• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Ore
    FruLjungberg skrev 2009-06-30 17:09:05 följande:
    Jo det är visat att folk lägger detta i snitt på sina bröllop i just sverige.
    Ja, det ifrågasatte jag inte. Jag ifrågasatte den andra delen, att alla skulle lägga så mycket pengar med syftet att visa upp sig.
  • FruLjungberg

Nej vaxa mig tänker jag inte göra speciellt inte när jag e gravid, gör väl hiskeligt ont, och långa naglar har jag redan själv.. men fixa håret gör ag men inte hos frissan..

klart vi bägge vill lägga pengar på det och vill ha fest osv. men mycket är komerciellt om man tänker efter.

• Ore

Absolut, och man är i sin fulla rätt att välja vad man vill!

Mitt råd i huvudfrågan kvartsår, prata med prästen innan ni bestämmer er för något. Vad det än blir. Och försök att tänka ut syftet med att du skulle gå fram själv, eller med din far, istället för din blivande man. "Att jag alltid velat ha det så" är ju ett tillräckligt skäl om alla inblandade parter tycker det. Men du kan ju fundera litet längre på det.

Vaxa sig gör varken mer eller mindre ont när man är gravid, men litet ont gör det ju alltid... Är själv i vecka 21, blev vaxad senast för 3 veckor sedan, nästa gång blir i nästa vecka.

• FruLjungberg

Okej alla säger det gör ondare när man är gravid.

Jo om vi kommer ha präst vet jag ej ännu. försöker ännu hitta lokal...ska ut och spana imorgon

• Kajsalisan

Jag ska bli överlämnad på lördag. Och de enda som sagt något negativt är folk BT. Inte prästen, inga släktingar, föräldrar eller vänner.. Utan precis bara på BT. Det är lite intressant. Hoppas TS hittar något bra som funkar för henne och hennes make så deras dag blir som de har drömt om.

Men som det sagts innan, kolla med kyrkan innan. Alla godkänner inte överlämningar. Vi hade låtit bli om vår präst sagt nej

• anne på grönkulla

Nej, det tycker jag inte. Om man själv använder ord som betonar det passiva och ofrivilliga så ser man sig väl så? Då projicerar man en bild av en kvinna som inte valt själv eller eg agerar, bara passivt deltar. Väljer man att säga "gå fram med" eller "följas av" framstår det mer som att man gjort ett eget val och själv medverkar aktivt i ceremonien. För mig var det det viktiga med bröllopsdagen, att VI gjorde det, tillsammans, av fri vilja och som gemensamt beslut om livet. Alla andra var trevliga gäster, men inte bärande centrala inslag i ceremonien - den hade vi kunnat göra ändå.

Sen att det är ett val jag inte förstår eller skulle göra själv eller jag tycker symboliserar något vackert, det är delvis en annan sak. Men att först passivisera sig med ordvalet ("ledas fram" och "överlämnas") och sen ändå mena att man därmed förändrar symboliken till något modernt och självständigt, så som många som gör valet att gå fram med pappa verkar göra, då förstår jag inte hur man tänkt.

BlomAnna skrev 2009-06-30 08:50:36 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-06-30 05:30:23 följande:
    Det är väl att ta i? Jag känner mig inte alls förtryckt eller som om jag är en del av någon ojämställd tradition men tycker ändå det skulle vara fint om min pappa "överlämmnade" mig. Det vore väl skillna dom han valt mannen jag ska gifta mig med, men han har jag valt alldeles på egen hand Tror ärligt talat inte det är många som tänker som du skriver...möjligtvis ultra feminister med britande verklighetsanknytning men några sådana umgås iaf inte jag med
  • Aleta

Men då är det ju ganska enkelt. Du tycker att det inte ser snyggt ut när man går in två stycken och du vill att alla ska titta på bara dig. Då försvinner ju även alla alternativ med ledsagare, tärnor osv.
    Om det nu blir kyrka, så fråga prästen om du får gå in själv helt enkelt. Om ni inte ska ha någon präst så spelar det ju ingen roll, då gör ni precis som ni själva vill.
    Lycka till med planerandet!

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:48:03 följande:
    finns en ingång i kyrkan..tycker inte det ser så snyggt ut när bägge gå och då tittar inte alla på bara mig.
  • Tess80

Ursäkta mig, men berätta gärna för mig varför jag har en skyldighet till att ge DIG ett argument överhuvud taget när allt redan är klart och godtjänt från vår präst? Det förstår inte jag!

Och ska jag tycka synd om dig bara för att du har hört (enligt dig) ett enda "rationellt argument" tidigare? Om man hade ett rationellt argument (enligt dig)...skulle det då vara okej med brudöverlämning menar du? För jag trodde att ni var emot allt som har med brudöverlämning att göra oavsett för anledning! För annars talar ni ju emot er själva!

Men ärligt, så bryr jag mig inte om det! Helt orelevant för mig! För även om du inte förstår, och tycker att det inte är okej det vi gör, så får ju det stå för dig helt enkelt! Det är bara att leva med det. Det kommer alltid att finnas överlämningar!

Nä, Jag kommer absolut inte att överväga dina argument, för att det finns inget att överväga helt enkelt.

Och du...du har för övrigt inget med vårat bröllop att göra!

Förlåt TS, blev OT IGEN *suck*

Ore skrev 2009-06-30 16:26:18 följande:
    Jag hoppas väl helt enkelt på ett rationellt argument. Det har jag bara fått en gång. I övrigt är ju du inte ett dugg intresserad av att överväga mina argument, medan jag överväger dina men finner dem väga lätt gentemot argumenten som väger mot.
  • anne på grönkulla

Nej, det behöver du såklart inte, men jag skulle vekligen vilja fråga varför det är så jobbigt och du (liksom många andra) blir så upprörda av att veta att det finns folk som inte delar er bild av det? Om man nu bestämt sig så tydligt för att det funkar, varför bli så provocerad?

• Ore
    Tess80 skrev 2009-06-30 19:27:13 följande:
    Ursäkta mig, men berätta gärna för mig varför jag har en skyldighet till att ge DIG ett argument överhuvud taget när allt redan är klart och godtjänt från vår präst? Det förstår inte jag!Och ska jag tycka synd om dig bara för att du har hört (enligt dig) ett enda "rationellt argument" tidigare? Om man hade ett rationellt argument (enligt dig)...skulle det då vara okej med brudöverlämning menar du? För jag trodde att ni var emot allt som har med brudöverlämning att göra oavsett för anledning! För annars talar ni ju emot er själva! Men ärligt, så bryr jag mig inte om det! Helt orelevant för mig! För även om du inte förstår, och tycker att det inte är okej det vi gör, så får ju det stå för dig helt enkelt! Det är bara att leva med det. Det kommer alltid att finnas överlämningar!Nä, Jag kommer absolut inte att överväga dina argument, för att det finns inget att överväga helt enkelt.Och du...du har för övrigt inget med vårat bröllop att göra! Förlåt TS, blev OT IGEN *suck*
    Nej, du är inte skyldig mig argument. Men ska man diskutera kan du inte klanka ner på mina argument utan att komma med motargument.

Och om någon kunde framföra ett rationellt argument FÖR överlämning, så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig i frågan. Men jag har hittills bara hört ett fall där det framförts ett relevant argument, och det var en tjej som sa att hon såg sin blivande man som hennes överhuvud. Det var så hon ville leva sitt liv med honom helt enkelt, han har rätt att fatta slutliga beslut i viktiga frågor och är på många små vi den dominanta parten i förhållandet. Då är överlämningen inget konstigt enligt mig.

Visst kommer det alltid finnas överlämningar T.ex. överlämningar av barn till dagis, överlämning av paket som skickas, överlämning av saker i största allmänhet. Men varför överlämna vuxna personer?
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?