• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Lapinette, ja själv har jag ju ingen aning, det är ju bara vad hon skriver i sin blogg men hon verkar väldigt påläst så jag kan nog tro att det stämmer det hon skriver.

Telis, man har ju alltid vetat att kejsarsnitt ökar risken för en del andra saker så som lunginflammation eftersom inte vattnet pressas ur lungorna på samma sätt osv men nu verkar det finnas nya orsaker då. Ändå går det ju bra för de flesta barn som föds med snitt. Jaja, själv vill jag ju inte bli uppskuren så jag får nog stå ut på det gamla vanliga sättet trots allt.

• Oupsie

Mmm, det är väl det. Allt är dyrt om man ska göra det privat . Men det är verkligen tråkigt att det ska behöva vara så långa väntetider inom landstingen.

Jag ska kolla vad det står i papperna som vi fick till kontantkorten men jag har dem nerpackade i en väska just nu och orkar inte ta upp dem (mitt i natten ). Men jag har för mig att han i affären sa att de fungerar i 90 dagar, därefter är telefonnumret vilande i 100 dagar. Under de hundra dagarna kan man inte ringa till det numret. Men om man fyller på kortet under de 100 dagarna så börjar det fungera igen.

• BrudSommar2006

Telis, jag hade önskat att det bara tar 10 sekunder om man säger att man aldrig varit i närheten av droger och knappt dricker men min erfarenhet av två inskrivningar säger mig att man i alla fall ska ta sig igenom de där fåniga formulären och lyssna på BMs prat!

• Telis

Oupsie, gå och lägg dig istället, det är ingen brådska.

• Oupsie

Jag trodde att det var mest flickor som adopterades. Men det är kanske för att det har varit vanligt att folk adopterat från Kina. Tre andra par som jag känner som har adopterat har alla tre en pojke och en flicka. Dessutom har jag för mig att syskonen faktiskt är biologiska syskon.

• BrudSommar2006

Åh, vad mysigt för stackars små syskon att få adopteras tillsammans!

• Oupsie

Ja, jag ska nog gå och lägga mig. Hade tänkt vänta på att mannen skulle komma hem men jag börjar bli trött nu...

Skulle ni också till Kalifornien Telis?

• muggles

Telis: klart jag litar på dig! Jag trodde bara att eftersom BS bott i Skottland så kanske hon kunde... Men tack!
    Det var väldigt många "kan" och och "tror". Dessutom har jag en aversion mot artiklar som skriver om sådana här upptäckter men inte nämner procentsatser el ngt. Hur många fler barn (som fötts med kejsarsnitt) fick diabetes tex? Var det 1 av 10 000 el 1 av 100 000? Det gör rätt stor skillnad...
    Sjukvården i Sverige är väldigt negativ till kejsarsnitt så de är säkert jätteglada över en sådan här upptäckt

• muggles

Telis: jag tyckte inte det tog såå himla lång tid - 30 min kanske? Det beror säkert på BM, vad hon vill ta upp. Jag tyckte det var trevligt att maken var med första ggn för att BM skulle träffa honom också men sedan gick jag oftast själv. Tyckte inte det var värt för honom att ta ledigt fr jobbet för att gå dit och mäta - förutom när vi mätte hjärtljud första ggn...

• muggles

Jag har BIS idag tror jag men har inte sett ngt än. Fast det kanske var det som kom i fredags ist? Jag tror att jag har BIM på fredag el så så pms-känningarna kommer väl snart.
    Sedan har jag faktiskt haft dragningar i ligamenten men de är ganska svaga så jag tror att det är inbillning bara för att ni tjatade om nidis i fredags. Svårt att styra in hjärnan på rätt spår

Svar på tråden Livets stora och små frågor