• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • viktualia

tokego - den här starten på graviditet skiljer sig från de två tidigare. jag har verkligen drabbats av lågintensivt, tröttsamt illamående.... shit vad handlingsförlamad man kan bli.... seabanden funkar - men är det vettigt att ha på sig dem hela tiden?!?!?

• Ore

Vickan: Jag hade seabands på mig så gott som hela tiden medan jag var illamående (inte nattetid). Kanske litet avslöjande nu när det är så varmt, dock Även om de inte tog bort allt illamående, så tog de bort det värsta och gjorde det möjlighet att fungera vettigt på jobbet.

Hoppas för övrigt på att illamåendet är ett tecken på att pyret i magen borrar in sig för att stanna ett ba tag framöver

• viktualia

Ore - där sätter du fingret på ett problem.. jappp..... hur ska jag klara mig på jobbet?!?!? hm...få se hur illa det är imorgon.. men just nu mår jag pyton....

... och visst är detta ett tecken på graviditet... men är det inte hemskt onödigt att något så positivt som graviditet ska vara omgärdat av så mycket negativa krämpor...

... plus att jag nojjar över hur jag ska palla busspendlingen....

• BrudSommar2006

Vickan, jag lider med dig! Har ju gått runt med hundpåse i fickan som spypåse på jobbet men har inte behövt använda den tack och lov, detta trots lergigan-knaprande.

Sista veckan innan semestern kommer nu och jag har massor att göra, suck. Betyder minskad BT-tid antagligen.

• BrudSommar2006

Vickan, vad roligt att bröllopet blev så lyckat!

Det låter ju onekligen positivt att den här graviditeten känns annorlunda. Fast visst håller jag med, varför ska någonting så positivt vara omgärdat av alla dessa negativa krämpor!

• viktualia

Brudsommar - och jag lider med dig. Själv har jag hittills inte spytt, känner mig bara illamående a la äcklig baksmälla... Läser man på nätet så tröstas man med att det oftast går över efter tre månader.. ingen större tröst....

Mer ego - har tagit mig förbi tidpunkten för missfall nr 2. nr 1 kom på dag 43 och det blir på onsdag den här gången. Läbbans.

• Ore

Du har min sympati, jag är helt övertygad om att det måste vara dubbelt så hemskt att må illa i denna värmen... (samma gäller även Telis och BS, era stackare...)

Är det långt kvar till semestern? (Nedräkning i jobbigheten gör ju att det känns litet mer överkomligt även om det egentligen är precis lika illa den specifika dagen)

Går ju att prova någon tablett också. Antingen Postafen eller Lerpigin (???). Den största anledningen till att jag inte provade tabletter var att sea bands hade en märkbar, om än inte superbra, effekt på mig samt att jag kör bil till och från jobbet... Vet att det iaf tidigare varit varningstriangel på Postafen.

• viktualia

Ore - jag ska jobba två veckor till innan jag går på semester. Har bara en semestervecka färdigplanerad... en vecka ute i skogen... kan ju bli intressant.. ehum....

Har sådana där tabletter hemma.. kanske får bära runt på dem så att jag känner mig tryggare...

• Ore

Då är det alltså tio jobbdagar, totalt 20 bussresor att klara av Kanske bäst att ha möjlighet till vila och horisontalläge en del av semestern. Det hade också ganska bra effekt på illamåendet, tyckte jag. Eller så tyckte jag bara det var trevligare

Det kan nog vara en bra idé att ha med sig tabletter, ifall det blir riktigt illa. Allra bäst är ju att testa, så vet du om det hjälper eller inte. Äta regelbundet ska också vara bra för illamåendet, även om det känns väldigt motigt att äta när man mår illa så mådde i alla fall inte jag sämre av att äta (utom när jag åt falukorv...)

Fortsättning av mitt ego-problem klänning: Köpte den vinröda klänningen som inte fanns på bubbleroom efter att jag beställt den, till ett högre pris på Nelly. Nu försvann den snabbt som attan från den hemsidan också, och loggar jag in på min sida står det "avvaktande order". Jag hoppas att det bara beror på att det är helg, och ingen jobbar... Men jag är litet orolig, vill helst inte ge mig ut och shoppa klänning i all hast, när jag är irriterad över att den klänningen jag ville ha inte gick att få tag på (inte de bästa förutsättningarna för att hitta en klänning direkt...)

Svar på tråden Livets stora och små frågor