• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore

Grattis PB! Suveränt med alla höjningar av bud!!!

(Och även efter vinstskatt så innebär ju en höjning på 100 000 att ni får 70 000 mer...)

• passionsblomman

snaily, ja det är så himla roligt och helt abstrakt. Det gäller bara att komma ihåg att inget är säkert och i hamn förrän det är på papper. Men rolig utveckling är det!

• snaily

Dagens ego
    Väckarklockan ringde 5 imorse - brutalt!! Hade tid hos gyn 7.15. Doktorn tog prover på sekretet i livmodern (spekulum och kateter in) och i slidan och kollade sen detta i mikroskop - så enkelt var det så kallade efter-samlags-testet! Vi fick också kolla i mikroskopet - det man kollar är att det ska finnas ett visst antal spermier per synfält i livmodersekretet - som ett test dels på antalet spermier men också deras förmåga att ta sig igenom livmoderhalsen. Sen om de kan ta sig upp i äggledarna eller inte vet man ju inte, men eftersom det inte var något stopp i mina äggledare så borde det ju gå bra. Vi fick också kolla i mikroskopet och det fanns massor av glada små simmare där - klart över godkänd nivå tyckte doktorn.

På VUL syntes ingen ÄL på gång riktigt än trots dag 18 idag, seeeeegt!

Så - härmed är vi färdigutredda! Oförklarligt eller ofrivilligt eller oförsvarligt eller vad det nu heter, barnlösa. Nu får vi välja om vi vill försöka själva ett tag till eller gå vidare med ivf... Doktorn var ganska förvirrad idag och började först prata om att vi inte har rätt till landstingsfinansierad ivf förrän vi försökt i två år, och då är det i Umeå som ivf:en görs. UMEÅ!! Vi har sjuuukt långt dit! Sen kom han på att i den kommun där vi bor kan man söka bidrag för ivf från kommunen (två behandlingar tror jag) och då är det inte samma krav på att man ska ha försökt en viss tid, och troligen kan man då vända sig till Falun istället, liite närmare iaf. Sen verkade han ha glömt att han har skrivit ut Pergo åt mig för han föreslog att vi skulle prova det... det har jag ju redan ätit i två cykler fick jag lite försynt påpeka... Ja ja, tur att jag har koll i alla fall när doktorn är virrig!

Nu ska vi fundera hur vi vill göra... svårt!! Vi är hittills inne på att sätta igång efter årsskiftet om vi inte lyckats själva innan dess. Hur tycker ni den planen låter??

• snaily

Tydligen tyckte jag det var så roligt att kolla i mikroskop att jag var tvungen att skriva det två gånger ovan

• fru AM

Snaily: tycker er plan låter jättebra - laborera själva fram till årsskiftet, om inga småsniglar lämnat spår så kör ivf. Är det kö och sånt?

Frejis: det börjar bli sjukt spännande - snart är du ju mamma!!!

Hungrig!!! Makens tur att laga mat - hoppas det är klart snart!

• snaily

AM
    Ingen kö i Umeå iaf, fast vi hoppas ju på Falun men tror inte det är kö där heller. Fasen vad folk måste vara fertila här uppe i Norrland...

• passionsblomman

Har du inte hört Euskefeurat med strofen "ja vi lever och älskar som sig bör nere vid Piteälva, och det proffesorerna gör i rör, det kan vi göra själva"

snaily skrev 2009-08-31 18:19:21 följande:
    AMIngen kö i Umeå iaf, fast vi hoppas ju på Falun men tror inte det är kö där heller. Fasen vad folk måste vara fertila här uppe i Norrland...
  • snaily

PB; tack! Officiellt har vi försökt i ca 15 månader (ingenting jämfört med er! ). I verkligheten är det lite kortare än så, sökte hjälp lite tidigare än man normalt "ska" eftersom mina cykler varit/är så uppfuckade.

• snaily

PB Den hade jag missat.
    Önskar att vi kunde göra själva!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor