• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Hemlig2009

Bambi76 skrev 2009-06-30 11:59:47 följande:
    Jag kan bara svara för mig nu men den dagen jag och min BM gifter oss så kommer den underbaraste stunden på dagen vara när vi svarar JA till varandra i kyrkan.

Men det vet du ju inte än.

• Tess80

Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:52:26 följande:

Jag tycker att brudparet själva ska ta ställning till vad de vill symbolisera.
    Ja absolut! Och när vi gör det så accepterar ni den inte. Så varför ens fråga undrar jag då och "nöta" vidare?...det är det som gör att jag i min vildaste fantasi inte kan förstå.

Ni behöver inte få en förklaring eller förstå någonting (eller ooops, det gör ni ju inte iaf.) så därför behöver vi inte förklara oss någe mer till er överhuvud taget.
  • Bambi76

Jupps.. det vet jag eftersom att det kommer att vara den bästa stunden på dagen då han svarar ja till mig och jag svarar ja till honom det kommer att slå allt men jag lovar att återkomma om det när jag är gift

Hemlig2009 skrev 2009-06-30 12:00:50 följande:

Men det vet du ju inte än.
  • FruLjungberg

Alltså spårat ut lite här. Ville bara ha enkla svar på en enkel fråga inget ifrågasättande om jämställdhet och ägande osv...

• Bambi76

Tyvärr blir det så här i dessa trådar ...
    Jag tycker att ni ska göra som ni känner!
    jag kommer som sagt var att gå in tillsammans med mina tärnor och min blivande man kommer att stå vid altaret och vänta på mig så det är ju ett alternativ.. Men som sagt var så tycker jag att om ni vill att du ska gå in med din pappa så ska ni göra det!
    Lycka till med allt!

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:21:32 följande:
    Alltså spårat ut lite här. Ville bara ha enkla svar på en enkel fråga inget ifrågasättande om jämställdhet och ägande osv...
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-06-30 12:15:13 följande:
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:52:26 följande:
    Ja absolut! Och när vi gör det så accepterar ni den inte. Så varför ens fråga undrar jag då och "nöta" vidare?...det är det som gör att jag i min vildaste fantasi inte kan förstå.Ni behöver inte få en förklaring eller förstå någonting (eller ooops, det gör ni ju inte iaf.) så därför behöver vi inte förklara oss någe mer till er överhuvud taget.
    Jodå. Men ni säger att det betyder något helt annat. Att bara för att just NI (menar anhängar till brudöverlämningen rent allmänt, inte just du och din blivande) tycker att ni kan lägga en viss symbolik i brudöverlämning, så betyder det inte att alla ser samma symbolik som er. Svenska kyrkan som organisation ser brudöverlämning som ojämställt, och något som de starkt avråder ifrån. Fri vilja i all välmening, jag är oftast för att man ska få göra som man vill.

Men vissa saker HAR en inbyggd symbolik, den kan man inte ändra på hur gärna man än vill.

Och frågan som jag och många andra motståndare har är varför det är så viktigt att bli överlämnade TROTS den negativa symboliken? Och "jag tycker det är så fint när jag ser det på film", "jag och min pappa har ett så speciellt förhållande" och "vi vill inte ses förrän i kyrkan" är tyvärr argument som jag tycker väger extremt lätt jämfört med mer än hundra års jämställdhetsarbete m.m.

VARFÖR plocka in en symbol som är besudlad med kvinnors underlägsenhet gentemot män, faderns dominans över dottern som övergår till makens dominans etc. Den må i era ögon vara hur gullig tradition som helst, men det här ÄR symboliken, vare sig om ni tycker om det eller inte.
  • J D

Svar till TS: Jag ska självklart gå med min fästman nedför altargången. Det är ju honom jag ska gifta mig med. Förstår inte din fråga. Gå med pappa? Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man vilja göra det- om man inte skulle gifta sig med honom dvs?

• Panzerfaust
    Ore skrev 2009-06-30 15:29:25 följande:
    Men vissa saker HAR en inbyggd symbolik, den kan man inte ändra på hur gärna man än vill.
    Exakt, jag kan inte förstå hur någon kan misslyckas med att se brudövelämning som något annat än en kvinnoförtryckande och osvensk sed. Varför importera/ta tillbaka en sed som inte har något med svensk rit att göra?

Ska någon då kunna gå in till Horst Wessel Lied under svastikafanor och säga att "Symboliken är inte densamma för mig som den är för er"?

Brudöverlämning är ett hån mot människan man som kvinna.
  • FruLjungberg

Men tusa det var bara en fråga hur ni skall göra, har själv lekt med tanken om som JAG skrev innan har jag bara varit på ett bröllop där brudparet gick fram tillsammans. ALLA andra har varit fadern som går med sin dotter nerförgången. Har med sett att bägge föräldrarna gått med dottern ner.

Jag ser inget fel i det och inget förnderande. Jag älskar den traditionen att man inte skall ses och sova tsm innan bröllopet.. Man gör ju så mycket hår,klänning,smink osv. då vill man ju bygga upp förväntningar..

vill inte ha några påhopp det var bara en fråga....

• Tess80
    Ore skrev 2009-06-30 15:29:25 följande:
    Jodå. Men ni säger att det betyder något helt annat. Att bara för att just NI (menar anhängar till brudöverlämningen rent allmänt, inte just du och din blivande) tycker att ni kan lägga en viss symbolik i brudöverlämning, så betyder det inte att alla ser samma symbolik som er. Svenska kyrkan som organisation ser brudöverlämning som ojämställt, och något som de starkt avråder ifrån. Fri vilja i all välmening, jag är oftast för att man ska få göra som man vill. Men vissa saker HAR en inbyggd symbolik, den kan man inte ändra på hur gärna man än vill. Och frågan som jag och många andra motståndare har är varför det är så viktigt att bli överlämnade TROTS den negativa symboliken? Och "jag tycker det är så fint när jag ser det på film", "jag och min pappa har ett så speciellt förhållande" och "vi vill inte ses förrän i kyrkan" är tyvärr argument som jag tycker väger extremt lätt jämfört med mer än hundra års jämställdhetsarbete m.m. VARFÖR plocka in en symbol som är besudlad med kvinnors underlägsenhet gentemot män, faderns dominans över dottern som övergår till makens dominans etc. Den må i era ögon vara hur gullig tradition som helst, men det här ÄR symboliken, vare sig om ni tycker om det eller inte.
    Men vad är det nu... jag har redan sagt mitt...varför ens fortsätta när ni ändå inte förstår...det finns ingen mening med detta ju? Börjar bli lite väl tramsigt! Ni får tro vad ni vill, jag kunde inte bry mig mindre. När ni inte vill förstå så är det ju inte vårat fel. Så sluta nu.....det börjar bli tröttsamt *gäsp* Och dessutom så bryr jag mig inte om "jämstäldighetsarbete" (som ni borde ha förstått vid det här laget) kunde inte bli mer ointressant i detta sammanhang...

Det är bara att inse, att ni "motståndare" inte kommer att få det svar som ni är ute efter!
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?