Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Nu kan jag bara svara för mig själv, så jag gör det.
Jag erkänner villigt att jag inte gillar brudöverlämning över huvud taget. Skälen till det har jag skrivit både i den här och många andra trådar, så det behöver jag inte gå in på.
Det jag reagerar starkast på är när brudar som ska vigas kyrkligt blir förnärmade över att präster / biskopar / Svenska Kyrkan har åsikter i ämnet. Mantrat "det är DIN dag och du ska göra det DU känner för" håller inte när man har valt en kyrklig vigsel. En kyrklig vigsel innebär vissa obligatoriska moment, och det är alltid prästen som har sista ordet kring vigselns utformning.
Det finns många brudar som accepterar att de inte alltid får som de vill när de valt kyrklig vigsel. Det finns också brudar som lever upp till benämningen "bridezilla" och börjar skrika och bråka när de inser att deras egna drömmar krockar med vad prästen/kyrkan anser.
För övrigt vill inte alla pappor lämna över sina döttrar. Jag frågade min pappa vad han skulle sagt om jag frågat honom om detta. Han skrattade och sa "men jäntong, visst har jag väl lärt dej å gå själven"? Min pappa var stolt över att ha uppfostrat en dotter som kan fatta egna beslut. Jag är stolt över att ha en sådan pappa, så känslan är ömsesidig
Skellefteåbondska, du vet...
Ja det vet jag verkligen! Jag kan höra det!
Mitt språk då man är uppfostrad i en by två mil söder om schtaan
har redan kollat upp det med kyrkan där bröllopet kommer att äga rum och det är helt okej för brudens far att överlämna. Så det finns inga oklarheter i det.
Så jag kommer stå fast vid att det är min dag och jag gör precis som jag vill.. Och min far kommer överlämna mig därmed var det slutdiskuterat.
Jag kan också gå själv det har jag gjort i 27 år. Det har inget med saken att göra.
Min far överlämnar mig för att jag vill det och för att han älskar mig. Och jag vill ha honom vid min sida precis som han har varit i 28 år. Varför skulle det ändras bara för att det är min bröllopsdag.???
det är tur att vi alla är olika....