Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Jo jag vet att präster får säga nej men det finns präster som tycket att det är parets dag och försöker göra så dom blir nöjda.. sen vilket land traditionen kommer från är för mej heeelt oviktig.. och säger en präst nej så säger förhoppningsvis den andra ja och en präst från kommun 1 får väl jobba i kommun 5 med om han skulle vilja.. (ni fattar väl vad jag menar? tex hålla dop, begravning eller bröllop..) Så är det iaf här.. min konfirmationspräst från min hemkommun kom hit till min "nya" kommun och döpte vår dotter,, inga konstigheter alls...
Det är väl delvis OT, men ändå:
Jag skulle verkligen önska att Svenska Kyrkan inte hade vigselrätt, av många anledningar. En av dem är att frågorna kring brudöverlämning antagligen skulle minska betydligt.
Även om jag tillhör de som tycker att alla som vill gifta sig kyrkligt är välkomna att göra det så länge man respekterar kyrkans tro och tradition, så förundras jag över att det är så pass få som väljer borgerlig vigsel. Om jag inte trodde på Gud så skulle det ha varit mycket märkligt för mig att ha en vigsel som inkluderade böner, psalmer och bibelläsning....
Just därför vi gick in tillsammans i Stadshuset :)
Min pappa ska ta mig med till altaret - där min blivande väntar..
Tycker att det känns som en fin gest mot pappa och lägger inga andra värderingar i upplägget.
Åååååh!!! :)
Så har jag inte tänkt på det innan. Att man går in tillsammans i äktenskapet! Alltså...på det viset! Om ni nu förstår vad jag menar! I början av kvällen vart jag lite upprörd och putt över att gammalt skall hänga kvar (vilket jag fortfarande kan tycka är synd och jag kommer aldrig ändra mig på den punkten). Men nu när du beskrev det fint så kan jag lätt tänka mig att gå in med min make... "Hej Kärlek, Äktenskap, Gäster och Präst - här kommer VI"- liksom! ;)
Jag är inte putt över att man inte får gå in med sin far (i många kyrkor) utan jag tycker bara att ANLEDNINGEN till att man inte får det är fel. Tänk att vi lever i 2009 och att man inte får gå in i kyrkan med sin pappa liksom. Sanslöst!
Säger som innan - då var då och nu är nu!
Men än en gång... att GÅ in i ÄKTENSKAPET med sin BLIVANDE var vackert uttryckt och är något (som vi som gärna hade blivit ledda in av våra pappor) kan se som fint, det också! :)
Nej det har du helt rätt i att det går bra att någon från en annan församlig viger i kyrka på annan ort.
Vad som däremot visst är viktigt är ju vad som är vigselritualen enligt den kyrka man valt att vigas i. I det här fallet är det Svenska kyrkan, som har en fastställd vigselordning.
Det är inte riktigt frågan om att göra brudparet nöjda på ena eller andra sättet, utan vad en vigsel i Svenska kyrkan är. I den vigselordningen saknas helt symboliken där en kvinna lämnas över från en förmyndare till sin nya.
Jag har fått uppfattningen att Svenska kyrkan är ganska stolt över att ha en så jämstäld syn på parterna i äktenskapet, och de starka åsikterna mot brudöverlämning kommer sig till största delen av att det i så många länder verkligen inte finns någon sådan jämställdehet i ältenskapen, utan kvinnorna är livegna på sätt och vis. Alltså är det önskvärt att stärka symboliken i den jämställda tvåsamheten vi redan har i kyrkan, hellre än att plocka in gammeldags och förlegad symbolik från anrdra länders/kyrkors ritual.
Där har du i korthet orsakerna till det ståhej du inte hängde med på hur det kan uppstå.
Emmeli o Markus skrev 2009-01-10 21:38:55 följande:
passionsblomman,
vill bara säga att jag tycker att du beskriver symboliken kring brudöverlämning, och Svenska Kyrkans syn på saken, på ett jättebra sätt!
Tack! vad glad jag blir! fast vad mycket jag slinter påmina tangenter ser jag...hehe.
jag ser absolut inget fel med att pappa överlämnar sin dotter, själv ska jag bli överlämnad av bror eftersom vi har en sådan tradition.
tycker man ska göra precis som man vill:)
Det tycker jag också, men inte om man väljer en kyrklig vigsel.