• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • BrudSommar2006

Grus- och leradiet, isch! Fast det rensar väl magen bra kanske?

Blivande, nej, inte så illamående som sist alls ännu, klarar mig bra på en Lergigan per dygn eller så. Om fem dagar ska jag göra en ordentlig jämförelse för det var då jag blev inlagd förra gången! Antingen är det en kille eller så har något gått snett är väl mina tankar just nu...

Ni då, håller ni humöret uppe fortfarande efter det positiva beskedet om simmarna? Vilken historia!

• Blivande fru L

Hej hej! Det är rätt bra med mig. Faller ner i depphålet nu och då men lyckas också ta mig upp därifrån med hjälp av min fina make.

Förstår precis EA:s rädsla för att träffa vänner som nyss gift sig, jag bara väntar på att nästa kompis ska outa sin graviditet. Nu har det gått två månader sedan besöket på IVF-kliniken där det visade sig att simmarna trots allt simmar. Inget reslutat ännu, dock. Vi har ju tid på sjukhuset som vi fick remiss till i augusti, det känns skönt att veta att det händer något senast då. Hur det går vet man ju aldrig.

• Blivande fru L

Ja, historien om simmarna är verkligen något att berätta för barnbarnen! Men då måste man ju få barn först...

• BrudSommar2006

Blivande, men vad bra att det händer något i augusti om ni inte lyckats få till det tills dess. Hoppas så klart att ni inte kommer att behöva den!

• Blivande fru L

Tack BS, det hoppas jag också!

• _koko_

snaily - vaginos ska du ha antibiotika mot, bums till gyn!

Får kommentera mer i morgon, nu måste jag sova. Har lite 'mensvärk' och undrar vad kroppen pysslar med.

• Tinga

Frejis ? åh, vad jag håller tummarna för att du får vara gravid många veckor till! Hoppas verkligen att myomet kan ?hållas i schack?, så att lilla tjejen i magen slipper komma alltför tidigt. Jag önskar ingen annan att behöva gå igenom en lång tid på neo, så som vi gjorde.

Cicci ? grattis till bebis och snabb förlossning! Skönt att väntan är över, gissar jag! På namnfronten gissar jag på Oscaria!

BS ? jag sällar mig till kören som föreslår att du ska ta upp din förlossningsrädsla i god tid inför förlossningen, så finns det ju faktiskt hjälp att få. Kram!

• Tinga

Tack för att ni troget fortsätter peppa mig i matproblematiken!

Anledningarna till att sätta sond är egentligen flera. En är att man då verkligen kan pressa i dem (för det gäller båda) en massa mat. En annan är att om de växer bättre ett tag så minskar pressen på oss att få dem att äta och för dem minskar pressen att äta. Därmed skulle man kunna minska den spänning som läkaren tror finns mellan maken och mig och våra barn, och som hon tror är anledningen till att de inte äter.

Med anledning av att hon tror att det finns en spänning mellan oss är det ju jävligt svårt att inte skuldbelägga sig själv. Sen vet jag ju att de var krångliga med maten redan som pyttebebisar, så jag vet egentligen inte när den här spänningen skulle ha uppstått och vad den isåfall beror på. De har nämligen _aldrig_ ätit bättre när någon annan matat dem, och det tycker jag att de borde ha gjort isåfall.

Sen vet jag inte vad som har hänt, för efter läkarbesöket igår lunch har Puff ätit som en häst, _varje_ mål. Vet inte om det var hotet om sond som fick honom att sätta fart. Han, som tidigare max ätit 3/4 burk, klämmer nu glatt en hel burk och därefter drar han i sig 70-80 ml välling på typ en halv minut. Och han gapar bra i princip hela tiden! Vet verkligen inte vad som hänt, men jag ber till högre makter att det ska fortsätta så här, för då kan han omöjligtvis behöva någon sond. Självklart ska man inte dra för stora växlar på bara drygt ett dygns bra ätande, men hoppas gör man ju (precis på samma sätt som ni som försökt bli gravida länge, så hoppas jag varje gång Piff eller Puff visar tendens till bättre ätande att det ska vara något som består).

Piff är ju däremot ett riktigt sorgebarn. Idag har han totalt ätit 450 ml välling på hela dagen. Fortsätter han så här blir det väl sond tidigare än om två veckor...

• fru AM

Hej Tinga! Jag läste ditt inlägg från imorse (eller var det igår?) om att P&P:s vikt ännu inte går åt rätt håll. Jag lider med dig! Kram!

Jag kom också att tänka på en artikel fr senaste Vi Föräldrar om en matterapimottagning på Drottning Silvias Barnsjukhus (i Göteborg) - Smaskarna kallas mottagningen. Nu är ju Göteborg en bit bort för dig - men atikeln kan ju vara intressant att läsa ändå. Alltså: Vi Föräldrar nr 7 (det som är ute nu tror jag), s68ff.

Hur gamla är det killarna är nu och vad är deras senaste vikter (och längder)?

• snaily

Här var det full fart ikväll!

Blivande fru L, hej och tack för input!

Blivande fru L och koko - är en misstänkt vaginos något man kan gå till en BM med tror ni? Finns ingen gyn i närheten, knappt ngn BM heller för den delen... alternativet är väl att gå direkt till apoteket men vill helst inte det...

Koko, hoppas du mår bättre imorgon!

Svar på tråden Livets stora och små frågor