• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Sommarpar

vi ska inte gå inte tillsammans, utan jag ska gå in med min pappa. Vi frågade prästen om detta och han sa att han inte brydde sig men berättade den svenska traditionen bakom det hela..

• Lakritsbåten

jag älskar amerikanska filmer med bröllopsinslag... därav min förtjusning över brudöverlämning. Som tur är känner all de som förväntas komma till vårt bröllop mig så ALLA som ser vigseln är väl medvetna om att den brud som står framför dem har provbott med m2b under ca 7 års tid för att undersöka att han är funktionsduglig vad gäller disk, städning och tvätt. (sedan vet jag att det är en gudstjänst som vem som så önskar kan komma dit - men det är rätt ovanligt att vilt fråmmande människor dyker upp - iaf i den kyrka, mitt ute på landet som vi gifter oss i)

Håller till fullo med om att kyrkan inte är någon kuliss så därför jag tycker att det är bra att det är upp till kyrkoherden. Vår är skeptisk till det så vi får se hur det går på fredag när vi ska träffa henne.

Personligen kan jag lika gärna tänka mig att gå in själv med m2b med best man + tärna ståendes längst fram, OM det nu är ok för kyrkoherden och Sv kyrkan...

• Hemlig2009

Jag som gift kan säga att den finaste stunden på hela dagen var när vi stod tillsammans bakom kyrkdörrarna och hörde klockorna slå. Sedan att hålla min man i handen hela vägen fram då han blev väldigt rörd av stunden, det kändes så bra att ha varandra och det hade känts otroligt fel att blanda in pappa i detta! Hur älskad han än är av mig...

Så enligt mig missar ni hela poängen med vigseln, för den är innan det hela börjar. Det är inget skådespel där det går ut på att visa upp sig vacker inför sina gäster och blivande maken, det är att tillsammans börja livet ihop som gifta.

Jag kan helt enkelt inte begripa varför man vill inte vill uppleva detta, för att det är "gulligt att bli ledd av sin pappa"? Jag tycker dessutom det ser ganska larvigt ut när 25-35åriga brudar som är vuxna sedan länge tar till pappa just vid bröllopet.

Vi hade en gästbok där gästerna skulle skriva sitt starkaste minne ihop med brudparet. Min moster skrev att det var när vi steg in tillsammans i kyrkan för kärleken lyste så om oss.

• Lakritsbåten

fin beskrivning! Då vet jag ju att det funkar med gemensam ingång också...

Ser en situation när jag inte skulle vilja ha brudöverlämning och det är om jag hade barn. Det skuller kännas som det var i fel ordning och framförallt löjligt.

Hemlig2009 skrev 2009-06-29 23:05:15 följande:
    Jag som gift kan säga att den finaste stunden på hela dagen var när vi stod tillsammans bakom kyrkdörrarna och hörde klockorna slå. Sedan att hålla min man i handen hela vägen fram då han blev väldigt rörd av stunden, det kändes så bra att ha varandra och det hade känts otroligt fel att blanda in pappa i detta! Hur älskad han än är av mig... Så enligt mig missar ni hela poängen med vigseln, för den är innan det hela börjar. Det är inget skådespel där det går ut på att visa upp sig vacker inför sina gäster och blivande maken, det är att tillsammans börja livet ihop som gifta. Jag kan helt enkelt inte begripa varför man vill inte vill uppleva detta, för att det är "gulligt att bli ledd av sin pappa"? Jag tycker dessutom det ser ganska larvigt ut när 25-35åriga brudar som är vuxna sedan länge tar till pappa just vid bröllopet.Vi hade en gästbok där gästerna skulle skriva sitt starkaste minne ihop med brudparet. Min moster skrev att det var när vi steg in tillsammans i kyrkan för kärleken lyste så om oss.
  • FruLjungberg

Hemlig2009: de bröllops jag varit på har pappan lämnat över men då har det bara varit jehovas vittnen bröllop och ej varit i kyrka.... har varit på två vanliga kyrkliga bröllop ena gick alla i en klump då de va dop samtidigt det ena blev hon ledd utav sin pappa....

men jag e bara 21 så jag e inte så gammal :P

• AlaM

När och på vilket sätt ska tärna + best man gå fram? Ska de sitta på första bänken och bara resa sig eller ska de stå där redan när ni börjar släppa in gästerna eller ska de gå in längs mittgången innan bröllopsmarchen och ni kommer?

Lakritsbåten skrev 2009-06-29 22:59:14 följande:
    Personligen kan jag lika gärna tänka mig att gå in själv med m2b med best man + tärna ståendes längst fram, OM det nu är ok för kyrkoherden och Sv kyrkan...
  • Aleta

Jippie!
    En brudöverlämningstråd, det var på tiden!

Seriöst så finns det många som (tro't eller ej) har väldigt mycket emot brudöverlämning. Det finns t ex denna arga facebookgrupp:
    www.facebook.com/group.php

Om man hittar en präst som går med på det så är det förmodligen inte alls en "modern" präst som vissa verkar tro utan troligare en som är "gammaldags" och tycker att kvinnor ska vara underordnade männen. Ett annat alternativ är att prästen kanske inte orkar bråka med bridezillor som bråkar och skriker om de inte får exakt som de vill.

Den enda gångerna när det är motiverat med överlämning i mitt tycke är som för en av tjejerna här på BT. De har ett ojämlikt förhållande, både hon och han lever så både till vardags och sexuellt och de står för det.
    Eller när man kommer från en kultur där det är tradition, det blir ju inte bättre rent symbolmässigt, men det krävs mer för att riva upp en gammal tradition.

Fundera allvarligt på vad det är ni väljer att göra när ni gör ett sådant val. Många tycker faktiskt att ni river ner generationers jämställdhetsarbete för en rosa Hollywooddröm.
    Jag vet att ni blir jättearga nu - ni vill, ni har alltid drömt om osv, men tänk på detta: Är det inte bättre att få veta hur kontroversiellt detta är innan bröllopet så att ni har en chans att ta ställning till det än efteråt när det är försent? Det är lätt att genomföra saker utan att tänka på konsekvenserna och innehåll ibland. Om jag hade gjort det och sedan hade fått veta detta i efterhand så hade mitt minne av dagen för alltid varit förstört.
    Hur ni än gör, så lycka till, men allt ni gör påverkar i slutänden andra. Väljer man dessutom att gifta sig i Svenska kyrkan så borde det vara självklart att följa deras rekommendationer.

Lakritsbåt, varför ska man lämna just området brudöverlämning när man kämpar för jämställdhet? För att somliga inte har funderat på innebörden och tycker att det är gulligt?
    Dessutom så har det inte varit tradition sedan 1300-talet och jag tror inte ens att det gjordes innan dess eftersom man vigdes på kyrktrappan. Vi borde istället vara oerhört stolta och värna om den svenska traditionen eftersom den visar på jämställdhet!

Lakritsbåten skrev 2009-06-29 22:36:55 följande:
    jag blir så trött på när det tjatas om jämställdhet i sådana här sammanhang. Prata om det när det eg betyder något typ varför alla "tjejleksaker" är rosa, är inriktade på hemmets skötsel, att kvinnor tjänar 80 % av männens lön etcetera. Eftersom det inte gjorts på minst 200 år i Sverige så är det väl inte någon som ens skulle tänka tanken på att det är med tvång...???
  • passionsblomman

Om det vore så att ingen jämställdhetsvrare brydde sig om anat än att kämpa mot just brudöverlämning, då lovar jag att ni inte hade varit så många som inte hade en aning om att det finns folk som tycker det är ett oskick.

Faktum är ju att det strävas på många områden för att komma vidare i fråga om jämställdhet mellan kvinnor och män.

Naturligtvis tycker de som verkligen vill ha mer förändring åt rätt håll, att det är gott och bra att vi i Sverige har en tradition som är att gå tillsammans brud och brudgum, och vill värna och bevara den fina symboliken.
    Den kan omöjligt missuppfattas eller feltolkas och den behöver inga alternativ för att vara personlig.
    Det är i sig helt unikt för just de två som stilla vandrar denna altargång fram-mer personligt än så blir det knappast.

• Energy

Jag hade aldrig kunnat gå in med min man för när han är nervös blir han hysterisk och hade gett mig en hjärtinfarkt.

Så min mamma skulle gå fram med mig, nått jag sett blivit ganska vanligt i Usa. Jag snodde många ideér från dom eftersom jag hade Amerikanska bröllop som tema. Men min mamma hann inte vara med under vigseln, inte heller min ena syster så min lillebror fick äran att vara min lugnande pelare. Han gick halva vägen med mig för sen slet jag åt mig kjolarna och nästan sprang fram. "Så typiskt dig" så gästerna efteråt.

Men jag tycker att vill man ha brudöverlämning har man det och vill man inte ha det så struntar man i det. Det ska ju stämma med ens drömmar den dagen så.

• anne på grönkulla

Sålänge man använder ord som "bli ledd av" och "överlämning" så finns man ju aktivt i den ojämställda patriarkaliska traditionen - så då kanske man inte ska förvånas om folk ser det så och reagerar därefter.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?