Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
J D skrev 2009-01-11 17:50:55 följande:
Vad bra! Det var det jag tyckte var roligt att du skrev. Jag vet också att många av dem som fortsätter skriva i ämnet gör det just för att det känns viktigt att berätta för folk om en sida av saken som man kanske inte vet om sedan förut.
Själv hade jag faktiskt inte ägnat detta många tankar innan jag hamnade på BT, då jag knappt ens visste att det förekom i Sverige. Jag har sett det två ggr irl. En i Frankrike, då det inte hade ett dugg med Svenska kyrkan att göra. och en gång här, då pappan gick med bruden uppför halva altargången och där väntade maken och sedan gick de resten tillsammans.
Jo, fast varför kallas han då herr gårman? . Tycker också att det är fånigt att man läger till en kjol för att symbolisera kvinnlighet, det bästa skulle nog vara att byta symbol helt och byta namn för att få en optimal könsneutralisering.
Japp, kan förstå din poäng med tjejtaxan men det finns ju inget som hindrar att man har ensamtaxa. Mäns våld drabbar tyvärr även ensamma män och låt oss inte glömma att överfallsvåldtäkterna är en extrem minoritet jämfört med de som sker hemma och där kan ingen taxi råda bot. Jag tycker inte att man ska uppmuntra tjejer att vara rädda och skydda sig- jag tycker man ska uppmuntra våldtäktmännen att låta bli med sitt beteende (och där krävs så vansinnigt mkt samhällsde- och rekonstruktion). Det här med att skrämma tjejer till att handla rätt kan lätt leda till att argumentation i domstol förs om hur tjejer gör fel, dvs. man lägger en djäkla massa ansvar på offret.
Och egentligen, om alla var strukturalister och tittade på egentlig rättvisa (det vill säga om man lyfter på den indirekta diskrimineringen) så skulle vi väl ha tjetaxa på allt eftersom vi uppenbarligen har tjejlön . Fast då är det förhoppningsvis lättare att fixa lönerna. Men jag är alls inte säker...
Sorry för OT.
Tack!
Jag har varit på gissningsvis 40 vigslar, och på ett av dem förekom det brudöverlämning. Det var iofs 20 år sedan, så då reagerade jag mest över att det var ovanligt.
I efterhand kan jag ändå tycka att det var korrekt med brudöverlämning i det sammanhanget. Bruden var amerikanska, och kom från en frikyrklig släkt där man ansåg att mannen är överordnad kvinnan. I just det fallet stämde symboliken bra.
Jag har ju min nya synpunkt på detta, men jag är ändå väldigt förvirrad..
Nu i ca 6 månaders tid har jag hört om detta.. Och alla jag pratat med tycker/tror att detta är det mest vanliga man kan göra när man gifter sig. Alltså att gå in med sin pappa.
Alla blir shockade över att människor känner så starkt för detta som dom gör!
Så jag tror inte innerst inne att det är OVANLIGT att bruden går in med sin pappa.. Tvärt om faktiskt..
MEN alla som är MOT överlämning vet ju kanske bara mest om just de vigslar som paret har gått in tillsammans..
Och de präster har kanske bara haft sådana som vill gå in parvis.
Det betyder ju inte alls att det itne är väldigt vanligt med brudöverlämning..
Oj va rörigt detta blev. Jag skyller på min bakfylla... Hoppas NÅGON förstod vart jag ville komma?!?
Ursäkta, men jag har en OT-fundering utifrån vissa inlägg här. Vad är det ni tycker är fel med Herr/Här Gårman egentligen?? För mig är det bara en ordvits (som jag tycker är väldigt fyndig ) Att ersätta det med "Fru Gårman" är enligt mig superfånigt.