• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • J D

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:01:12 följande:
    Jag har bara ETT barn och det är en son. Har ett i magen men vet inte riktigt vad det är för något. alien eller inte:P

Ok, men du vill väl ändå inte att folk ska tänka att det är han som är mannen i ditt liv genom att gå ned för altargången med honom? Jag vet då att jag skulle tänka att den där förälder-barn-relationen är nog inte helt sund (då inte menat utifrån incestperspektiv utan att man behandlar sonen som en extramake- har sett en del exempel på det nämligen).

• FruLjungberg

JD: skämtar du eller r du allvarlig för incest är inget roligt överhuvudtaget..

Jo han är mannen i mitt liv, han kommer tyvärr alltid på plats ett sen min gubbe. Vi kämpade som fan för att få honom och förlorade honom nästan under graviditeten.

Och jag vet att sonen med kommer före mig när det gäller min gubbe. Barnen kommer först..

• Hemlig2009

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:06:45 följande:
    JD: skämtar du eller r du allvarlig för incest är inget roligt överhuvudtaget..Jo han är mannen i mitt liv, han kommer tyvärr alltid på plats ett sen min gubbe. Vi kämpade som fan för att få honom och förlorade honom nästan under graviditeten.Och jag vet att sonen med kommer före mig när det gäller min gubbe. Barnen kommer först..

Inser att du inte alls förstår vad JD menar. Mannen i ditt liv, ja men han bestämmer väl inte över dig såsom jag menade, som familjens överhuvud?

Håller för övrigt med JD i det hon skriver.

Du kanske ska fråga din pappa om han alls vill "lämna över dig". Han kanske tycker att vigseln är till för er som brudpar och hellre vill sitta som brudens far längst fram, tillsammans med övriga föräldrar?

• Bambi76

Varför skulle dom tänka så ??
    Jag kan lova dig att om min son skulle gå med mig upp till altaret så skulle ingen av dom som var i kyrkan tänka så eller tycka att vi har en osund relation till varandra.

J D skrev 2009-06-30 16:03:22 följande:

Ok, men du vill väl ändå inte att folk ska tänka att det är han som är mannen i ditt liv genom att gå ned för altargången med honom?
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-06-30 15:37:39 följande:
    Men vad är det nu... jag har redan sagt mitt...varför ens fortsätta när ni ändå inte förstår...det finns ingen mening med detta ju? Börjar bli lite väl tramsigt! Ni får tro vad ni vill, jag kunde inte bry mig mindre. När ni inte vill förstå så är det ju inte vårat fel. Så sluta nu.....det börjar bli tröttsamt *gäsp* Och dessutom så bryr jag mig inte om "jämstäldighetsarbete" (som ni borde ha förstått vid det här laget) kunde inte bli mer ointressant i detta sammanhang...Det är bara att inse, att ni "motståndare" inte kommer att få det svar som ni är ute efter!
    Jag hoppas väl helt enkelt på ett rationellt argument. Det har jag bara fått en gång.

I övrigt är ju du inte ett dugg intresserad av att överväga mina argument, medan jag överväger dina men finner dem väga lätt gentemot argumenten som väger mot.
  • FruLjungberg

Som sagt vi har inget familjehuvud. ingen som bestämmer. Jag och min kilel tar alltid 50% i alla beslut. varken mer eller mindre.

Men jag sa ju bara det var en tanke vet inte ens om jag ska fråga min pappa.. om ens göra det.

så han kan sitta med två andra kärringar menar du hahha..

• Ore

TS: Har du funderat över varför du inte vill gå med din man in i kyrkan? Är det mest för att du inte sett det så ofta? För det ÄR det absolut vanligaste sättet att genomföra en vigsel, enligt präster så är det försvinnande få brudar som vill bli överlämnade - även om det inte verkar så här på BT. Och prästerna bör, om de har koll på sitt jobb, veta vad deras "värdsliga" arbetsgivare anser i frågan, och åtminstonde avråda brudparen från att ha brudöverlämning som en del av vigseln. Vissa församlingar har ett gemensamt beslut i frågan, så att inte präster ska spelas ut mot varandra av hysteriska brud(p)ar som 'byter präst om de inte får som de vill'...

Har faktiskt även läst här på BT att en pappa blev upplyst om symboliken, och hade då ingen som helst lust att lämna över sin dotter... Vilket många här tyckte var "jättetråkigt för bruden", och många andra applåderade åt.

Hur som helst så bör du börja med att fråga kyrkan hur de tänker sig.

Sedan kanske du också bör väga in aspekten att ni redan ÄR gifta, och om inte symboliken naggas ganska betänkligt i kanten om du skulle överlämnas till "ditt nya liv som gift" i kyrkan, när du de facto redan är gift...

Om du absolut inte vill gå in med din man - vilket jag annars tycker vore absolut mest lämpligt när ni nu redan är gifta, och även av andra skäl - så kanske du kan kolla hur kyrkan ser ut, om det finns någon möjlighet att gå in från var sitt håll från sidorna och mötas på mitten?

Men oavsett - prata med prästen innan du bestämt dig för något alternativ.

• FruLjungberg

finns en ingång i kyrkan..

tycker inte det ser så snyggt ut när bägge gå och då tittar inte alla på bara mig.

Men då går jag väl för fan själv så ni håller tyst någon gång!

• Bambi76

tycker jag inte att du ska göra ... inte av den anledningen iaf!
    Gör det som känns bäst för ER och strunta i alla "motståndare"

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:48:03 följande:
    finns en ingång i kyrkan..tycker inte det ser så snyggt ut när bägge gå och då tittar inte alla på bara mig.Men då går jag väl för fan själv så ni håller tyst någon gång!
  • Hemlig2009

Nämen, är det uppvisning av DIG som det hela handlar om? Varför sa du inte det på en gång!

Då hade vi kunnat komma med massor av förslag, tex du kan komma in på rollerblades, kanske flygande med vajer runt midjan eller varför inte dansande till senaste schalgerdängan.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?