• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • fidar

jesus!

min pappa skall gå in med mig.. :) så det så..

• Fjosok

Sålänge man inte blandar ihop egna åsikter med svenska kyrkans värdegrunder och anser sig ha rätt att göra som man vill så är det helt lungt

• Burre Präst

Suzem: Det är jag som ska be om ursäkt. Det bara slank ur mig en trött suck när jag tänkte på de 500+ inläggen som skrevs om det här ämnet förra gången. Självklart kan du inte veta vad som diskuterats förut och att just det här är ett av de mer eldfängda ämnena (nästan lika farligt att ta upp som "barnfri fest" )

Men för att svara lite mer konkret på din fråga är det så att det varierar högst betydligt mellan olika orter hur pass vanligt det är att bruden går in med sin pappa.

"Känslan" jag har är att det är mycket ett storstadsfenomen, dvs i en del innerstadsförsamlingar i Stockholm kan uppemot 30% önska detta. I min församling (mindre stad) stöter jag på det högst en gång på tio, även om det har ökat på sistone.

Det som gör det till en eldfängd fråga är dels att många brudar tydligen drömt att få ett riktigt Hollywoddbröllop, något man drömt om sen tidig barndom medan många av oss präster ser det som en främmande (och kvinnoförnedrande) tradition som vi inte vill se införd i Svenska Kyrkan.

• fidar

jag startade en av trådarna och slutade snabbt läsa pga att elaka inlägg MM.. helt otroligt!

• Burre Präst

Jag kan tillägga att för egen del klargör jag nuera för brudparen vid första kontakten att jag inte tillåter brudöverlämning. Vill man ha det så får man söka sig en annan kyrka.

• rottizz1

jag gick in med min pappa. tyckte det var en fin "gest", han var väldigt hedrad och jag ångrar det inte

• Tessthemess

Ooooh yes!

Förstår definitivt att det är ett laddat ämne!
    Men jag gillar det inte. Så länge tanken är god så är den ju det! Sen om andra hakar upp sig på gammalt så får dom göra det.
    Men någonstans kan jag tycka att då var då och nu är nu liksom. Jag blir dock lite orolig och ledsen då jag skall gifta mig i Sverige med en engelsk kille. Vi hade planerat att ses först vid altaret! Enligt mig är det mysigt att gå upp för altargången och se varandra där! Men det löser sig!

Kram

Duchess skrev 2009-01-10 18:36:49 följande:
    Tråkigt att du inte kan förstå varför vissa tycker att det är hemskt. Men det är bra att du förstått att det är ett kontroversiellt ämne.
  • Fjosok

Vill ara säga en sista sak?

Är inte detta ett omöjligt ämne där tro, egen övertygelse, politik och div -ismer möts och totalkolliderar.

Inte konstigt att det blir totalkollaps.

Som präststudent så har jag dock ovan sagt mitt budskap och önskar härmed lycka till

• Duchess

Bra att vi kan vara överens om att det är kontroversiellt för många i alla fall

För övrigt finns det ju andra lösningar om man inte vill ses förrän vid altaret. Om man gifter sig i en korskyrka (med sidoingångar) kan man komma in från varsitt håll, mötas i mitten och gå sista biten tillsammans. Det tycker jag personligen är en fin variant.

Annars kanske din blivande man kan överlämnas av sin mor eller far, medan du och ev. tärnor väntar framme i kyrkan? Jag tycker att det vore otroligt spännande om någon skulle välja den lösningen!

Tessthemess skrev 2009-01-10 18:43:13 följande:
    Ooooh yes! Förstår definitivt att det är ett laddat ämne!Men jag gillar det inte. Så länge tanken är god så är den ju det! Sen om andra hakar upp sig på gammalt så får dom göra det.Men någonstans kan jag tycka att då var då och nu är nu liksom. Jag blir dock lite orolig och ledsen då jag skall gifta mig i Sverige med en engelsk kille. Vi hade planerat att ses först vid altaret! Enligt mig är det mysigt att gå upp för altargången och se varandra där! Men det löser sig!Kram
  • HelenaOlivia

Hi hi, vi prata om det igår att min m2bs mamma skulle ge bort honom och hans bästmän skulle strö rosenblad, hihi.
    Jag viste inte att detta var ett så starktämne....
    respekterar allas åsikter kring det.

Duchess skrev 2009-01-10 18:53:38 följande:
    Bra att vi kan vara överens om att det är kontroversiellt för många i alla fall För övrigt finns det ju andra lösningar om man inte vill ses förrän vid altaret. Om man gifter sig i en korskyrka (med sidoingångar) kan man komma in från varsitt håll, mötas i mitten och gå sista biten tillsammans. Det tycker jag personligen är en fin variant. Annars kanske din blivande man kan överlämnas av sin mor eller far, medan du och ev. tärnor väntar framme i kyrkan? Jag tycker att det vore otroligt spännande om någon skulle välja den lösningen!
Svar på tråden Pappa som ger bort?