• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • J D

feministbrud skrev 2009-07-03 09:55:17 följande:
    Det är första gången jag hör dig berätta vad du står i den här frågan. Då kan vi ha en debatt. Det är inte alls någon underliggande ton att du skulle vara mindre vetande än oss. Jag/vi har en syn på samhället och försöker att argumentera för att den är den mest rimliga. Du har hittills bara sagt att vi har fel, men inte presenterat varför. Nu har du gjort det.Då vill jag fråga dig som tror på biologismen om det är så att det som vi anser är diskriminiering av kvinnor i själva verket beror på att vi är mindre fysiskt starka?Bride in the city skrev 2009-07-03 09:43:22 följande:

Jag antar att det här med att BitC påstår att vi behandlar henne som mindre upplysta främst har att göra med att jag här har upphöjt genus till ett vetenskapligt ämne som man antingen är insatt inom eller inte. Jag menade det då inte som att hon skulle vara generellt sett mindre vetande utan ville enbart lyfta att man antingen kan ha läst in sig på det eller inte.

Jag anser naturligtvis att hennes åsikt är lika mycket värd oavsett.

• Bride in the city

Jag tror att det utgör upprinnelsen, jag tillerkänner mig inte till blott och bart till någon "biologism" vilket borde framgå av det jag skrev. Kvinnor såväl som män bevakar sina positioner när de väl fått dem, de omger sig med dem som de tror de kan lita på, de omger sig med dem som kan hjälpa dem med bra kontakter och de vill inte ha för dem negativa förändringar osv osv. Det jag skrev här om hur vi vill ha det har föga att göra med biologism i mening fysisk styrka, utan människan delvis lättjefyllda natur i kombination med hennes girighet. Vi vill ha det bra utan att det ska vara för jobbigt för oss att uppnå det.

Den mänskliga naturen och biologin är för mig nycklarna till ev förändringar.

• J D

Bride in the city skrev 2009-07-03 10:08:53 följande:
    Jag tror att det utgör upprinnelsen, jag tillerkänner mig inte till blott och bart till någon "biologism" vilket borde framgå av det jag skrev. Kvinnor såväl som män bevakar sina positioner när de väl fått dem, de omger sig med dem som de tror de kan lita på, de omger sig med dem som kan hjälpa dem med bra kontakter och de vill inte ha för dem negativa förändringar osv osv. Det jag skrev här om hur vi vill ha det har föga att göra med biologism i mening fysisk styrka, utan människan delvis lättjefyllda natur i kombination med hennes girighet. Vi vill ha det bra utan att det ska vara för jobbigt för oss att uppnå det. Den mänskliga naturen och biologin är för mig nycklarna till ev förändringar.

Intressant att höra din åsikt! Hur tycker du i förhållande till det att man bäst förändrar uttag av föräldraledighet så att den blir mer jämställd och kvinnor ej diskrimineras på arbetsmarknaden för att de vill skaffa barn? Eller tycker du att man inte borde förändra det?

• Harmonii

Båda jag OCH min fästman ska bli överlämnade av våra föräldrar.
    Japp, ni läste rätt, hos oss blir även mannen överlämnad.

Inom vår kultur blir man vuxen på "riktigt" när man ingår i äktenskap. Att man blir överlämnad symboliserar att föräldrarna uppfostrat klart, man lämnar alltså sin ursprungsfamilj för att båda skapa en egen familj. Om inte föräldrarn finns till liv, eller på plats har man ofta några andra som får symbolisera ens föräldrar, t ex föräldrarnas syskon, kusiner etc.

• Frulle

Men hade inte det varit skönt att bli grottmänniska igen?!?

Bubba vill ha klubba! *ourg ourg* (kliar mig i armhålan)

Aleta skrev 2009-07-03 10:00:42 följande:
    Nej, det är min utgångspunkt också. Jag tror mycket på biologi.T ex att vi har olika förmåga att se bra i mörker eller inte. Uppfatta snabba rörelser osv.Om vi börjar leva som grottmänniskor igen så var det uppenbarligen ett bra system för överlevnad av arten. Vi får väl återgå till den i så fall.Men här och nu vill jag leva jämställd. Dessutom har det naturliga urvalet inte funkat på så länge att "olämpliga" män och kvinnor inte har sorterats bort. Det finns massor av män idag som är fullkomligt hopplösa som jägare och som skulle ha svultit ihjäl för länge sedan. Och en massa kvinnor som inte heller skulle ha överlevt.Nej, den degenererade biologiska massa som vi i dag alla tillhör förtjänar att bedömas efter andra kriterier tycker jag.Bride in the city skrev 2009-07-03 09:43:22 följande:
  • Imma

Handlar det då om båda föräldrarna, dvs både far och mor står för överlämnandet?

Harmonii skrev 2009-07-03 10:13:05 följande:
    Båda jag OCH min fästman ska bli överlämnade av våra föräldrar.Japp, ni läste rätt, hos oss blir även mannen överlämnad.Inom vår kultur blir man vuxen på "riktigt" när man ingår i äktenskap. Att man blir överlämnad symboliserar att föräldrarna uppfostrat klart, man lämnar alltså sin ursprungsfamilj för att båda skapa en egen familj. Om inte föräldrarn finns till liv, eller på plats har man ofta några andra som får symbolisera ens föräldrar, t ex föräldrarnas syskon, kusiner etc.
  • Harmonii

Ja, det är både mor och far.

Imma skrev 2009-07-03 10:16:16 följande:
    Handlar det då om båda föräldrarna, dvs både far och mor står för överlämnandet?
  • Imma

I min värld är det en annan sak då. Dels för att det är jämlikt i och med att både du och din blivande man gör på samma sätt samt för att man visar i symboliken att även mamman har haft med uppfostran att göra. Den biten går ju bort om man väljer att gå in med endast sin far.

Harmonii skrev 2009-07-03 10:21:40 följande:
    Ja, det är både mor och far.
  • Ore
    Harmonii skrev 2009-07-03 10:13:05 följande:
    Båda jag OCH min fästman ska bli överlämnade av våra föräldrar.Japp, ni läste rätt, hos oss blir även mannen överlämnad.Inom vår kultur blir man vuxen på "riktigt" när man ingår i äktenskap. Att man blir överlämnad symboliserar att föräldrarna uppfostrat klart, man lämnar alltså sin ursprungsfamilj för att båda skapa en egen familj. Om inte föräldrarn finns till liv, eller på plats har man ofta några andra som får symbolisera ens föräldrar, t ex föräldrarnas syskon, kusiner etc.
    Intressant tradition. Skulle betydligt hellre se att det importerades till Sverige, än hollywoodversionen

På det sättet kommer ju verkligen "släktperspektivet" in i bilden. Någon skrev tidigare i tråden att hon gick fram med sin pappa, som en symbol för att hon nu lämnade sin släkt. Det tyckte jag lät oerhört tråkigt. Jag lämnade inte min släkt när jag gifte mig, och det gjorde inte min make heller. Istället ser vi det båda som att vi även har varandras släkt dessutom, och det visar man ju verkligen om man gör som ni Kul att höra!
  • Harmonii

Bröllopet är egentligen en familjefest. Det är inte jag och min blivande man som håller i festen, utan det är våra familjer som har festen i vår ära.

Men man firar inte bara att vi gifter oss, utan familjen/släkten "gifter" sig också med varandra och blir en. Symboliken är som sagt väldigt levande inom vår kultur och den börjar redan innan förlovningsfesten.

Ore skrev 2009-07-03 10:25:02 följande:
    Intressant tradition. Skulle betydligt hellre se att det importerades till Sverige, än hollywoodversionen På det sättet kommer ju verkligen "släktperspektivet" in i bilden. Någon skrev tidigare i tråden att hon gick fram med sin pappa, som en symbol för att hon nu lämnade sin släkt. Det tyckte jag lät oerhört tråkigt. Jag lämnade inte min släkt när jag gifte mig, och det gjorde inte min make heller. Istället ser vi det båda som att vi även har varandras släkt dessutom, och det visar man ju verkligen om man gör som ni Kul att höra!
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?