• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Nordiskbrud

Intressant att detta utvecklat sig till rena rama feministskriket.... Jag är högutbildad, kommer från en högutbildad familj osv men tycker ändå att det är rätt fint med överlämning. Kan det bero på att jag inte är det minsta ultra-feminist? Varför ska det alltid bli ramaskrik när någon vill göra på ett sätt som kan, OBS kan!, sända signaler?

Varför är brudöverlämning så infekterat? Hur många skulle ens förknippa en vigsel mellan två personer som bott ihop länge, kanske har barn ihop osv men att kinnan tvingas in i det äkta ståndet??? Inte så många kan jag sätta rätt mycket på. Däremot skulle man nog ifråga sätta en vigsel mellan två personer som inte bor ihop, som kanske inte ens varit tillsammans alls eller speciellt länge etc oavsett om bruden lämnades över eller om hon gick in tillsammans med sin blivande.

De flesta som går på bröllopet vet ju ändå om omständigheterna kring detta. De vet om bruden, eller för dens skull brudgummen, inte vill gifta sig. De vet allt detta oavsett hur bruden tar sig in i kyrkan!!!

Jag och min M2b är faktiskt inne på brudöverlämning (om vår präst går med på det förstås). Annars kanske jag går in själv för jag vill så gärna se min blivande stå där framme och få gå fram till honom och vår framtid som gifta. För mig skulle det betyda mycket att min pappa gick bredvid för han har varit ett stort stöd och symboliken för mig är väl snarare att han representerar vår släkt och jag faktiskt på ett sätt lämnar den genom att jag gifter mig.

• J D