Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Burre Präst har, såvitt jag förstår, aldrig förbjudit någon från att gifta sig kyrkligt. Däremot har han sagt att de brudpar som önskar vigas i hans församling måste följa Svenska Kyrkans tradition där man och kvinna tillsammans går in i äktenskapet, både symboliskt och känslomässigt.
Om det är viktigare att få överlämnas av sin pappa än att få Guds välsignelse över sitt äktenskap så kan man naturligtvis tolka det som att Burre förbjudit någon att gift sig i kyrkan. Men vill man gifta sig kyrkligt är det väl Guds välsignelse som är det viktiga, inte att själv få ändra på detaljer i kyrkans vigseltradition så att de passar ens eget tycke och smak?
Fast det är inte det kristna skälet till att man ska gå in tillsammans. Det är snarare senare påkomna skäl. Det kristna skälet är att man med all önskvärd tydligt ska förmedla att det är två fria människor som fritt avger de löften de avger inför Gud eftersom ofria människors löften inte har bäring. Man kan inte hållas ansvarig för löften man gett under tvång. Eftersom det kristna äktenskapet är ett heligt förbund är det naturligtvis viktigt att det är tydligt att löftena i det förbundet är givna som fria. Förbundet är något som angår de direkt involverade. Där ingår inte pappa. Det är inte jag+du+pappa+Gud. Det är jag+du+Gud.
Vadå i svenska kyrkan? hur vet man vilka kyrka som tillhör dom?
Vi ska ju gifta oss i en och har pratat med Prästen och där var det nemas problemas men att min pappa går med mej in.
Jag har fått indikationer på att diskussionen börjar spåra ur lite här. Jag uppmanar er alla, i egenskap av moderator, att hålla er till sakfrågan.
Tack!
De flesta äldre kyrkobyggnader i Sverige (och även en hel del nya) tillhör Svenska Kyrkan. Andra samfund har ofta en skylt på kyrkan där det står vilket samfund den tillhör, t ex Pingstkyrkan eller Katolska kyrkan.
Det finns präster även inom Svenska Kyrkan som tillåtit brudöverlämning. Det kan finnas flera skäl till det. Ett skäl är att de vill vara extra tillmötesgående i samband med dop, vigslar och begravningar. Jag tycker att principen är bra (att vara tillmötesgående), men håller inte med om att man ska ändra på kyrkans praxis av de skälet.
Ett annat skäl till att vissa präster går med på brudöverlämning är att de kan ha en syn på kvinnor som stämmer överens med brudöverlämningens innebörd. Det finns (tyvärr) präster i Svenska Kyrkan som är motståndare till att kvinnor kan bli präster, och ibland också menar att kvinnan är underställd mannen. När en brud vill bli överlämnad av sin far i samband med vigseln stämmer det överens med deras egen agenda. Tråkigt, men tyvärr ibland sant.
Jag tar fullt ansvar för vad jag skriver! Vad andra skriver får de ta ansvar för själva.
Jag behöver inte be om ursäkt för något jag hittills skrivit.
I förhållande till den av TS ställda frågan har jag bara onstaterat att den frågan hör till dem som aldrig kommer att få ett enda enkelt svar, då det berör ett ämne som egegerar många. Jag har dessutom försökt kortfattat förklara för TS (för att hon själv säger att hon är ny här och inte visste) lite VAD det är som gör saken till en het potatis.
Jag har inte använt något annat än en vänlig ton, så varför du citerar just mitt inlägg för att kritisera tonen i tråden undrar jag ...
håller med om att det var onödigt med suckar i början, men det bads ju raskt om ursäkt för.
Tråden har dragit iväg med ungefär så många inlägg som jag trodde sedan jag läste senast...
...och den är inte OT. Den handlar om brudöverlämning och skälen man har för det beslutet kommer som naturliga följdfrågor. Så blir det i öppna forum.
Men pappan vigs ju inte, eller hur? Han följer bara bruden fram till altaret.
Håller också med LB5, folk blåser upp saker helt i onödan i hopp om att öka jämställdheten. Och hur många av er som är emot ska egentligen ta mannens efternamn? Jag ska exempelvis inte göra det, han ska ta mitt av den enkla anledningen att vi båda tycker det är finare. Och min pappa ska föra mig fram till altaret.
Nej, och av just den anledningen ska pappan inte vara med i förbundet. Att följa bruden fram till altaret underminerar tron att det är ett heligt förbund som måste ingås av två fria människor för att löftena ska ha någon bäring. Om man inte bryr sig om sådana saker som heliga förbund så är det en sak, men då ska man heller inte gifta sig i kyrkan.