muggles skrev 2009-02-12 12:31:22 följande:
Nr 3 stämmer också: Att utestänga någon eller marginalisera dennes roll genom att undanhålla den väsentlig information. Exempel: Du förstår att dina kollegor haft ett möte där du borde ha varit med. Beslut som skulle fattas på ett möte har redan fattats tidigare i informella sammanhang, där inte alla berörda haft tillträde.Ngn som har råkat ut för detta och kan ge råd om hur jag bör agera? Izzie - du som är i ledarroll? (Obs, ngn skrev här för ett tag sedan att jag var chef, det stämmer inte. Jag är bara produktchef och har inget personalansvar. Men jag har ansvar för de här produkterna tekniskt och försäljningsmässigt så jag borde bli inblandad därför.)
Nummer 3? Härskartekniker? Är inte riktigt säker på vad du menar?
Skulle beslut som även rör mig och min roll eller mina ansvarsområden fattas utan att jag fått vara med, skulle jag bli fly förbannad. Jag skulle ifrågasätta med en gång. Det värsta som kan hända i en sånt läge är att man drar ut på tiden och inte får till en diskussion om det omedelbart.
Hade vi regelbundna möten (och ett inom kort) skulle jag ifrågasätta beslutsförfarandet då, och låta alla veta det inte är ok att fatta beslut utan att berörda personer är närvarande och återigen lyfta frågan (som beslutet rörde).
Om inget sådant möte fanns på agendan, skulle jag snabbt kalla till ett möte och ta upp frågan då. Det behöver inte bli så dramatiskt utan bara samla de som är berörda och tala om hur jag uppfattar situationen.
Jag skulle absolut inte låta det passera iaf. Då kan det bli en vana, och svårare att ta upp senare om man redan accepterat det tidigare. Du jobbar väl med män också? De är ofta ganska okomplicerade när det gäller sånt enligt min erfarenhet. Man säger sin mening rakt på sak och får oftast en reaktion med en gång (till skillnad från tjejer som ofta snackar mycket skit efteråt).
Stör det dig - så ta upp det, med en gång! Det är mitt råd.
Vet inte alls om jag förstått dig rätt?
Grattis till en lösning med tvättmaskinen förresten! Ja, det lönar sig att ligga på lite, åtminstone i 99% av 100...