Harmonii skrev 2009-07-03 10:13:05 följande:
Båda jag OCH min fästman ska bli överlämnade av våra föräldrar.Japp, ni läste rätt, hos oss blir även mannen överlämnad.Inom vår kultur blir man vuxen på "riktigt" när man ingår i äktenskap. Att man blir överlämnad symboliserar att föräldrarna uppfostrat klart, man lämnar alltså sin ursprungsfamilj för att båda skapa en egen familj. Om inte föräldrarn finns till liv, eller på plats har man ofta några andra som får symbolisera ens föräldrar, t ex föräldrarnas syskon, kusiner etc.
Intressant tradition. Skulle betydligt hellre se att det importerades till Sverige, än hollywoodversionen
På det sättet kommer ju verkligen "släktperspektivet" in i bilden. Någon skrev tidigare i tråden att hon gick fram med sin pappa, som en symbol för att hon nu lämnade sin släkt. Det tyckte jag lät oerhört tråkigt. Jag lämnade inte min släkt när jag gifte mig, och det gjorde inte min make heller. Istället ser vi det båda som att vi även har varandras släkt dessutom, och det visar man ju verkligen om man gör som ni

Kul att höra!