Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Naturligtvis vet jag vad det innebär, det var inte det jag frågade. Jag vill bara vet ahur många som gör så och om det är vanligt. Tänk att det ska vara så svårt att svara på en enkel fråga.
Det är ju inte lätt för oss andra att veta vad du känner till och inte. Jag tycker inte att svaren här har varit mer OT än vad de kan bli i andra trådar här på BT.
Jag har aldrig varit på något bröllop där bruden blivit överlämnad (så det är min statistik). Har inte reflekterat över frågan innan jag hamnade på BT, men med den nya insikt jag fått här så tar vi ett mer medvetet beslut och går in tillsammans. (Borgerlig vigsel)
jag vill att min pappa lämnar över mig, gifter mig av fri vilja o är bara så att han är inte min biologiska pappa utan har tagit hand om mig sen jag var 9 månader. han var då bara 16år!! vi är så nära så jag vill gå ner till min blivande man med min pappa, de två viktigaste personerna för mig. hoppas det kommer bli så för det hade varit något speciellt för våran familj. en vanlig svensson som gillar de "ameriskanska sederna" ler
Kan man inte bara enas om att alla Föralltid kommer tycka olika saker om allt.
Jag förstår bakrunden med brudöverlämning och Kan förstå att vissa kanske inte gillar det.
Jag själv har absolut inga problem med det, Jag är väl inte den generationen. Jag ska bli lämnad av min pappa och han är väldigt hedrad. Jag och då menar ja JAG O MINA ÅSIKTER är att detta är 2009 nu och man tror fortfarande att folk i sånna här forum håller sej på mellanskolenivå.
Alla tycker olika.
Ja, alla tycker olika. Efter att ha skrivit/läst här i några år så är det dock helt klart att det finns tre ämnen som orsakar mer debatt än allt annat:
* kuvertavgift
* brudöverlämning
* barnfria bröllop
Eftersom det ständigt kommer nya skribenter så kommer dessa tre ämnen att diskuteras ända in i evigheten. Det fina med internet är ju att man inte behöver läsa/skriva om man är less på ämnet
Burre Präst skrev 2009-01-10 18:42:22 följande:
Hur resonerade du för att komma fram till den slutsatsen?
TS: För att försöka ge ett svar på din fråga om hur vanligt det är med brudöverlämning:
Jag har varit på dryg 30 bröllop och inte en enda gång har jag varit med om brudöverlämning. Jag känner heller ingen som har gjort det och har bara sett det på film.
Det är bara här på BT som jag har förstått att det finns brudar som vill bli överlämnade. Som många andra säger: Gör det då, men välj inte svenska kyrkan som tar avstånd från detta. Tyvärr så har de inte utfärdat ett direkt förbud utan prästerna har ett visst mått av frihet i frågan.
Dessvärre så träffar dessa på argsinta bridezillor som vill ha SIN dag och skiter i att de går emot vad prästen och kyrkan tror på. För att undvika bråk finns det nog präster som går med på det och mår dåligt i tysthet.
LB5: Ditt svar tyder på att du inte vet om att HELA svenska kyrkan tar avstånd från detta. Bravo Burre Präst, säger jag, som vågar och orkar stå upp för detta. Trots ilskna brudar!
Så ni som prompt ska ha brudöverlämning: Respektera att Svenska Kyrkan tar avstånd från detta och vill att man ska träda in i äktenskapet som två fria individer.
Vill ni välja något annat så gift er borgerligt eller i en typ av kyrka där man fortfarande har synen att kvinnan är underställd mannen.