• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Emmet99

J D skrev 2009-01-11 17:50:55 följande:

Jag tänker svara TS. Jag kommer ej bli bortlämnad. Jag är 23 år, färdigutbildad och ingen speciell relation i världen med någon av mina föräldrar skulle få mig att ledas mot en juridisk överenskommelse, dit går jag tillsammans med min medkontrahent .(För övrigt tillhör jag uppenbarligen en av de få här (och i världen) som inte tycker att fru gårman och kvotering är trams. Kanske beror det på att jag läst så mkt om postmodernism och strukturalism att jag inte kan blunda för symbolernas vikt i ett samhälle eller att jag sett mina klasskompisar som är framtidens näringsliv och dömande instanser (jag har gått både jurist- och managementklass) bygga manliga nätverk där jag har svårt att se att kvinnor någonsin skulle komma in utan kvotering.  Och klippning på lika villkor hos frisören är en del av en mkt större lagstiftning angående anti-diskriminering som genomförts genom EG-direktiv som förhoppningsvis kommer att ge oss ett mycket bättre samhälle på kortare tid än vad som annars vore möjligt, skulle ngn reagerat om det var dyrare för svarta att klippa sig? Ja, det hoppas jag! Men det är bara en bisak, väl? ).
    fast herr gårman kan ju lika gärna vara en fru gårman som det ser ut. Alltså jag menar som symbolen ser ut. Eller måste man ha kjol, för att man är tjej? Jag fattar liksom inte poängen..

Sedan tycker jag det är otroligt synd att tjejtaxan försvunnit till taxibilar pga av jämställdhetsgrej. Så länge tjejer blir våldtagna tycker jag de är fel att de inte skall uppmuntras att ta taxi hem =/
  • passionsblomman

Vad bra! Det var det jag tyckte var roligt att du skrev. Jag vet också att många av dem som fortsätter skriva i ämnet gör det just för att det känns viktigt att berätta för folk om en sida av saken som man kanske inte vet om sedan förut.

Själv hade jag faktiskt inte ägnat detta många tankar innan jag hamnade på BT, då jag knappt ens visste att det förekom i Sverige. Jag har sett det två ggr irl. En i Frankrike, då det inte hade ett dugg med Svenska kyrkan att göra. och en gång här, då pappan gick med bruden uppför halva altargången och där väntade maken och sedan gick de resten tillsammans.

HelenaOlivia skrev 2009-01-11 18:17:51 följande:
    Jag är glad att jag följ denna tråd nästan hela vägen och att jag fått veta och lära mig nyasaker.
  • J D

Emmet99 skrev 2009-01-11 18:22:57 följande:
    J D skrev 2009-01-11 17:50:55 följande: fast herr gårman kan ju lika gärna vara en fru gårman som det ser ut. Alltså jag menar som symbolen ser ut. Eller måste man ha kjol, för att man är tjej? Jag fattar liksom inte poängen..Sedan tycker jag det är otroligt synd att tjejtaxan försvunnit till taxibilar pga av jämställdhetsgrej. Så länge tjejer blir våldtagna tycker jag de är fel att de inte skall uppmuntras att ta taxi hem =/

Jo, fast varför kallas han då herr gårman? . Tycker också att det är fånigt att man läger till en kjol för att symbolisera kvinnlighet, det bästa skulle nog vara att byta symbol helt och byta namn för att få en optimal könsneutralisering.

Japp, kan förstå din poäng med tjejtaxan men det finns ju inget som hindrar att man har ensamtaxa. Mäns våld drabbar tyvärr även ensamma män och låt oss inte glömma att överfallsvåldtäkterna är en extrem minoritet jämfört med de som sker hemma och där kan ingen taxi råda bot. Jag tycker inte att man ska uppmuntra tjejer att vara rädda och skydda sig- jag tycker man ska uppmuntra våldtäktmännen att låta bli med sitt beteende (och där krävs så vansinnigt mkt samhällsde- och rekonstruktion). Det här med att skrämma tjejer till att handla rätt kan lätt leda till att argumentation i domstol förs om hur tjejer gör fel, dvs. man lägger en djäkla massa ansvar på offret.

Och egentligen, om alla var strukturalister och tittade på egentlig rättvisa (det vill säga om man lyfter på den indirekta diskrimineringen) så skulle vi väl ha tjetaxa på allt eftersom vi uppenbarligen har tjejlön . Fast då är det förhoppningsvis lättare att fixa lönerna. Men jag är alls inte säker...

Sorry för OT.

• HelenaOlivia

Tack!

passionsblomman skrev 2009-01-11 18:26:41 följande:
    Vad bra! Det var det jag tyckte var roligt att du skrev. Jag vet också att många av dem som fortsätter skriva i ämnet gör det just för att det känns viktigt att berätta för folk om en sida av saken som man kanske inte vet om sedan förut.Själv hade jag faktiskt inte ägnat detta många tankar innan jag hamnade på BT, då jag knappt ens visste att det förekom i Sverige. Jag har sett det två ggr irl. En i Frankrike, då det inte hade ett dugg med Svenska kyrkan att göra. och en gång här, då pappan gick med bruden uppför halva altargången och där väntade maken och sedan gick de resten tillsammans.
  • svårtattvälja
    suzem skrev 2009-01-10 18:26:34 följande:
    Inte jag. Det hade aldrig kommit på fråga, trots att vi hade en borgelig vigsel där vi fick göra som vi ville. Det var VI (= min man och jag) som gifte oss, och därför VI som gick fram tillsammans till vigselförättaren. Jag håller med flera föregående talare om att den sunkiga symboliken i brudöverlämning spelar större roll än den faktiska jämställdhet man har i sitt förhållande, och den symboliken kan man inte blunda för.

Jag kan bara komma på två bröllop, av ca 20 jag varit med på, där bruden gick in tillsammans med någon annan än brudgummen, och de var båda två bröllop utomlands.
  • Duchess

Jag har varit på gissningsvis 40 vigslar, och på ett av dem förekom det brudöverlämning. Det var iofs 20 år sedan, så då reagerade jag mest över att det var ovanligt.

I efterhand kan jag ändå tycka att det var korrekt med brudöverlämning i det sammanhanget. Bruden var amerikanska, och kom från en frikyrklig släkt där man ansåg att mannen är överordnad kvinnan. I just det fallet stämde symboliken bra.

svårtattvälja skrev 2009-01-11 19:49:31 följande:
    Jag kan bara komma på två bröllop, av ca 20 jag varit med på, där bruden gick in tillsammans med någon annan än brudgummen, och de var båda två bröllop utomlands.
  • MulleNuh

Jag har ju min nya synpunkt på detta, men jag är ändå väldigt förvirrad..

Nu i ca 6 månaders tid har jag hört om detta.. Och alla jag pratat med tycker/tror att detta är det mest vanliga man kan göra när man gifter sig. Alltså att gå in med sin pappa.

Alla blir shockade över att människor känner så starkt för detta som dom gör!

Så jag tror inte innerst inne att det är OVANLIGT att bruden går in med sin pappa.. Tvärt om faktiskt..

MEN alla som är MOT överlämning vet ju kanske bara mest om just de vigslar som paret har gått in tillsammans..

Och de präster har kanske bara haft sådana som vill gå in parvis.

Det betyder ju inte alls att det itne är väldigt vanligt med brudöverlämning..

Oj va rörigt detta blev. Jag skyller på min bakfylla... Hoppas NÅGON förstod vart jag ville komma?!?

• Emmas syster
    suzem skrev 2009-01-10 18:26:34 följande:
    inte jag

och inte ngn brud på de 10-15 bröllop jag varit på i sverige har gått in med sin far
    utan de har gått in med sin blivande man som två jämställda vuxna människor

1 i USA där pappan OCH mamman överlämnade - för att de "ska" överlämnas och hon vägrade se det som att pappan var överhuvud utan att båda föräldrarna var det eller ingen...
  • DanKat

Ursäkta, men jag har en OT-fundering utifrån vissa inlägg här. Vad är det ni tycker är fel med Herr/Här Gårman egentligen?? För mig är det bara en ordvits (som jag tycker är väldigt fyndig ) Att ersätta det med "Fru Gårman" är enligt mig superfånigt.

• svårtattvälja
    MulleNuh skrev 2009-01-11 20:04:39 följande:
    Jag har ju min nya synpunkt på detta, men jag är ändå väldigt förvirrad..Nu i ca 6 månaders tid har jag hört om detta.. Och alla jag pratat med tycker/tror att detta är det mest vanliga man kan göra när man gifter sig. Alltså att gå in med sin pappa.Alla blir shockade över att människor känner så starkt för detta som dom gör! Så jag tror inte innerst inne att det är OVANLIGT att bruden går in med sin pappa.. Tvärt om faktiskt..MEN alla som är MOT överlämning vet ju kanske bara mest om just de vigslar som paret har gått in tillsammans..Och de präster har kanske bara haft sådana som vill gå in parvis.Det betyder ju inte alls att det itne är väldigt vanligt med brudöverlämning..Oj va rörigt detta blev. Jag skyller på min bakfylla... Hoppas NÅGON förstod vart jag ville komma?!?
    Mmm jag förstår, tror jag . Jag börjar undra om det finns landsdelar eller så i Sverige där brudöverlämning har varit vanligt, och att det är därför det för vissa är förvånande och oacceptabelt när kyrkan säger nej. Jag funderar på att starta en egen tråd för bringa nån reda i det. Om inte TS tycker det är ok att ta det här?
Svar på tråden Pappa som ger bort?