Det är första gången jag hör dig berätta vad du står i den här frågan. Då kan vi ha en debatt. Det är inte alls någon underliggande ton att du skulle vara mindre vetande än oss. Jag/vi har en syn på samhället och försöker att argumentera för att den är den mest rimliga. Du har hittills bara sagt att vi har fel, men inte presenterat varför. Nu har du gjort det.
Då vill jag fråga dig som tror på biologismen om det är så att det som vi anser är diskriminiering av kvinnor i själva verket beror på att vi är mindre fysiskt starka?
Bride in the city skrev 2009-07-03 09:43:22 följande:
Så länge någon tror att jag inte kan tänka själv och utgår från att jag måste upplysas så tror jag att jag avstår från fortsatt debatt. Hur vänligt ni ovan än försöker debattera med mig så är den underliggande tonen att jag inte är upplyst nog. Jag accepterar inte att bli uppfostrad och tilltalad som vore jag okunnig, rädd eller inte kan tänka själv. Det krävs oerhört mycket mer kunskap och analys över människans historia för att förstå varför vi hamnat där vi hamnat. Svaret på frågan är inte ett systematiskt förtryck av kvinnan. Svaret är bl a biologi, människans oförmåga att ändra på vanor och viljan att omge sig med dem som tycker som man själv, inte ett systematiskt förtryck av kvinnan. Förklaringen ligger i fattigsom och människans rädsla för att bli överkörd. Ursprunget är mannens överlägensenhet i fysisk styrka som under den korta tid människan funnits på jorden haft stor betydelse för flockens överlevnad. Våra hjärnor ändras inte som bekant. Istället sker pålagringar med nya funktioner, men i botten är vi samma djur som för tusentals år sedan. DÄR, i reptilhjärnan, uppstod strukturen att den starke skulle styra, till flockens väl och ve. Den starke var en fysiskt stark man. Där byggde männen sitt övertag. Hade kvinnan varit fysiskt starkare hade hennes övertag börjar där. Det här är min utgångspunkt, en helt annan än er. Därför är jag inte heller feminist och jag ber att få tacka för mig i den här tråden. Vi kanske hörs och diskuterar något lättsamt och minre komplext som ringar eller bröllopsbubblor.