• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • nennesjuttioåtta

hallå eller! Idag är det vårdagjämning!

• Ore

Tack för tipset om Postafen Frejis, litet svårt att hålla sig från att köra bil bara... Är beroende av bilen för att ta mig till och från jobbet. Men blir det överjäkligt någon kväll så kan jag ju ta någon...

Hittills har jag inte stött på något som gjort mig mer illamående, dock. Illamåendet bara "är där", kan man säga. Kan äta normalt, inte världens bästa aptit när man är illamående men man behöver ju mat, och med litet vilja går det rätt så bra.

• _koko_

frejis - Ja, jag tycker den är skitbra faktiskt. I den vi har häller man först i vätskan, sedan mjöl etc och sist jäst (enklast med torrjäst), sen sköter den resten! Det tar rätt lång tid (3h från start till färdig limpa), men man behöver ju inte lyfta ett finger under tiden.
    Har gjort vita bröd, grova bröd, bröd med frön och nötter, pizzadeg samt kanelbullsdeg än så länge, och allt har blivit jättebra! Enda nackdelen är nog att jag äter onyttigare när det finns hembakat mjukt bröd (annars äter jag ju bara knäckebröd). Och förstås att maskinen tar stor plats - nästan som en liten micro.
    Gillar man själva bakningsdelen är väl inte bakmaskin ett klockrent alternativt, men om det är att kunna njuta av hembakat som är det viktiga rekommenderar jag den verkligen!

ore/frejis - Hoppas era illamåenden går över snart!

• Lapinette

Drömmer mig tillbaka till när jag var ung och jobbade på bank. Min chef tog ofta med sig hembakt bröd (gjord i bakmaskin) på våra måndagsmöten ... mmmm fortfarande varmt med knaprigt goda kanter.

• fru AM

Och jag tänker på när jag och ex-ex-sambon hade bakmaskin i början av nittiotalet. Där hällde men torrjästen underst, packade mjölet ovanpå och hälde sist i vätskan. Lät den baka förtidsinställt över natten. Med det resultatet att vi vaknade till en halv dags rengöring av köket då degen oftast jäste över och kröp ner på bänkskiva och golv ...

• _koko_

Hihi, Lappis minne känns mer positivt än AMs. Vi har den i källaren när vi ställer timerna på den. Den låter inte så jättemycket, men piper flera gånger under processen, och det kan man inte stänga av!

Nu är lunchen avklarad, sonen sover och sambon målar i garaget, kanske skulle ta och jobba lite igen?

• Lapinette

AM - han bakade också över natten och eftersom det var min chef och vi inte var tillsammans så slapp jag "kletet".

• _koko_

Hmmmm, lappis, det tolkade min nenne-hjärna på ett heeelt annat sätt!
    Vår maskin har hur som helst bara kladda en gång, och det var när jag inte orkade räkna om bullreceptet så jag visste att jag hade i lite mer än vad som får plats... Annars är det i princip bara att skölja ur behållaren när man tagit ur brödet.

Var är alla, firar fredag redan? Bara för att jag har tid att sitta här...

• Lapinette

Hmmm... sitter här och gör tråksaker och tycker att klockan går jäkligt sakta .

• _koko_

Vad ska du äta ikväll då, lappis? Är ju även jag alltid hungrig (eller sugen egentligen) och vill ha inspiration.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare