• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • Duchess

Nu kan jag bara svara för mig själv, så jag gör det.

Jag erkänner villigt att jag inte gillar brudöverlämning över huvud taget. Skälen till det har jag skrivit både i den här och många andra trådar, så det behöver jag inte gå in på.

Det jag reagerar starkast på är när brudar som ska vigas kyrkligt blir förnärmade över att präster / biskopar / Svenska Kyrkan har åsikter i ämnet. Mantrat "det är DIN dag och du ska göra det DU känner för" håller inte när man har valt en kyrklig vigsel. En kyrklig vigsel innebär vissa obligatoriska moment, och det är alltid prästen som har sista ordet kring vigselns utformning.

Det finns många brudar som accepterar att de inte alltid får som de vill när de valt kyrklig vigsel. Det finns också brudar som lever upp till benämningen "bridezilla" och börjar skrika och bråka när de inser att deras egna drömmar krockar med vad prästen/kyrkan anser.

För övrigt vill inte alla pappor lämna över sina döttrar. Jag frågade min pappa vad han skulle sagt om jag frågat honom om detta. Han skrattade och sa "men jäntong, visst har jag väl lärt dej å gå själven"? Min pappa var stolt över att ha uppfostrat en dotter som kan fatta egna beslut. Jag är stolt över att ha en sådan pappa, så känslan är ömsesidig

pandis81 skrev 2009-01-11 22:57:30 följande:
    så fort man ställer en fråga om det är många som har haft sin far som lämnar över eller om det är många som ska ha det så följer det alltid en disskusion. VARFÖR ska det alltid behöva vara så. ???? Det är så ofattbart löjligt att det ska behöva ske. Varför ska inte varje brud själva få välja i detta ämne utan att behöva kännna skam att det är orättvist eller kränkande. Min far ska med stolthet och glädje överlämna mig till min blivande man. Det ser jag inga som helst fel,tvivel eller känner någonsom helst skam eller nedvärdering över. Nä att alltid börja en disskusion i detta ämne är bara fånigt. Brudar gör som ni själva känner för. Jag tror att alla pappor är väldigt stolta över att få lämna över sin dotter. Och det ska dom vara med all rätt. Tänk vilken skön känsla att få vara stolt över något som man har uppfostrat så bra. Nä så på er tjejer. Och lycka till på era stora dagar. Jag vet att jag kommer vara stolt när jag går in tillsammans med min pappa. Det kommer att vara den näst bästa dagen i mitt liv. Den bästa var när jag och min blivande fick våran dotter.
  • DanKat
    Duchess skrev 2009-01-11 23:28:54 följande:
    Jag frågade min pappa vad han skulle sagt om jag frågat honom om detta. Han skrattade och sa "men jäntong, visst har jag väl lärt dej å gå själven"?
    HAHA Vilken underbar kommentar!!
  • Duchess

Skellefteåbondska, du vet...

DanKat skrev 2009-01-11 23:50:18 följande:
    HAHA Vilken underbar kommentar!!
  • passionsblomman

Ja det vet jag verkligen! Jag kan höra det!

Duchess skrev 2009-01-11 23:55:27 följande:
    Skellefteåbondska, du vet...
  • Fjosok

Mitt språk då man är uppfostrad i en by två mil söder om schtaan

• pandis81

har redan kollat upp det med kyrkan där bröllopet kommer att äga rum och det är helt okej för brudens far att överlämna. Så det finns inga oklarheter i det.
    Så jag kommer stå fast vid att det är min dag och jag gör precis som jag vill.. Och min far kommer överlämna mig därmed var det slutdiskuterat.

Jag kan också gå själv det har jag gjort i 27 år. Det har inget med saken att göra.
    Min far överlämnar mig för att jag vill det och för att han älskar mig. Och jag vill ha honom vid min sida precis som han har varit i 28 år. Varför skulle det ändras bara för att det är min bröllopsdag.???

passionsblomman skrev 2009-01-11 23:25:15 följande:
    Ja gör det för all del! Bara ni är medvetna om att i SVENSKA KYRKAN är det inte alls säkert att ni får göra det. Det kan ju vara bättre att bli klar över det nu, än först vid vigselsamtalet.
  • Aleta
    pandis81 skrev 2009-01-11 22:57:30 följande:
    så fort man ställer en fråga om det är många som har haft sin far som lämnar över eller om det är många som ska ha det så följer det alltid en disskusion. VARFÖR ska det alltid behöva vara så. ????
    Jag svarar av den enkla anledningen att om det vore jag själv som hade tagit ett beslut att genomföra något men det enbart byggde på romantiska grunder så skulle jag ABSOLUT vilja få reda på att det fanns fler sidor av saken.

Jag säger inte: Gör inte så!
    Utan: Ta ett informerat beslut!

Om jag gjorde något sådant och i efterhand fick veta vad det symboliserade och hur många reagerade så hade minnet av vår bröllopsdag för alltid blivit solkigt för mig.
    Andra kan kanske strunta i det, men jag tror inte att jag är unik som skulle bli ledsen.
  • feministbrud
    pandis81 skrev 2009-01-12 10:14:47 följande:
    har redan kollat upp det med kyrkan där bröllopet kommer att äga rum och det är helt okej för brudens far att överlämna. Så det finns inga oklarheter i det. Så jag kommer stå fast vid att det är min dag och jag gör precis som jag vill.. Och min far kommer överlämna mig därmed var det slutdiskuterat.Jag kan också gå själv det har jag gjort i 27 år. Det har inget med saken att göra. Min far överlämnar mig för att jag vill det och för att han älskar mig. Och jag vill ha honom vid min sida precis som han har varit i 28 år. Varför skulle det ändras bara för att det är min bröllopsdag.???
    För det första, gifter du dig med dig själv, eller varför är det bara du som bestämmer?

För det andra. Känner du dig inte lite handikappad om du fortfarande vid 27 års ålder behöver din far vid din sida för att kunna gifta dig? Ska han stå vid din sida i äktenskapet också? Nu menar jag rent fysiskt.

För det tredje så har jag också en underbar pappa som absolut inte skulle gå fram med mig till min blivande man och som skulle skrattat ut den man som försökt be om min hand. Han vill inte lämna över någon som helt uppenbart bestämmer själv.

För det fjärde så består mycket av upprördheten i att i alla fall jag inte vill att brudöverlämning ska bli tradition i Sverige. det kommer att spegla av sig på mycket annat i samhället och det skulle inte vara bra för jämställdeten. Och det påverkar mig. Därför är jag upprörd även om du gör som du vill.
  • JS76JS

det är tur att vi alla är olika....

• Tooticki
    feministbrud skrev 2009-01-12 10:21:30 följande:
    För det första, gifter du dig med dig själv, eller varför är det bara du som bestämmer?För det andra. Känner du dig inte lite handikappad om du fortfarande vid 27 års ålder behöver din far vid din sida för att kunna gifta dig? Ska han stå vid din sida i äktenskapet också? Nu menar jag rent fysiskt.För det tredje så har jag också en underbar pappa som absolut inte skulle gå fram med mig till min blivande man och som skulle skrattat ut den man som försökt be om min hand. Han vill inte lämna över någon som helt uppenbart bestämmer själv.För det fjärde så består mycket av upprördheten i att i alla fall jag inte vill att brudöverlämning ska bli tradition i Sverige. det kommer att spegla av sig på mycket annat i samhället och det skulle inte vara bra för jämställdeten. Och det påverkar mig. Därför är jag upprörd även om du gör som du vill.
    Kunde inte skrivit det bättre själv, håller med om varenda stavelse!
Svar på tråden Pappa som ger bort?