Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Åh! JS76JS stå på dig! Jag undrar hur mycket pengar som Daa lägger på sitt bröllop som ganska många mindre lyckligt lottade medsystrar skulle kunna få utbildning, hygien och mat för? De har nog mycket viktigare frågor att diskutera än huruvida vi går ner altargången i ett svenskt kyrkligt bröllop. ;)
J D skrev 2009-01-11 18:41:15 följande:
Jag känner inte dig, så jag har ju ingen aning om vilken relation du har till din pappa. För mig ligger inte problemet i om en eller två brudar om året av speciella skäl skulle överlämnas av sin pappa.
Jag tycker att brudöverlämningens historia, symbolik och (som bl a Daa och aleta beskrivit) reella verklighet för kvinnor i andra delar av världen är tillräckligt goda skäl för att helt avstå från den. Jag vill verkligen inte se en utveckling som går bakåt när det gäller kvinnors rättigheter i Sverige, och inte heller införandet av en sed som symboliserar detta.
Jag har en fundering till er som vill överlämnas av pappa:
Om en eller två generationer kanske brudöverlämning är det absolut dominerande i svensk vigselsed. Skulle ni se det som ett problem eller en glädjande utveckling?
Japp, har inte sagt något annat.
Jag skulle varken se det som ett problem eller som en glädjande utveckling, detta är ingenting som jag tycker bör reflekteras över speciellt mycket. Jag tycker mycket om många saker i samhället men detta är ett ämne som jag tycker är ganska fånigt att diskutera över, det finns viktigare saker att tänka på.
Jag anser att varje människa bör göra det som känns rätt i hjärtat, men tyvärr finns det människor som gärna vill överföra sina värderinga till andra på ett ganska aggressivt sätt.
Alldeles oavsett vad symboliken står för förstår jag inte varför man väljer bort att gå in med sin man.
Dels för känslan av att detta är något vi gör tillsammans men också för känslan av att gå sida vid sida med släkten som tittar på.
Att bruden går in med sin pappa minskar romantiken för mig.
för mig ökar romantiken
Jag håller helt och fullt med dig!!!
Nu ska jag gå och lägga mig och läsa en bra bok... den här tråden har gjort mig så himla upprörd... måste bort!!