fixa ett sovrum på en helg, men då krävs noggrann uträkning.

Kör man med "vanliga" tapeter som ska förlimmas så tar det klart längre tid och är tjorvigare.

/renoveringsnissan

• snaily

Tänker på er idag, herr och fru Nenne!

Fick frukost på sängen av maken, och en karta i present. Kartan ska nu användas för skattjakt! Jag är så nyfiken så jag nästan spricker! Rapporterar senare om det var någon spännande skatt...

• BrudSommar2006

Snigeln, grattis och vilken spännande present! Hoppas att det ledde till något bra!

Ingen Nenne än, oj vad jag är nyfiken.

• Ore

Snaily: Spännande... Grattis på födelsedagen!!!

Vickan: Tack för tidsuppskattningar Innan inflyttning kan ske är det faktiskt bara två rum som behövs tapetseras. Sedan är det dock en hel del målning på övervåningen, där ska det vara strukturfärg. Innertak kan nog ta ett tak. Golvläggning kan nog gå rätt snabbt, eftersom pappa gör det. (Om alla inblandade parter är överens, vill säga...).

Äh, det är supersvårt att uppskatta tiden som det tar... Och jag litar inte på makens uppskattningar heller, för han tänker alltid optmistiskt när det gäller tid för husbygget... Som tur är har han inte propagerat för att vi säger upp lägenheten än i alla fall Då hade jag fått skälla på honom Jag tror iaf att det är mycket småpill och jox, som kan ta litet tid. Jag vet inte heller om det är inbokat någon som kaklar badrummet (det ska vi INTE ge oss på själva...), och jag är inte säker på att maken tänkt på tidsåtgång för att sätta upp eluttag, installera pumpen till jordvärmen och massa annat "småtrixande" som säkert kommer att dyka upp...

• viktualia

Ore - måla med strukturfärg går snabbt och smidigt! Fast det beror på hur mycket struktur man vill ha. Mina päron har målat med sådan. Ett lager stukturfärg = väggar som man inte vill ställa sängar intill eftersom de är rätt vassa. Ett lager strukturfärg + ett lager till utan strukturmedel i = snygg yta utan att man behöver vara rädd för att väggen är vass.

Och sånt där "småfix" tar alltid EVIGHETER! Varje gång vi närmat oss färdigt i ett rum har småfixet tagit minst en heldag till. Golvlister, dörrfoder, dörrar, trösklar, fönsterfoder, element, eldragningar... tjaaa det brukar gå åt ganska mycket tid.

Hm... man får verkligen en viss koll på det här med renoveringar... vi har hållt på med vårt hus till och från sedan april 08 och visst har mycket blivit färdigt, men en hel del återstår. Och just nu bidrar jag nästan inte alls..

• Telis

Vickan, en halv dag låter inte så mycket i förhållande till att må bra. Det har du väl dessutom redan spenderat på att kräkas och försöka undvika att kräkas. Men men, jag har sagt vad jag tycker många gånger nu, jag ska inte kommentera ditt illamående något mer nu.

GRATTIS GRATTIS på födelsedagen, Snaily!! Hoppas att det blev en riktigt lyckad skattjakt!

Nenne skulle ju inte åka direkt hem från Falun idag så det dröjer kanske innan hon hinner in med en rapport. Men eftersom dom inte ringt från kliniken så kan ni ju utgå ifrån att det har gått bara bra idag.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor