• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Lapinette

kokisen - vad mysigt det låter (vill också ha trädgård)! Känner mig som en trotsig unge idag. VILL också sola, VILL också ha trädgård MEN VILL INTE ha mens!

• Fru E

Koko-gröna körsbärstomater???? Jag trodde de antingen var röda eller gula.....Är det den som heter Grön Zebra på din länk?? Den har jag inte sett innan...

Lappis-du kan få njuta i min lilla täppa om du vill så kan vi dricka skumpa tillsammans nu när maken ändå går på penicillin

Maken blir ändå röd som en kräfta av solen så han är inte så avis på mig som kan sitta ute

• Fru E

Koko-nu blev jag lite avundsjuk på dina gröna tomater.......men känns lite sent att driva upp nya nu och jag har redan fler än jag kan plantera ut, attans!

• _koko_

EA - Shhh, säg inget till maken, men det är få antibiotikasorter som man inte får dricka alkohol samtidigt med, och vanligt penicillin är inte en av dem! Däremot kanske man inte är så sugen när man är sjuk förstås.

Lappis - Ja, det är mysigt faktiskt, helt klart. Men en hel del underhåll också, inte bara myspys som det kan låta ibland.

EA - Minns faktiskt inte vad de gröna tomaterna heter (har bara odlat dem ett år), men jag TROR inte det är samma sort som på länken...

• BrudSommar2006

Jag är mer för blommor än andra odlingar men tycker att det är så trist att allt kommer upp lagom till semestern och sedan har vi ingen som vattnar så allt bara dör. Det enda ätbara vi har i vår trädgård som kommer upp varje år är smultronplantor och rabarber. Längre ner på tomten finns hallonsnår men har aldrig sett ett enda hallon på dem, tror att det är för skuggigt. Förra året försökte vi oss på morötter men det blev inte något alls av dem. Skulle gärna ha rödbetor och potatis. Har provat perenn lavendel och basilika men inte kom de upp igen.

• Lapinette

Och jag har murgröna och en kaprifol som överlever vintern på min balkong . Vi får se jag orkar ta tag i balkongen nu i helgen men mest troligt är det att jag lägger trägolv och planterar nästa helg som är lite längre. Den här helgen vill jag bara ut och njuuuuuta!

• _koko_

BS - Åh, jag har ett foto nånstans på de morötter jag sådde första året, måste nästan leta reda på det och skicka till galleriet... De är helt sanslöst missbildade!!!

En konstig grej jag lärde mig den hårda vägen är att sallad inte gror om det är över 20 grader i jorden! Står på påsen, men inte läste jag det...

• _koko_

EA - Jag är alltid avundsjuk på sånt andra odlar, men man kan ju inte ha allt i sin egen trädgård... Det är bara att svinga sig över staketet till grannen någon sen kväll när de sover och skörda, och sen är det bara att skylla på rådjuren och hararna.

• Ore

Rabarber, åååååh! *skriver upp på listan att det måste finnas i min framtida trädgård*

BS: Iris verkar vara en ruskigt viljestark liten tjej. Om du inte kan lyfta henne längre, kanske du kan prova att "vänta ut henne" utan att ge henne för mycket uppmärksamhet. Börjar hon bete sig illa så sätter du dig en bit bort och struntar i henne, tills hon uppför sig bättre. Vet att min mamma använt det när vi var små, och det har inte gett oss några traumatiska minnen och jag och mina syskon är ganska välartade, tycker vi själva

Som du säger så är det nog ingen bra idé med lockande, för det leder nog bara till att man måste locka med mer och mer för varje gång...

Kanske värt att ha med en väska med en bra bok, och gärna något att sitta på också, i början Ifall det tar lång tid...

Min systerdotters ilskeutbrott är numera sällan mer än 5 minuter långa, innan man kan resonera med henne igen... Innan kunde de vara lätt över en halvtimma...

• Fru E

BS-potatis kan ni odla i en stor hink bara och tomater i en kruka . Vi brukar be våra grannar att vattna när vi är borta så hjälps vi åt lite, är jättebra!

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare