• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Tess80

Jag ska bli överlämnad av mina pappor...både min biologiska och av min styvfar. Dom ska gå på varsinn sida om mig in medans min m2b står framme vid altaret =)

Våran präst hade inga som helst problem med det! När jag frågade henne så sa hon: "naturligtvis ska ni få ha det, det är eran dag! Det är inte alla som har någon pappa, och du som har två kan ju skratta dig lycklig"

Det är såå skönt att man kommer så bra överens med ens präst. Hon var glad och trevlig, lite skämtsam sådär he he! Jätteskönt! Ska träffa henne på möte i kyrkan nu på lördag, det ska bli jättespännande!

Go och glá men utan kexchoklad! hi hi =)

• agtiwi

Tänkte bara informera om att när vi träffade vår präst för vigselsamtal så var det han som tog upp frågan om vi skulle gå in tillsammans eller om jag skulle gå in tillsammans med någon annan och att m2b skulle stå där framme och vänta.
    Denna präst är varken modern, omodern eller ser ner på övriga medmänniskor. Han är helt enkelt bara för att människor ska få ta sina egna beslut. Prästen anser sig inte vara något överhuvud som tycker sig ha rätten att styra och ställa varken vid bröllop, begravning eller något annat för den delen. Har aldrig träffat en så ödmjuk människa i hela mitt liv, så om jag någongång mer i mitt liv tvingas genomgå något mycket svårt är det honom jag kommer vända mig till!
    Till alla feminister som kämpar sig både gula och blå för jämställdhet kan jag bara upplysa om att min personliga åsikt är att ni genom att hålla på som ni gör faktiskt gör klyftan mellan kvinnor och män bara än större. Folk har gjort som de velat i alla tider och faktum är att klyftan mellan skikten har minskat. Mer frihet åt folket!!

• annapytt
    BlomAnna skrev 2009-06-30 10:38:44 följande:
    och kanke har jag kommit ännu längre i det tänket eftersom jag inte kan se det som förtryck om man går med sin pappa fram till altaret.
    Det där får du gärna förklara lite bättre, för jag förstår inte.
    Och vad är det som gör att inledandet av en man till en annan är ok, men det som följer sekunderna efter (dvs "vem ger bort denna kvinna?" inte är det (för det verkade det ju som att du inte tyckte)?
    Kan man applicera klipp och klistra-metoden på allt?
  • Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 10:41:40 följande:
    Tänkte bara informera om att när vi träffade vår präst för vigselsamtal så var det han som tog upp frågan om vi skulle gå in tillsammans eller om jag skulle gå in tillsammans med någon annan och att m2b skulle stå där framme och vänta. Denna präst är varken modern, omodern eller ser ner på övriga medmänniskor. Han är helt enkelt bara för att människor ska få ta sina egna beslut. Prästen anser sig inte vara något överhuvud som tycker sig ha rätten att styra och ställa varken vid bröllop, begravning eller något annat för den delen. Har aldrig träffat en så ödmjuk människa i hela mitt liv, så om jag någongång mer i mitt liv tvingas genomgå något mycket svårt är det honom jag kommer vända mig till!Till alla feminister som kämpar sig både gula och blå för jämställdhet kan jag bara upplysa om att min personliga åsikt är att ni genom att hålla på som ni gör faktiskt gör klyftan mellan kvinnor och män bara än större. Folk har gjort som de velat i alla tider och faktum är att klyftan mellan skikten har minskat. Mer frihet åt folket!!

Och varför tror du att klyftan har minskat? Automatiskt kanske? Det var därför kvinnorna fick rösträtt "bara sådär" för att männen kom på att de skulle få det?

• Hemlig2009

BlomAnna skrev 2009-06-30 10:40:56 följande:
    För att man inte längre drar de prallelerna, för att man är mordern och öppen i sina tankar så den gamla symboliken inte längre spelar någon roll.

Är det så enkelt? Jaha men då så.

• Bride in the city

En liten fråga, OT och oförskämd; ni som anser det osjälvständigt med brudöverlämning, för ni varannan gång när ni dansar med en man eller låter ni honom föra?

Jag tycker nämligen att om man nu ska gå på vad saker symboliserar så är det första man borde slå ner på är att männen för i dans. Dans är ju tämligen frekvent förekommande i samhället idag och måste då rimlgitvis enligt er syn på saker ses som något oerhört ojämställt. Så- för ni när ni dansar och det åtminstone varannan gång- i den mån ni nu dansar bugg, vals foxtrot....? Eller för mannen alltid? Skulle tro det.

Vidare; hade det varit 100% ok, t o m uppskattat och efetlängtat, om er man bar klänning under vigseln? Hade ni kunant bära kostymen/jaketten osv istället för klänning? Eller klänning och diadem på både brud och brudgum? Vem av er i ert par bär minst två ringar eller kanske tre och vem har de(n) mest påkostade ringen/arna av er två? Vem av er bar en bukett vid vigseln? Vem bar smycken? Om ni dansade brudvals, var det måhända så att det var mannen som tog initiativet till dansen? Vem gick ut ur bilen först om ni färdades tillsammans? VAD säger allt detta jag påpekat för omvärlden beträffande jämställdhet i så fall? Jo; att det finns klart definierade roller vid bröllop och att de är ok för de flesta av oss, men egentligen är dessa roller konserverande och ojämställda, eller hur? Ändå deltar de flesta av oss i dem tror jag.

Att debattera jämställdhet och slå ner på brudöverlämning om man själv följt den traditionella mallen känns lite märkligt.

Kanske ska vi låta bröllop förbli som det är och hålla jämställdhetsaspekter utanför bröllopstorget? Alla skapar sitt bröllop och om vi tycker att något är fel från vår horisont har vi full frihet att välja bort det och att inte kalla andras val för ojämställda?

Att diskutera mäns och kvinnors situation tycker jag kräver så oändligt mycket mer än de vanliga standardiserade påståendena om jämställdhet.

• BlomAnna
    annapytt skrev 2009-06-30 10:45:49 följande:
    Det där får du gärna förklara lite bättre, för jag förstår inte. Och vad är det som gör att inledandet av en man till en annan är ok, men det som följer sekunderna efter (dvs "vem ger bort denna kvinna?" inte är det (för det verkade det ju som att du inte tyckte)?Kan man applicera klipp och klistra-metoden på allt?
    Vad jag menar är att man om man är någorlunda mordern och öppen i sitt tänkande inte tänker "nu lämnar den mannen henne till den nya mannen" jag förstår att det har varit så, att det är så på många ställen i världen, men jag tror inte många svenskar idag 2009 gör de kopplingarna i tanken.

Jag skulle aldrig tänka så iaf, och inte någon i min omgivning heller.

Tycker inte att det är en klipp och klistra metod. Tycker att det är att göra det man känner känns rätt för just en själv. Är det fel?
  • agtiwi

Nej, men saker och ting ordnar upp sig. Man behöver inte viga hela sitt förbannade liv åt jämställdhet. I sådana fall tycker jag att folket inte ska få äta fler än 2 potatisar eller en slev makaroner varje middag, för tänk på barnen i afrika. Om vi minskar ner våra matkostnader så kan vi skicka överskottet till bättre behövande och på så sätt se till att det blir mer jämställt där med. Eller räknas inte de krakarna?

• Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 10:51:56 följande:
    Nej, men saker och ting ordnar upp sig. Man behöver inte viga hela sitt förbannade liv åt jämställdhet. I sådana fall tycker jag att folket inte ska få äta fler än 2 potatisar eller en slev makaroner varje middag, för tänk på barnen i afrika. Om vi minskar ner våra matkostnader så kan vi skicka överskottet till bättre behövande och på så sätt se till att det blir mer jämställt där med. Eller räknas inte de krakarna?

Jag har inget förbannat liv. Jag vill bara leva i en verklighet och inte i någon rosa puffdröm inspirerad av Hollywood när själva handlingen har ett ursprung i ett förkastligt samhälle där kvinnans röst och rätt inte räknas.

"Krakarna" som har det tuffare än oss här ska då inte heller få se hur vi romantiserar deras hemska verklighet där unga flickor säljs till gamla gubbar och verkligen överlämnas som en ägodel. Men det är ju så fint och vi är ju så moderna så det spelar ingen roll?

• agtiwi

Varje sak kan faktiskt ha två sidor. Här görs det av kärlek, därmed blir budskapet ett annat! Personligen har jag väldigt svårt att se varför man inte ska kunna ta en negativ sak och vända till något positivt.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?