• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Snorkfröken77

Lappis - attans, hade hoppats på det, ingen feber, bara förkyld. antingen har jag ingen ÄL denna månad eller så är kroppen skvatt galen.

• Lapinette

Mrs B - det blir säkert jättebra men jag förstår hur du känner då jag själv är så jäkla planeringsfixerad.

• Tinga

Sweet ? jo, du har ju egentligen rätt i det att man ?luras? en del som förälder. Helt schysst känns det ju inte alla gånger, men det är ju för barnens bästa (för det mesta, åtminstone ). Söt historia om tandfén! När min pappa skulle mata Piff för länge sen (på den tiden han fortfarande åt med sked?) var man ibland tvungen att ta fruktpuré på spetsen av skeden, för att han skulle ta in den i munnen, och pappa tyckte att det var hemskt fult att göra så (det var ju huvudsakligen ?middagspuré? på skeden).

AM ? jag är en av dem som skrivit kommentarer på ett block på jobbet och jag tror att Piggelin också gör så ibland. De enda ?kollegor? jag har för tillfället är ju Piff & Puff, så just nu är det ofarligt. Kram till dig i deppträsket.

Vickan ? läskigt spännande kanske man kan säga?

Snaily ? nej, den närlingslösning våra killar får smakar ungefär som välling, så smaken är inget problem. Däremot fick de särskild ersättning på den tiden det begav sig, pga förmodad mjölkproteinallergi hos Piff, och den både smakade och luktade illa; som hö ungefär. Fast Piff & Puff åt det lika bra/ lika illa som bröstmjölk, så det verkar inte ha gjort någon skillnad för dem.

Hoppas att du inte fått alltför mycket ?nattarbete? under den här beredskapsperioden, för det är ju trist att börja semestern helt utschasad. Fast Korven lär väl hålla er igång! Våra semesterplaner består av bilsemester på Englands sydkust och i Normandie, och så ska vi flytta till vårt hus. Lite avkoppling först och sen hårt jobb, alltså.

Passion ? låter som en jobbig dag igår, men nu är det ju en ny och jag hoppas att den blir bättre. Kram!

• Ore

AM: Japp, sitter och antecknar vad jag ska svara när jag läser många sidor.

Passionsblomman: KRAM till dig, du verkar behöva en...

Vickan: Litet spännande...

BS: Usch, tandborstningsillamående... Djup sympati, så illa däran var inte jag. Era semesterplaner låter trevliga, hoppas att du och maken får litet tid att hitta på något själva också (inte bara nattetid då )

Semesterplaner: Mina är obefintliga. Husbygge, kanske storstädning av lägenheten (läs: sortera och släng), leta barnvagn, kanske en sväng till Ullared och köpa på mig massa bebisgrejer...

Funderar också på vart EA tagit vägen...?
    Och Frullan!!!

Snorkfröken: Aha, pärlor, diamanter och handväskor tillhör mina intressen också, helt klart Förstår varför du valde det som alias. Måste erkänna att jag är litet borta på Mumin-trollen, men min kollega köpte hela sagosamlingen till sina barn på Helsingfors flygplats i helgen, hon rekommenderade dem varmt! Så det blir kanske så småningom...

Hmm, den där FL-tråden verkade inget vidare. Måste erkänna att jag också går in på FL ibland, men jag håller mig till att luska runt litet bland "Inhandla/Preparera" under Gravid, och så läser jag Känsliga ämnen för att det är så jäkla underhållande ibland...

Övrigt: var hos BM i morse, allt verkade bra - även mitt järnvärde (132). Fast trött är jag fortfarande, men det kanske ska vara så... Bebisens hjärtljud - jag tyckte mätaren hoppade mellan 138-160 hela tiden, hon skrev 145 som något slags snitt. Så pojke enligt den teorin, eller?

• passionsblomman

Tack hörni för kramar!

Jag bölade nog ur mig en del av det där som liksom svämmar över i mig just nu, så lite bättre är det idag. Fast jag mår illa...

Men fy vad jag rök ihop med sambon och vad jobbigt det är.
    Tänk om HAN kunde fatta det självklara i en kram lika bra som ni...

Den där fl-tråden kändes inte så rolig precis.

Järnkaminen: Om du har sådana smärtor tycker jag du ska gå till gyn för en grundlig undersökning. Endometrios tänker jag också, precis som Nenne, men det kan ju inte vi veta. Gå dit nu innan alla går på semestrar!

• Mrs  B

Lappis
    Här är en planeringsnörd till.....
    Frustrerande ja, men det gäller att kunna tänka sig andra alternativ också.

Jag använder mig av Post-it-lappar för att komma ihåg det jag ska kommentera annars minns jag inget....

Tinga
    Har det blivit mjölkallergi för Piff eller????
    Malte har börjat matvägra igen och fast det inte går att jämföra med ert så är jag redan ruskigt trött på det. All mat åker ner på golvet, han kniper igen munnen och skakar på huvudet. Trist!!!

• Lapinette

Tinga - hur går det med semesterplanerna? Är grymt nyfiken på vad det blir för stopp (har ju själv börjat tittat på södra England + Bretagen).

• Frejis

Mrs B - jag är också den typen som vill boka allt och ha en perfekt planering på alla saker som vi ska göra, men man klarar sig faktiskt förvånansvärt bra även om man inte har bokat i förväg. Vi reste lite på det sättet i Italien och Kreta och det var faktiskt skönt.
    Men det går ju faktiskt att kompromissa, man kan boka något (kan kännas tryggt i början av resan) och låta resten stå obokat.

TInga - hur lång semester ska ni ha? Tycker att det låter härligt med er bilsemester och att Piff och Puff redan är med och reser. Hoppas att de fortsätter med de nya goda matvanorna

• nennesjuttioåtta

passionsblomman
    ja du behöver sannerligen också en kram!!!!! Hur mår du? (ej att blanda ihop med "hur går det?" som mina vänner börjat säga istället )

semester... en vecka i fjällen, några dagar i fäbon och resten hemma med lite husfix och piff!!! Längtar som satan!!!

• Mrs  B

Ore
    Troligt en pojke men gränsfall till en flicka.
    (min tolkning)

Svar på tråden Livets stora och små frågor