• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • kängu

Frejis, känner igen känslan av ambivalens från då jag blev gravid och insåg att jag inte skulle hinna börja jobba. Det släppte efter ett tag för mig men fortfarande kan jag bli avundsjuk på klassisar som går på intervjuer och som får sätta igång och börja jobba i juni.

• FruCicci

Frejis jag känner igen det jag med. Fast mer från i somras! Oj oj oj vilken ångest!
    Jobba kan man göra hela livet, men barn kan man inte få hela livet och barn är dessutom livets godaste ting, enligt mig....

BF lista, vad kul!

Jag har BF 9 juni

Kängu, log när jag såg 21 juni, det är Victors 2 års dag!

EA, vi bytte några ord i går, men det är infekterat fortfarande. Jag känner dock att vi älskar varandra och att vi båda vill att det ska fungera, men vi är väldigt olika som personer och har olika bakgrund, så vi behöver en utomstående som lär oss hur vi ska kunna lyssna och förstå varandra olikheter, detta kommer vi ta tag i när det hela har lagt sig lite.
    Skulle det inte funka, så får man ta det då, jag är okej med vad utfallet än blir just nu.

Mugglan, skönt att din mamma har sörjt redan, så var det med min pappa när farmor dog, han var ju ledsen, men när de är gamla och sjuka så tror jag man ställer in sig på att det kan komma att hända inom en snar framtid, det är ju värre när yngre föräldrar eller farföräldrar går bort, om farmor hade varit 60 år liksom.
    Det är som min moster som har fått skelett cancer, hon är 70 år, det känns för tidigt, hon har ju iaf 10-15 år kvar innan jag tycker hon ska dansa vidare på gröna ängar...
    KRAM

Ag städhjälp så fixade min man det till mig, för att jag skulle slippa det i samband med Victors födelse. Det var rena rama katastrofen. Hon möblerade om hela lägenheten. Vände på mattor, tryckte in böcker i bokhyllan och flyttade om prydnadsgrejor, allt för att "visa" att hon minsann hade städat på olika ställen. Sen skrubbade hon kyl/frys som vi hade i rostfritt stål då, med scotch brite, så det var repor över hela skiten!
    Hon var hos oss 1-2 gånger - aldrig mer!

• Mrs  B

Fru någongång
    BVC föreslog blåbär, men visst det kan säkert ha olika effekter på olika människor. Vi andra i familjen stoppar det för.

Liten
    Ska testa risvatten också. Tack!

AM
    Allt till Malte är mjölkfritt och vårt bröd till alla är också mjölkfritt för att vi inte ska blanda ihop något.

Nu väntar dagis.....hej så länge!

• fru AM

Mugglan: Grattis till segern över tvättmaskinmisshandlaren!

BF-lista - uppdaterad:
    Am 2/5 2009
    Koko
    Cicci 9/6 2009
    Frullan
    Kängu 21/6 2009
    Frejis

Apropå växande rumpor kan jag bidra till att min tycks krympa. Fast det kanske är magen som förvillar.

När det gäller ev urinvägsinfektion så tog jag upp det med BM i måndags. Vi konstaterade att jag förmodligen får UVI snart (hade många såna förra grav. - med otäcka bakterien GBS) men hon verkade inte oroad utan sa att vi gör en odling i början på mars så får vi se. Kommer barnet med kejsarsnitt så är det ingen fara, men är det vaginal förlossning och man har GBS-infektion måste man få antibiotikadropp under förlossningen. Känner mig inte oroad alls faktiskt. Beeb there, done that ...

Hade faktiskt inga sammandragningar alls under min promenad t och fr Hötorget idag - så det kanske inte är UVI (än) i alla fall!

• Izzie
    muggles skrev 2009-02-12 12:31:22 följande:
    Nr 3 stämmer också: Att utestänga någon eller marginalisera dennes roll genom att undanhålla den väsentlig information. Exempel: Du förstår att dina kollegor haft ett möte där du borde ha varit med. Beslut som skulle fattas på ett möte har redan fattats tidigare i informella sammanhang, där inte alla berörda haft tillträde.Ngn som har råkat ut för detta och kan ge råd om hur jag bör agera? Izzie - du som är i ledarroll? (Obs, ngn skrev här för ett tag sedan att jag var chef, det stämmer inte. Jag är bara produktchef och har inget personalansvar. Men jag har ansvar för de här produkterna tekniskt och försäljningsmässigt så jag borde bli inblandad därför.)
    Nummer 3? Härskartekniker? Är inte riktigt säker på vad du menar?

Skulle beslut som även rör mig och min roll eller mina ansvarsområden fattas utan att jag fått vara med, skulle jag bli fly förbannad. Jag skulle ifrågasätta med en gång. Det värsta som kan hända i en sånt läge är att man drar ut på tiden och inte får till en diskussion om det omedelbart.

Hade vi regelbundna möten (och ett inom kort) skulle jag ifrågasätta beslutsförfarandet då, och låta alla veta det inte är ok att fatta beslut utan att berörda personer är närvarande och återigen lyfta frågan (som beslutet rörde).

Om inget sådant möte fanns på agendan, skulle jag snabbt kalla till ett möte och ta upp frågan då. Det behöver inte bli så dramatiskt utan bara samla de som är berörda och tala om hur jag uppfattar situationen.

Jag skulle absolut inte låta det passera iaf. Då kan det bli en vana, och svårare att ta upp senare om man redan accepterat det tidigare. Du jobbar väl med män också? De är ofta ganska okomplicerade när det gäller sånt enligt min erfarenhet. Man säger sin mening rakt på sak och får oftast en reaktion med en gång (till skillnad från tjejer som ofta snackar mycket skit efteråt).

Stör det dig - så ta upp det, med en gång! Det är mitt råd.
    Vet inte alls om jag förstått dig rätt?

Grattis till en lösning med tvättmaskinen förresten! Ja, det lönar sig att ligga på lite, åtminstone i 99% av 100...
  • Izzie

Lappis - Så jäkla gott att hcg sjunkit nu! Det var fan i mig på tiden! Härligt med lite goda nyheter!

• MSW
    muggles skrev 2009-02-12 12:18:58 följande:
    JIHAAAAA!!!!!!!!!! Vi har tagit del av er felanmälan efter servicebesök.Jag har frågat vår montör om bucklan på fronten och han känner inte sig skyldig till den.Så ord står mot ord och vi vill inte dryfta detta problem i all oändlighet.Jag har följande alternativa förslag:Vi ersätter er med ett presentkort på ?kr Vi byter fronten Det lönade sig att stå på sig! Tack Izzie och andra för råd. Jag är bara så stolt över mig själv (apropå telefonångest var det inga lätta tel.samtal att ta).
    Ååh! Vad skönt!

Angående sorg (igen..) så är det juh så att det kommer svackor hela tiden! Sorgen blir juh inte mindre, men man lär sig leva med den och den kommer längre in i hjärtat. Men när den blommar upp igen (med jämna mellan rum) så är den juh lika hemsk som precis när det hände, man saknar juh personen lika mycket då.
    Min mamma tänkte en gång i höstas "att det ska jag fråga farfar om, det har han nog koll på".. Och då är det 20år sen han dog...
  • fru AM

MSW - för mig ser sorgen annorlunda ut. Finns mest som ett sorgset stråk i hjärtat. Ibland höjs liksom "volymen". Men så hemskt som det var då - när det hände - blir det aldrig. (Då var det ju chock inblandat också. (Till saken hör kanske att båda min föräldrar dog med två års mellanrum - av olyckshändelse resp. brott. Det jag är mest sorgsen över är nog att de - främst min mamma - inte kommer träffa min man, mina nya barn ... inte längre är en del av mitt liv som jag lever)

• MSW

fru AM skrev 2009-02-12 14:38:30 följande:

MSW - för mig ser sorgen annorlunda ut. Finns mest som ett sorgset stråk i hjärtat. Ibland höjs liksom "volymen". Men så hemskt som det var då - när det hände - blir det aldrig. (Då var det ju chock inblandat också. (Till saken hör kanske att båda min föräldrar dog med två års mellanrum - av olyckshändelse resp. brott. Det jag är mest sorgsen över är nog att de - främst min mamma - inte kommer träffa min man, mina nya barn ... inte längre är en del av mitt liv som jag lever)
    Så hemskt.. *vet inte mer att skriva..*

Inte lika hemskt, men själva sorgen är juh kvar.. (och det är väl som du skriver att chocken inte finns med då..)
Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare