• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Tess80

Jag vill bara passa på att be om ursäkt för mina senaste inlägg igår...jag var arg och bitter på andra personliga saker igentligen som gick över er..det var fel av mig, ursäkta om jag utryckte mig dumt och betedde mig som en "idiot", jag hade bara en riktig "skit dag".

• J D

Bambi76 skrev 2009-07-01 10:22:56 följande:
    Ja, det var jag som skrev det Förstår dock inte riktigt vad du menar ...J D skrev 2009-07-01 10:13:33 följande:

Jag menar bara att relationen kan se smått osund ut eftersom många söner oftast sätts på piedestal och kallas typ "mannen i huset" osv när maken är borta. Och sådana signaler vill jag lika lite sända ut som att pappan är mannen dvs. överhuvudet över mig i mitt förra hus och jag nu går till ny man/överhuvud som om jag vore ett gods.

• rosarosen1

Ok du tycker så, jag tycker på ett annat sätt. Vi har båda rätt till våra åsikter.

Men jag måste säga det att jag har ALDRIG hört så många vara så negativa till detta, som jag upplevt här inne.

Ore skrev 2009-07-01 10:19:59 följande:
    Det gör jag! Så varför i hela fridens namn skulle jag få för mig att framföra ett skådespel som skulle få mig att framstå som att jag inte ens kan gå 10 meter utan att ha en man vid min sida, som lämnar mig till nästa man??? När den blivande maken uppenbarligen kan gå hela vägen fram alldeles på egen hand... Jag tror inte att det är så värst många brudar som blir överlämnade som är helt osjälvständiga, de flesta kan nog försörja sig själva och står på egna ben och allt. Men varför då göra något som skickar ut signaler om motsatsen???
  • Aleta

Helt ok, tack för att du talar om det. Alla har dåliga dagar ibland.

Tess80 skrev 2009-07-01 10:25:25 följande:
    Jag vill bara passa på att be om ursäkt för mina senaste inlägg igår...jag var arg och bitter på andra personliga saker igentligen som gick över er..det var fel av mig, ursäkta om jag utryckte mig dumt och betedde mig som en "idiot", jag hade bara en riktig "skit dag".
  • rosarosen1

Fast jag tycker att man kan ju inte sitta och nicka o hålla med alltid, oavsett om det handlar om sin partner, arbetskamrater eller bästa vännen.

Hemlig2009 skrev 2009-07-01 10:20:00 följande:

Ha ha, jättefestligt att just du säger att VI ska stå på oss. Nej, den man är mest ärlig mot är väl sin partner. Däremot går jag sällan in i vilda diskussioner med vänner och bekanta, det handlar om artighet och lite smidighet. Det får ju stå för dem om de vill bli överlämnade, jag kommer dock som jag skrev tidigare att tycka och tänka lite om det på ett inte alltför positivt sätt.
  • rosarosen1

ha ha, ja håll ordning på fötterna så du inte snubblar! :)

Kajsalisan skrev 2009-07-01 10:24:53 följande:
    Apropå signaler så tar vår präst upp varför vi valt att göra så i hans inledningstal. Och OM någon av våra gäster skulle tro att min sambo betalar 10 kor till min pappa eller att jag är inkabel till att ta hand om mig själv så är det helt ärligt talat upp till dom. Man kan inte gå igenom livet och anpassa sig till vad andra ska tycka? Vad kommer dom då tycka om att jag är gravid innan jag är gift? Att ena tärnans klänning visar knäna? Vårt val av bröllopsvals.. (Den å andra sidan kommer diskuteras vill jag lova). Fine låt dom prata. För det är ju trots allt så att vilka argument jag än skulle komma med om varför jag vill gå in med min pappa så passar det inte de som tycker tvärtemot på bröllopstorget. Och all respekt för deras åsikter. Men detta är det vi valt och är bekväma med. Det enda jag oroar mig för nu är att jag ska snubbla i altargången och bryta foten. =)othlucas- TAck!
  • Bride in the city

Vet inte hur vanligt det är att man går på bröllop där man inte känner de som gifter sig? Hur kan man ens få för sig att en vän är förtryckt, känner man den inte bättre än så? Och om det är någon man inte känner medan ens partner är god vän med någon i brudparet, hur kan man då bestämma sig för att personen är hunsad utan att veta något om denne? Och om någon har en dominant partner och ändå gifter sig med en sådan person är väl brudöverlämning det minsta problemet i den relationen?

Vill anknyta till det som står ovan att ingen skulle inbilla sig att mannen jag gifter mig med betalat 10 kor till min familj. Men i mitt fall så står mannen för båda ringarna (jag köpte hans vigselring, förvisso, men även om man räknar av den är jag likafullt köpt). Så även om vi nalkas vigselförrättaren tillsammans, vilket vi alltså ska göra, är jag uppenbarligen köpt. Men det är säkert bara jag här som fått mina ringar av mannen så jag får stå själv i skamvrån som en ojämställd kvinna? Jag får verkligen se till att hålla tyst om ringarna så att jag inte sänder signaler om att jag är en köpt, ojämställd kvinna.

• Aleta

Fast det är ingen som tror att just DU eller någon annan här är ojämlik. Däremot så spelar ni upp en scen som är ojämlik.

Kajsalisan skrev 2009-07-01 10:24:53 följande:
    Apropå signaler så tar vår präst upp varför vi valt att göra så i hans inledningstal. Och OM någon av våra gäster skulle tro att min sambo betalar 10 kor till min pappa eller att jag är inkabel till att ta hand om mig själv så är det helt ärligt talat upp till dom. Man kan inte gå igenom livet och anpassa sig till vad andra ska tycka? Vad kommer dom då tycka om att jag är gravid innan jag är gift? Att ena tärnans klänning visar knäna? Vårt val av bröllopsvals.. (Den å andra sidan kommer diskuteras vill jag lova). Fine låt dom prata. För det är ju trots allt så att vilka argument jag än skulle komma med om varför jag vill gå in med min pappa så passar det inte de som tycker tvärtemot på bröllopstorget. Och all respekt för deras åsikter. Men detta är det vi valt och är bekväma med. Det enda jag oroar mig för nu är att jag ska snubbla i altargången och bryta foten. =)othlucas- TAck!
  • rosarosen1

Men du kan ju inte säga att deras vigsel är ett skådespel? Att de spelar upp en scen som är ojämlik.
    Det är ingen film, de ska ju för sjutton gifta sig...på riktigt!
    Så snälla, vi som väljer att bli överlämnade, kalla inte våra vigslar för skådespel och att vi spelar upp en scen.

Det är inte riktigt schysst.

Aleta skrev 2009-07-01 10:37:44 följande:
    Fast det är ingen som tror att just DU eller någon annan här är ojämlik. Däremot så spelar ni upp en scen som är ojämlik.
  • Hemlig2009

othlucas skrev 2009-07-01 10:48:17 följande:
    Men du kan ju inte säga att deras vigsel är ett skådespel? Att de spelar upp en scen som är ojämlik. Det är ingen film, de ska ju för sjutton gifta sig...på riktigt! Så snälla, vi som väljer att bli överlämnade, kalla inte våra vigslar för skådespel och att vi spelar upp en scen.Det är inte riktigt schysst.

Jo, men varför då gå in på med sin pappa om det inte är för att det är ett "fint skådespel"? Nu blir jag lite förvirrad. För om det inte ska visa era gäster något så varför då göra det? Om det viktiga är att ni ska gifta er så varför inte gå in tillsammans?

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?