• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Förra graviditeten åt jag mycket salt men den här gången blir jag jätteillamående av det även om det är gott just när jag äter det. Men jag blir så risig att jag har kommit fram till att det inte är värt det.

Själv tycker jag och har alltid tyckt att det verkar jättespännande med adoption och jag skulle gärna gå den vägen själv men det kanske är lätt för mig att säga i och för sig.

• sweetstreet

BS,
    haha! jag följer Helgas blogg! Hon med sonen Q. Han är förövrigt från Sydkorea. Samma land som jag själv!!!

Jag känner även till de som adopterat trots att de kunnat få biologiska barn. De hade tvås öner men adotperade sitt tredje barn som blev en liten flicka från indien. De tyckte att om de nu skulle ha fe barn så ville de hellre adoptera än att satsa på ytterligare ett biologiskt barn.

Jag har även vänner som hade svårigheter med barnverkstaden ett tag och de berättade för mig att om det inte skulle bli något "på egen hend" för dem så tänkte de gå direkt på adoption. De ville inte kämpa med IVFer etc på grund av flera orsaker, men framförallt för att det är så jobbigt mentalt och att man i det fallet inte är garanterad något barn i slutänden. Att man kan gå igenom allt "for nothing" och det ville de inte. Haha, sedan sa de att de mycket hellre ville ha en liten "mig" än att kämpa järnet för något som kasnke itne skulle bli verklighet. Och som ev skulle kunna kosta dem så mycket tårar att det liksom inte skulle kännas bra.
    Men de lyckades så småningom sjölva ändå så de har två barn nu. Den naturliga vägen. Ej IVF.
    Men jag kände mig ändå lite glad över att de tog mig som exempel på "lyckade adopterade" hahahahaha!!!!!

Mår du fortfarande lika illa BS???

• sweetstreet

Mugglan
    bläddrade lite bakåt och såg att du udnrade om bilbarnstol på engelska.
    kanske har du redan fått svar?
    men här i USA heter det iallafall car seat.

och det finns såklart för olika åldrar också.
    Baby och Toddler.
    olika vikt och olika längd på barnen kräver olika stolar precis som i Sverige.

• sweetstreet

Lappis,

förstår att det kan ta tid för din man att vänja sig vid tanken på samt acceptera att det kasnke inte blir ett biologiskt barn. Men tid har ni ju faktiskt.
    Men jag kan intyga att alla jag känner som adopterat känner helt annorlunda när de väl har fått sina barn. Kanske en klen tröst nu, men jag har förstått att det verkligen inte är så att man sdan går och funderar på detta med de egna generna etc etc....
    Till syvende och sist är ju ändå alla barn sina helt egna personer. Unika varelser!
    Och det är inte ens så att man behöver vara lik sina föräldrar bara för att man delar gener med dem. inte alls faktiskt. varken till utseende eller personlighet.
    Om detta nu är någon tröst alls för maken??

Om ni bestämmer er för Asien så kommer ju ändå det barnet att ha likannde drag som du ju!
    om detta ev känns viktigt.

• sweetstreet

Mrs B,
    trist med rappoerten. När ska den vara färdig då? Dead line nu i sommar redan eller i höst??

• Telis

EA, när jag har fått progesteron har jag också fått ett datum då jag ska ta ett graviditetstest. Vid negativt resultat skulle jag sluta med proggisarna, vid plus fortsätta ett tag till. Men jag har för mig att Nenne och Lappis har fått instruktioner om att sluta vid testdatum oavsett om det blir plus eller minus.

Så jag skulle nog säga att du kan sluta runt BIM eller ÄL+14, då borde ett ägg ha hunnit fästa ordentligt. Jag tror att progesteronet är som allra viktigast när ägger fäster, mellan ÄL och BIM alltså.

• viktualia

EA&MJ skrev 2009-06-29 17:25:09 följande:

Vickan-det funkar inte att suga på citroner som Telis fick råd om eller äta något salt??
    Jag är allergisk mot citrusfrukter, så det lär jag inte testa. Idag har jag knaprat smörgåsrån i småbitar hela dagen på jobbet - funkade strålande! Hade mina seaband på mig också. Nu har jag bestämt mig för att klara mig utan de där banden ett tag.. handlederna måste nog vila lite. Mår urkans och siktar just nu på onsdag = då har jag gått längre i den här graviditeten än i de tidigare. Och precis som nån skrev - illamåendet är helt klart ett tecken på att jag är "mer" gravid än tidigare... men glädjas åt detta.. hm.. näe det dröjer nog ett tag till...
  • Telis

Brrr, jag skulle inte ha sagt något imorse om att jag inte mådde illa längre. Fy tusan, vad det var svårt att få ner middagen idag utan att den kom upp igen.

• viktualia

Stackars Telisgumman!!! Själv mår jag helt ok när jag väl sätter igång att äta. Alltså ingen idé att sluta äta.. fniss..

• sweetstreet

Å men himmel! Jag trro jag glömt att gratta Vickan!!!!!!!!
    så trots den stora förseeeenigen...
    ...Här Vickan kommer min grattisfanfar!!!!!

Tutiluuuuutiluttanlej tjohej! GRATTIS!!!!!!
    Nu hoppas jag så in i bomben att detta lilla pyre stannar kvar!!!!

Svar på tråden Livets stora och små frågor