• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • Izzie

Åh, har varit så i valet och kvalet om jag skulle ta med Matilda till babysimmet idag eller inte. Hon blev lite förkyl igår och jag vet inte om babysimmet kanske förvärrar situationen?

Ska till Göteborg imorgon för att hälsa på några kompisar från studietiden. Har inte sett dom sen mitt bröllop för 2,5 år sedan och jag vill ju inte att M ska bli sämre så vi tvingas ställa in... Ska bli så kul att se dom!

• muggles

Izzie: jag tror inte babysimmet förvärrar förkylningen. Nr 3 syftade på att det finns 5 härskartekniker definierade av en (kvinnlig) professor och osynliggörande ligger nr 3 på listan. Jag googlade snabbt "härskarteknik" och fick upp listan.

När det gäller härskartekniker så tror jag att har man aldrig råkat ut för det så tror man att de inte finns Men när man råkar ut för det så känns det definitivt inte bra i magen och då kan man börja analysera vad som är fel.

Japp det är män jag jobbar med men jag håller inte med om att kvinnor snackar mer skit. För mig som jobbar med män är det tydligt att de snackar precis lika mkt skit men de kanske uttrycker sig annorlunda. Jag tycker det är väldigt personbundet (dvs inte könsbundet) hur konflikträdd man är - är man konflikträdd så snackar man ofta mkt skit för man får inte ur sig frustrationen på rätt person.

Feministen har talat...

• muggles

AM: usch vad hemskt att båda är borta. Jag förstår precis vad du menar med att sörja att de inte längre är en del av ens liv.

• fru AM

Hej Muggles: Jag ville bara ge ett perspektiv på sorg och hur den kan te sig efter några år. Hoppas det inte kändes som om jag "kapade" din sorg ...?

Det är faktiskt helt sjukt - jag och min två år äldre bror är de två äldsta i familjen (nu räknar jag bort sidospåren morbröderna som vi inte har mkt kontakt med) - mormor, farmor, farfar, morfar = alla borta. Man känner sig onekligen lite gammal ... redan.

• fru AM

För att prata om något roligare: Om en kvart ska jag svischa iväg på tjejmiddag. Ikväll blir det också syjunta! Eller snarare virkjunta. JAg ska börja på en gallerfilt - dock inte till bebisen utan en större till Livia. Gallerfilt är nämligen det bästa man kan sova under. Perfekt temperatur jämt!

Kul att träffa tjejerna också - det var nog ett halvår sedan vi sågs allihop.

• Lapinette

Maken är den äldsta mannen i sin familj. När vi är där på släktmiddagar etc är det bara kvinnor + maken + yngre bror. Farfar, morfar, pappa etc har gått bort. Farmor, mormor, moster, faster, mamma lever.

• Frejis

A M - Stor styrkeram!

Muggles - professorn heter Berit Ås och kommer från Norge. Har även sett en film som visar hur härskartekniker kan se ut i verkligheten.

Cicci - jag hoppas verkligen att det löser sig för er på ett eller annat sätt. Min erfarenhet är att nästan allt blir så mycket svårare när man har olika bakgrund och personligheter. På något sätt blir det att man inte talar "samma" språk, bråkar annorlunda, etc. Det skulle kanske vara bra att få hjälp utifrån, någon som är riktigt proffsig och vet vad hon/han gör, ställer de rätta frågorna och får att tänka till. Kram!

Och du har helt rätt att jobba kan man göra resten av livet medan barn får man bara när man kan

Kängu - hm, å andra sidan "sparar" man det roliga till senare. Trösttanke, jag vet...

• Fru E

Frejis-skulle dock saga att skaffa barn ar roligare an att jobba

• kängu

Frejis- jo så försöker jag också tänka Plus att man inte behöver vara lika stressad att söka jobb utan kan göra det under tiden man är mammaledig.

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare