• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • sofia10

Min syster gifte sig förra året dom gjorde så här!

Systers blivande man gick in själv när klockorna börja ringa..
    Sen gick vår pappa in med bruden nästan hela vägen till mannen, men sista biten gick hon själv som en "självständig" kvinna

Det var super fint!

• Imma

Av vilken anledning var det just med sin pappa som hon gick första biten? Bättre relation än med sin mamma?

sofia10 skrev 2009-07-02 15:18:22 följande:
    Min syster gifte sig förra året dom gjorde så här!Systers blivande man gick in själv när klockorna börja ringa..Sen gick vår pappa in med bruden nästan hela vägen till mannen, men sista biten gick hon själv som en "självständig" kvinna Det var super fint!
  • sofia10

Nej, hon har inte bättre kontakt med pappan det är lika!

men det brukar ju vara pappan man går in med?

• Julia78

Jag måste bara inflika att efter att ha läst alla trådar om överlämningens vara eller icke vara så frågade jag folk på jobbet och lite släktingar. INGEN var imot överlämning eller tyckte att det stod för kvinnoförtryck eller liknande. Då frågade jag folk i åldrarnaa 18-80..
    Många tittade på mig som om jag var dum-i-huvudet när jag frågade om de tyckte det stod för förtryck eller liknande.

Tycker att det är intressant att det bara (för mig iaf) är här det finns folk som är negativa till det. Har aldrig hört det annars och ingen jag frågade heller.

jag ska gå in med min blivande för det är vad vi båda vill

• Imma

Ja, men varför är det så? Det i mitt tycke är en anledning så god som någon att hoppa över överlämningen helt och hållet. Varför är det brudens far som ses som hennes viktigaste beskyddare före äktenskapet?

sofia10 skrev 2009-07-02 15:23:52 följande:
    Nej, hon har inte bättre kontakt med pappan det är lika!men det brukar ju vara pappan man går in med?
  • J D

Julia78 skrev 2009-07-02 15:33:08 följande:
    Jag måste bara inflika att efter att ha läst alla trådar om överlämningens vara eller icke vara så frågade jag folk på jobbet och lite släktingar. INGEN var imot överlämning eller tyckte att det stod för kvinnoförtryck eller liknande. Då frågade jag folk i åldrarnaa 18-80..Många tittade på mig som om jag var dum-i-huvudet när jag frågade om de tyckte det stod för förtryck eller liknande.Tycker att det är intressant att det bara (för mig iaf) är här det finns folk som är negativa till det. Har aldrig hört det annars och ingen jag frågade heller.jag ska gå in med min blivande för det är vad vi båda vill

Nej, alla är ju inte så upplysta heller. Jag vet ju inte var du jobbar men jag kan tänka mig att det skiljer sig rätt mkt åt från arbetsplats till arbetsplats hur medveten man är inom feminism och signaler. I mina akademiska kretsar är det nog säkert inte många som fattar vad man signalerar ut men vad bra då att de kan reflektera över varför vi INTE gör som på TV när vi gifter oss .

Ska nog skriva en tjusig notis om det i vigselprogrammet med tanke på att t o m min troende släkting tror att det är svensk. trad. att bli överlämnad...

• Linadesign
    Julia78 skrev 2009-07-02 15:33:08 följande:
    Jag måste bara inflika att efter att ha läst alla trådar om överlämningens vara eller icke vara så frågade jag folk på jobbet och lite släktingar. INGEN var imot överlämning eller tyckte att det stod för kvinnoförtryck eller liknande. Då frågade jag folk i åldrarnaa 18-80..Många tittade på mig som om jag var dum-i-huvudet när jag frågade om de tyckte det stod för förtryck eller liknande.Tycker att det är intressant att det bara (för mig iaf) är här det finns folk som är negativa till det. Har aldrig hört det annars och ingen jag frågade heller.jag ska gå in med min blivande för det är vad vi båda vill
    Det beror nog på hur man ställer frågan. Om folk vet att personen som ställer frågan är väldigt positiv till brudöverlämning så kanske många inte kan med och säga att de inte gillar det.
  • Aleta

Så bra, då är ni två nu!

silversvans skrev 2009-07-02 15:16:18 följande:
    Jag ville bara säga att det är tack vare er som jag kom på bättre tankar när det gäller överlämning. Okunnig som jag var tänkte jag att jag skulle gå med min pappa, men efter två dagars hängande här så ändrade jag mig. Jag gick in med min man, och det var som alla säger, så underbart att stå där med honom alldeles pirrig.Tack och hej :)
  • sofia10
    Imma skrev 2009-07-02 15:36:48 följande:
    Ja, men varför är det så? Det i mitt tycke är en anledning så god som någon att hoppa över överlämningen helt och hållet. Varför är det brudens far som ses som hennes viktigaste beskyddare före äktenskapet?
    Men det har väl att göra med att pappan är det första mannen i ens liv, det har jag för mig iallfall
  • feministbrud

Hur självständigt var det när hon var tvungen att gå in med pappa först?

(Och det är just därför att det brukar vara pappa som det är en så ojämställd sed.)

sofia10 skrev 2009-07-02 15:18:22 följande:
    Min syster gifte sig förra året dom gjorde så här!Systers blivande man gick in själv när klockorna börja ringa..Sen gick vår pappa in med bruden nästan hela vägen till mannen, men sista biten gick hon själv som en "självständig" kvinna Det var super fint!
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?