• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Hemlig2009

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:46:15 följande:
    Agtiwi: det var ju aldrig frågan om att tycka lika. jag ville bara veta hur ni andra skulle göra.. eller förslag om någon annan ide.Om jag går med min son blir det då mer jämställd?

Nej, verkligen inte. Då är det ännu tydligare att männen styr över kvinnorna. Tom sönerna över sina mammor. För så var det ju, dog pappan så blev äldsta sonen "överhuvud" i familjen.

Nu var det nog inte svaret du önskade men så skulle jag tänka om jag såg det.

• J D

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:46:15 följande:
    Agtiwi: det var ju aldrig frågan om att tycka lika. jag ville bara veta hur ni andra skulle göra.. eller förslag om någon annan ide.Om jag går med min son blir det då mer jämställd?

Ja, du signalerar iaf inte ut att du byter ägare eftersom sonen antagligen inte varit din förmyndare- vilket alltid är lite bättre ur jämställdhetssynpunkt . Iofs vet jag inte om du har en dotter- isf varför ej gå med henne?

Sedan kan jag personligen tycka att det ser konstigt ut att gå med sitt barn nedför en gång som är tänkt för kärlekspar (eg ska ju inte ens syskon som är tärnor eller marskalker gå vid varandras sida nedför altargången under ett bröllop).

• Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 15:49:57 följande:
    Nej, det var inte din fråga. Men här strids det ju mer eller mindre för att de som är emot ska bli för och att de som är för ska bli emot, det var där jag menade att vi aldrig kommer tycka lika så då är det ingen idè att föra en sådan diskussion.

MulleNuh har ju faktiskt ändrat åsikt i frågan, så visst går det att tänka om.

• Bride in the city

Nä, det mest jämställda är nog om ni byter roller; kanske att din mamma går med brudgummen längs med altargången och att du istället står vid altaret och väntar? Nej, förlåt, det går ju inte heller om en kvinna väntar på en man - hm är inte det ett tecken på kvinnlig passivitet!!!!

Får en känsla att någonstans sitter en man och skrattar och tänker att det inte är kosntigt om kvinnor inte avancerar när de inte ägnar sig åt väsentligheter utan käbblar inbördes. Kan har han rätt, hm...

Jag tackar för mig i denna tråd, ha en härlig kväll alla!

• FruLjungberg

Styr män över kvinnor? herregud.. I mitt hushållstyr jag min gubbe ivarjefall. Haha nej.. skämtåsido..

Får se hur jag gör, min pappa kanske inte ens vill gå med mig.men är ju hans enda biologiska barn så.

• J D

agtiwi skrev 2009-06-30 15:49:57 följande:
    Nej, det var inte din fråga. Men här strids det ju mer eller mindre för att de som är emot ska bli för och att de som är för ska bli emot, det var där jag menade att vi aldrig kommer tycka lika så då är det ingen idè att föra en sådan diskussion.

Det finns ett flertal exempel på personer som upplysts om symboliken av brudöverlämning i denna typ av diskussioner och därefter ändrat sina beslut så alla är inte lika benfasta i sina åsikter vilket gör att det faktiskt är meningsfullt att fortsätta diskutera detta.

• J D

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:53:32 följande:
    Styr män över kvinnor? herregud.. I mitt hushållstyr jag min gubbe ivarjefall. Haha nej.. skämtåsido..Får se hur jag gör, min pappa kanske inte ens vill gå med mig.men är ju hans enda biologiska barn så.

Ja, herregud, jag styr mkt hellre över min man hemma än 500 män som ledare över ett internationellt företag. So much more power att få honom att plocka upp sina strumpor, I'd say...

• agtiwi

Alla måste inte tycka lika, och jag kommer ALDRIG ändra åsikt i frågan.
    Önskar TS lycka till oavsett beslut!
    Tack och god kväll från mig!

• J D

Bride in the city skrev 2009-06-30 15:53:06 följande:
    Nä, det mest jämställda är nog om ni byter roller; kanske att din mamma går med brudgummen längs med altargången och att du istället står vid altaret och väntar? Nej, förlåt, det går ju inte heller om en kvinna väntar på en man - hm är inte det ett tecken på kvinnlig passivitet!!!! Får en känsla att någonstans sitter en man och skrattar och tänker att det inte är kosntigt om kvinnor inte avancerar när de inte ägnar sig åt väsentligheter utan käbblar inbördes. Kan har han rätt, hm... Jag tackar för mig i denna tråd, ha en härlig kväll alla!

Ja, varför går inte fästmannens mamma ned för altargången med sonen? Har ni kanske utmanövrerat hennes betydelse ur era mäns liv- som motsatta könet lär hon väl åtminstone ha haft lika stor betydelse i männens liv som era pappor har haft för er?

Anledningen till att kvinnor inte avancerar är inte på grund av att de inte kan hålla ihop inbördes. Det är för att det är svårt att komma in när det står en mur i vägen. Finns mängder med kvinnliga nätverk och vänner i näringslivet- så varför kommer vi inte in i styrelserna? You tell me.

Jag tror dock inte att det kommer att försämra mina karriärmöjligheter att diskutera (för det är faktiskt en diskussion och inget käbbel bara för att kvinnor deltar- vilket annars är ett vanligt sätt att namnge kvinnors diskussioner för att förminska dem) några minuter med er här på BT. Jag behöver inte er support för att ta mig framåt såvitt jag vet- det hjälper mina kollegor mig med .

• FruLjungberg

Jag har bara ETT barn och det är en son. Har ett i magen men vet inte riktigt vad det är för något. alien eller inte:P

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?